Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Whistler trx2 Tradera
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Whistler trx2 Tradera

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Whistler trx2 Tradera
    Posted: 01-Maj-2019 at 17:41
En sån gick för drygt 3100 på Tradera nyss.

Folk känner nog inte märket, en gång var de japanska GRE(såldes bla realistic och dylikt i USA som om det varit en amerikansk produkt), och jag har läst att de här var på gång redan vid bolagets död.

Jag undrar om de nya ägarna kan leverera nåt nytt, man får tänka på att färdigställa andras verk är en sak för sig jämfört bygga nåt helt nytt.

Nu har ju DRDR inte talat sig varm för de här men i normalfallet och om man inte bor inne i en större stad är det ett bra pris för köparen ansåg jag.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 13:03
Finns ju inget att lyssna på så lite slöseri kanske.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 13:33
Ingenting? Analogt finns ju iaf, många minnesplatser och sånt.

Men ok beror på var man bor, jag tycker inte avsaknad av mycket digitaka utsöndningar gör allt vördelöst.

Jag gav ner för min Uniden, hemska öde.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Maj-2019 at 16:32
Det analoga består i princip av civil o endel militär flyg, nått enstaka amatörradio snack och nån färja som rapporterar att den ska in eller ut ur hamnen. Thats it.. Skulle varit som på 90 talet och början på 2000 talet då sändes det allt möjligt dygnet runt även ute på glesbygden där man växte upp.

Jag tycker det är väldigt märkligt att det förekommer så pass lite digitalt som dmr och D-star.
Civil tetra kan jag förstå om det är glest med pga av den höga kostnaden.

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Maj-2019 at 16:22
Ah, jag missförstod dig, du menar där du bor, det inverkar ju väldigt.

Kan du ordna kortvåg kan det vara intressant iaf, ok inget scannerområde men ens possition är relativt oviktigt så länge man kan få upp antennen.

Håller helt med dig om det digitala, civilt bruk är inte alls så stort som jag trodde, analoga repeatrar är det som rullar på i Stockholm, ett stort system där hela storstockholm hänger ihop och anrop går ut på kanaler inom fler områden, men även kan köras på kanaler inom just sitt täckningsområde med fler användare.

Men så en del helt fristående repeatrar med enbart för det enskilda företaget ensamt.

Digitalt finns men som jag skrev i ett annat inlägg Orbigo(stort system med DMR) som man kan tänka borde användas är iaf för mig stendött nu.

De digitala jag hör tex bärgare och vägarbete är andra separata repeatrar.

Jag lyssnar på flyget bolagsfrekvenser, deras nöd och teknikfrekvenser, en del VHF marint som inte är väder kan höras med, där finns ju nödverksamhet och sökning med.

Till skillnad från dig saknar jag i stället helt militära utsändningar, allt är nedlagt i området idag.

Ja 90talet var roligare inte tal om annat.

D-star är dock icoms digitala mide dörför används det inte liksom C4FM är Yeasu, DMR är ju allmänt i stället.

Men NXDN borde ju nån köra osv.

Jag inser att en del är krypterat det hör jag ju, men ändå finns det ju så mycket företag man kan tänka sig skulle behöva radiokontakt, men det har ingen talöverföring alls har jag förståt utan SMS funktioner och telefoner.

Så kom tillbaka 90talet, allt är förlåtet, detta i mer ön radiomässigt, en gladare värld :-)

Edited by Agentumsilwer - 03-Maj-2019 at 16:25
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down