Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Värnamo Frekvenser?????
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Värnamo Frekvenser?????

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2017 at 22:28
Vad är bandscanning?
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 10:13
Att du programmerar radion att söka mellan t ex 440.00125 och 450.99875 MHz med 6.25 kHz steg och noterar vad som poppar upp.
Du kan ju också gå förbi Harrys eller något annat ställe och titta vad de har för radio och sedan söka runt här eller på andra ställen på nätet och få information om dem om vilka frekvenser de går på.

Lycka till
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 12:50
Ja eller skaffa en scanner som klarar "Close Call",dvs om man är riktigt nära en sändare så kan den med lite tur hitta den sändande frekvensen ganska snabbt.
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
UNIDEN BCT-15X TRUNKTRACKER III.
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 13:15
Originally posted by effe effe wrote:

Yanton T-uv2d 400-480MHz/350-390MHz/136-174MHz.

Per definition så är det där ingen scanner, däremot någon form av amatörradio. Visst går den att använda som någon slags scanner, men jag anar att en knapp för lock-out saknas?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 15:21

Yanton T-uv2d 400-480MHz/350-390MHz/136-174MHz.... Letat länge men den hittar inget eller så passerar den när det är något som pratas och fortsätter vidare.

Leta efter något som heter hold, pause, delay eller resume och ändra på inställningen. Att den scannar vidare verkar skumt, den ska ju stanna på samtal.
Du har inte aktiverat av misstag att det måste vara en viss subton CTCSS/DCS i samtalet?

/DD

Edited by Dr Doktor - 17-Oktober-2017 at 15:21
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 20:06
PMR och SRBR är licensfria kanaler, som vem som helst kan använda. Där kan man höra lite allt möjligt bl.a. dörrvakter från krogar. De brukar dock ändra frekvens allteftersom vad som finns ledigt för kvällen. Så att scanna igenom alla PMR och SRBR-frekvenserna hela tiden är ett bra tips. Tänk dock på att effekten från dessa handhållna apparater är mycket svag, så du måste vara nära för att kunna höra något överhuvudtaget. Frekvenserna för PMR och SRBR finns på frekvenslista.com
Back to Top
effe View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 22:27
Det kan den och ställa in den till 6,25khz lärde jag mig idag men det händer inget när den scannar dem här frekvenserna som jag fick. Fick in bara lite tjat på en av dem igår och idag men på engelska sen så verkar dem vara långt ifrån det hackar. Men hörs om man anstränger sig. Tack för allt till alla som försöker få mig på rätt väg. Detkommer ta tid för mig men det kommer nog göra bra med hjälp av alla här inne hoppas jag.
Back to Top
effe View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 22:31
Den stannar när den hittar och fortsätter. Önskar man kunde ställa in hastigheten på scanningen så den går fortare. Vad har ni för tips på bra scanners som scannar snabbt och som inte kostar multu?
Back to Top
effe View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 22:35
Jag bor i norra delen av värnamo så jag kan kasta sten ner till järnvägen om det är så för att förklara fågelavstånd. Till Harrys har jag det dubbla så är dem nere i city som är lägre än delen jag bor på. Känner ni till värnamo så bor jag vid netto mer exakt. Fågelvägen till Harrys Max 350-400 meter
Back to Top
effe View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 22:54
Vad är . CTCSS/DCS scanning och dtmf det fattar jag inte. Har jag någon användning av det eller inte? Den jag har har dem här funktionerna.

Professional two way radio manufacture ----------------more than 15years----------FCC. CE. KCC-------------Made in China Yanton-------------

