Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Zodiac p 7000 modulation
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Zodiac p 7000 modulation

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Zodiac p 7000 modulation
    Posted: 27-Oktober-2019 at 09:29
Hej! Tänkte bara fråga hur man justerar modulationen på en p7000? Det finns mycket på kretskortet hehe. Och vet ej vilken som är vilken på kortet. Jag undrar bara vilken man ska justera för att höja modulationen. Tack.
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2019 at 11:03
Här är vad jag tror. Den med pilen. Den tror jag att man ska justera emot klockan. Tänker jag rätt? https://imgshare.io/image/ba7dc7f7-9b77-4d55-9d76-ccfe65a7907a.9Cdm8
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2019 at 15:55
Det verkar rimligt. Det är den potentiometer som är enklast att vrida på.
Du kan ju alltid ställa tillbaks till exakt samma läge igen om det blir tokigt.

Ställ en mottagares högtalare nära, du hade en scanner eller SDR, så att när du sänder så är det på gränsen att bli rundgång.
Vrid då moturs så ska rundgången försvinna. Då kan du vrida mer medurs tills du tror att det ska vara lagom.
Vrider man medurs på en okänd potentiometer så kan man ha otur att ha sönder någonting, sändarsteg, för hög spänning till något osv.

Du får väl jämföra med någon som sänder på amatörfrekvenser eller vad du nu får in och ställa in ung samma styrka när du pratar normalt.

Egentligen så brukar potentiometrar för FM sändares modulering vara för att ställa in max modulering +/-5Khz när man skriker där limitern sätter in
och sen är det ett fast motstånd som bestämmer mic förstärkningen.
Ibland finns en pot i själva mikrofonen, om det finns en yttre mic som inte är inbyggd i radio.
Vrider man på mer 5Khz sving så spricker ljudet hos den som lyssnar och det blir även större skillnad mellan lägsta och högsta ljudstyrkan,
dynamiken, så att det blir kinkigt att prata med exakt styrka och avstånd till micken, än om man bara ändrar mick förstärkningen så att
ljudet komprimeras mera utan att moduleringen går utanför kanalgränserna.

/DD
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2019 at 16:38
En FM sändare på 27 MHz får ha max +-2 kHz deviation.
Annars blir den ju bredare än en AM sändare. Och kanalavståndet är ju bara 10 kHz.
Huruvida det finns en mikrofonförstärkning eller bara deviationskontroll vet jag inte.
Men ofta är det klent med förstärkningen, och man har spårat in på mikrofonförstärkningen och justermöjlighet, Så rätt metod är nog att tala högre och närmare mikrofonen. Det gäller att veta var mikrofonen sitter......
Säkerligen har inte devaitionstrimmern skruvat sig själv till att stå fel.

Roy
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2019 at 16:45
Så den potentiometern är den man ska vrida på?

Antenner
SM6-8481
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2019 at 19:35
Vrid ingenting om du är det minsta osäker. Finns allt för många sönderskruvade burkar som ligger och skräpar och Zodiac har haft några riktigt griniga burkar att få till om man varit inne och fulskruvat på känn. Tex Zodiac Consul är en av dom.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Oktober-2019 at 20:56
Sant. Ska inte pilla mer i den. Telefonen blir det den här veckan. 2. Antenn ( en koax och pl 259 kontakt ca 100kr. ). 3. Ssb komradio. För ca 1500kr gissar jag

Antenner
SM6-8481
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down