Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Värt att köpa en riktig NA771 vs Fake NA771?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Värt att köpa en riktig NA771 vs Fake NA771?

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Värt att köpa en riktig NA771 vs Fake NA771?
    Posted: 10-September-2019 at 13:56
Jag har funderat fram och tillbaka om en baofeng uv 5r. Hört och sett exempel på att originella antennen är väldigt dålig och man ska köra med en NA 771. Från Nagoya. Men det finns så många ” Fake ” exemplar där ute. Originella är visst svart och har en vit text på sig. Medans den som oftast är Fake har blå text på sig. Bara undrar ifall det är värt att köpa en riktig eller satsa på en som är fake?
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 14:10
Det kan vara riskabelt att köpa piratkopior, om du ska sända med radion.
Är antennen inte avstämd för rätt frekvens så riskerar du att bränna slutsteget...
Det finns en del exempel på det, om du t.ex. söker efter "Diamond" & "piratkopior" på nätet.

Edited by scannerman - 10-September-2019 at 14:11
Back to Top
Ke65 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ke65 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 15:27
I länken nedanför finns info hur man upptäcker falska Nagoya antenner.

Länk
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 17:48
Jag tycker faktist inte den orginala antennen till Uv-5R är så jäkla dålig ändå
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 18:00
Nagoya kines är ok imo, inte svår att kopiera troligen, har två kopior själv.
Medföljande antenn är smidig och; k på UHF men i övrigt inget att ha alls.

Ska du nå lite längre krövs skogsantennen, tro mig.

Edited by Agentumsilwer - 10-September-2019 at 18:01
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-September-2019 at 08:51
Yes, tänkte ha den här NA 771 till VHF. På UHF så kör jag med standard tänkte jag.
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-September-2019 at 15:47
Jo gör sim du vill, originalet är ju smidigare om man går omkring.

Om man man avlyssnar både och så ha skogsantennen på.

Det där märker du.

För mig inomhus som fast mottagare hörde jag just inget alls, innan jag fick en sån där 50cm mobilantenn med en magnet i botten denna ställde jag ut på min fantastiska franska balkong, den har ju redan några meter kabel mycket tunn, och plötsligt hörde jag allt möjligt.
De är kinesiska ned du vet liten magnetfot och en antenn med en öppen spole på.

Att bara komma utanflr betongbygnaden var enorm för mig.

Men nu är det här ju handapparater inte basmaskiner, och jag bor glest.

Men det var där det började för mig, jag inspg att det var värt att satsa på bättre antenn basabtenn och höjd och ny burk.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-September-2019 at 17:49
Mhm. Absolut. Tänkte bara ha det här som en början. Och sedan om jag skaffar en Anytone d878uv som DMR radio när jag har pluggat färdigt så har jag en ganska bra bärbar antenn iallafall.

Antenner:
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down