__________________________________________________________________________________

waterproof walkie talkie (YANTON T-UV2D)
Main features

1. Output power: 5w

2. Frequency range: 136-174mhz&350-390MHZ&400-480mhz

3. Dual band, dual display, dual standby

4.128 channels storage

5...Emergency alert

6...FM radio and 25 stations storage

7. CTCSS/DCS scanning

8.0~9 grades VOX selectable

9. Multi and priority channel scan function

10. Channel name display and setting

11. Power on message display

12. Frequency difference setting

13. PC software programmable, Wired clone function

14. Reverse frequency

15. Wide/Narrow Band(25kHz/12.5kHz)

16. Busy channel lock-out(BCLO)

17. Transmitter time-out timer(TOT)

18. End-tone Elimination

19. LED setting

20. Beep setting

21. Transmit over beeper

22. Dual monitor

23. Receive power saving

24. Battery power voltage

25. Repeater shift direction

26. Frequency spacing function

27. Shortcut menu operation mode

28. High/Low TX power selectable

29. PTT-ID

30. DTMF

31. Scrambler

32.2tone, 5tone

33.1750HZ

34. Channel Scan/Prority Scan

35.199 channels
Model     T-UV1 dual band radio

Vad kan jag gör med den förutom ilyssna på jakt?
Back to Top
effe View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2017 at 23:59
Förresten vad kan jag göra med RTL-SDR usb sticka? Är det avancerat och vad kan man få in med den?
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 hours 48 minutes ago at 09:14

Förresten vad kan jag göra med RTL-SDR usb sticka? Är det avancerat och vad kan man få in med den?

En sdr-sticka är en riktigt bra mottagare som finns i lite olika utföranden. Antingen väljer du en som är lite billigare eller en som är lite dyrare.

En av de jag har och använder är denna: https://www.electrokit.com/rtlsdr-receiver-dongle-v3.54286

Men jag har köpt dem via eBay.co.uk och där har de kostat mellan 200 och 350 svenska kronor inklusive frakt. OK, man får vänta ett tag men det gör inget om man kan pressa ner priset lite

Har köpt enbart stickan och även med ett litet antennpaket till.
Sedan går du till airspy.com och laddar ner programmet SDRSharp som du styr stickan med och då får du en mottagare som går mellan ca 100 kHz och 1750 MHz.
Sedan finns det lite olika plugins att lägga till SDRSharp, och även ett program som du kan avkoda DMR och lite annat.

Du kan lyssna på allt från flyg och båttrafik till åkerier, radioamatörer, barn som leker med pmrradio och mycket annat.

Du kan även skaffa en billigare sticka för att se om det kan vara något för dig, fortfarande via eBay så finns de från 40-50.- och uppåt. Då följer det med en liten antenn så du kan komma igång relativt snabbt. Den medföljande skivan och fjärrkontrollen används inte.

Se bara till att det står något om ett par kretsar i den som heter RTL2832U och R820T, då får du det breda frekvensomfånget.

Hoppas du känner att du fått en liten inblick i rtl-sdrstickan och känner att det kan vara kul att prova.

Jag har säkert glömt att säga något, men då fyller nog någon annan i.

Edited by MrVips - 18 hours 38 minutes ago at 09:24
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 hours 2 minutes ago at 11:00
Det du bör titta efter är en Uniden scanner, dom scannar snabbt. Den skall ha 70-88MHz med smalband NFM
och sen det vanliga 118-136MHz 144-175MHz och 400-470MHz. Den ska kunna scanna med 6,25KHz steg och ha valbar AM FM läge.

För att hitta dom sändare som finns i värnamo så bör scannern ha search&store eller auto store,
att den söker igenom ett frekvensområde du programmerar och alla signaler den hittar sparar den automatiskt i minnet.

Dom stunder du själv inte lyssnar på scannern så låter du den söka igenom alla frekvensområden
och till slut så har du samlat på dig dom frekvenser som finns att lyssna på i ditt område.
Om du ser någon scanner på Blocket eller Tradera så kolla upp med Google för att hitta användarmanualen
och kolla i den om det finns search & store eller auto store när man söker igenom frekvensområden.

Jag tycker du ska vänta med SDR sticka. Den scannar lika långsamt som din radio och är i övrigt knepig att använda
om man inte är data och radio expert.

Feffe säljer sin UBC780 med en massa tillbehör. Enda nackdelen med den är att den saknar 6,25KHz steg men det finns 5KHz och 7,5KHz så det är tillräckligt nära.
Det är budgivning på Tradera och priset är uppe i 1000kr.

/DD

Edited by Dr Doktor - 15 hours 47 minutes ago at 12:15
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down