Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Villalarm på 70cm bandet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Villalarm på 70cm bandet

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Villalarm på 70cm bandet
    Posted: 30-April-2019 at 15:09
En granne verkar ha fått ett larm installerat som kommunicerar med larmpunkterna via spread spectrum teknik.
Varje 25KHz steg mellan 433.075-434.775 har en databurst ung 10% av tiden.

Det är helt enligt PTS föreskrifter:
87§ 433,05–434,79MHz: Radiosändare för ospecificerat tillämpningsområde.
Högsta effekt: 15 mW e.r.p.

Jag använder normalt 40dB gain på min sticka men nu kan jag dra ned till 0dB och får fortfarande signalstyrkor enligt bilderna nedan.
Jag kan ta en portabel scanner med dålig antenn för frekensbandet och använda den inbyggda 20dB dämparen och fortfarande höra signalerna i min källare.

Den här typen av dygnet runt sändande utrustning gör att det inte längre är möjligt att scanna amatörbandet, om inte alla amatörsändare använder subton.

/DD

Back to Top
sm78451 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sm78451 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 18:30
Kolla med SSA och PTS och gör en anmälan. Det brukar fungera. Hoppas det löser sig. Ha en fortsatt trevlig kväll!
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 17:13
70cm är i stadsområden en smet idag md utrustning ofta digital som stör ut allt analogt.

Enklast ör att gå ner till VHF, och glömma saken, ofta ör inte ens störningarna olagliga utan tex reoeatrar sitter för nära varandra inom samma smala frekvensområde tex.

Jag tvekar att du får hjälp, har du tur kan DU lösa det.
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 14:29
intressant...trodde inte dom låg runt 434...vet en radioamatör som är drabbad av precis detta...jag trodde först att det var elmätare som sände ut information....vet inte vilken frekv dom ligger på....tex i sollentuna har dom installerat en liten antenn i varje lägenhet vid elmätarna....men dom måste sända med mer än 15mw såfall...

men detta låter mer troligt, och precis såna intervaller är symtomen oxå....
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 16:45
Dom elmätare jag har i området sänder bara under vargtimmarna på natten på 444MHz området och det är längre skurar om 1/2 sek.
Tror dom har lite mer klös för att nå till uppsamlingspunkterna, typ 1 watt. Sitter man uppe nån natt och söker igenom 444Mhz
så finns det flera kanaler som används och det räcker ju med en enda skur för att identifiera abonnent och kilowatt
och med tanke på hur länge det håller på så hör man troligtvis hundratals enheter, kanske tusentals.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 16:53
Sånna har ju många idag, här tex, men jag märker inte av dem faktiskt.
Elmätarna menar jag, så en starkare störkälla är troligare imo.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 17:35
Elmätarna har max 0,5W.

101 §
443,9875–444,4125MHz: Radiosändare för telemetri och fjärrstyrning inom el-gas-värme-kyl-och vattendistribution.
Bärvågsfrekvenser i MHz:444,00 444,05 444,40
Högsta effekt: 100 mW e.r.p. för antennhöjder som överstiger 10m över marknivån. 500 mW e.r.p. för lägre antennhöjder.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 18:06
Jo jag tvivlade inte på dig, vill man lyssna på dem så ok, det var mer om de är störkällor för säg 70cm eller PMR 444 i normalläget, som sagt de är mnterade i alla villor och hyreskåkar runt mig och i den jag bor i, och de stör inte mig.

Har man antennen väldigt nära så är det säkert störande.

Edited by Agentumsilwer - 12-Maj-2019 at 18:07
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down