Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Vilket frekvens band är Militär luft?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Vilket frekvens band är Militär luft?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vilket frekvens band är Militär luft?
    Posted: 16-November-2019 at 21:41
Hej! Vill lägga in detta i min SDRuno. Men hittar inte frekvensbandet, hur sträcker sig det ( t.ex 108 - 136 mhz )
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 22:16
ok!
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 22:19
Det finns några mil i det bandet när de startar och landar men när de övar jakt så är det ung 240-360MHz.
Jag har frekvenserna i min UBC780 och det är sällan det blir några nya, det är samma som återkommer.
Så det är lättare att bara scanna de 20-30 frekvenserna än hela bandet.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2019 at 22:20
Är det okej om jag kan få kolla på dina frekvenser och lägga in dem ;)

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2019 at 13:59
Det här är dom jag har inlagda i min UBC780. Nu kan det även vara några som är mil satellit som brasilianarna använder för privata samtal
men det lär du ju höra skillnad på och kan ta bort.

I dom flesta program så kan man göra copy&paste av frekvenser så att man slipper knappa in allt själv.

Det är FM på allt som inte är markerat med AM.

/DD

132.000 AM
132.050 AM
133.000 AM
134.375 AM
140.225
142.400
142.725

241.900
248.550 AM
248.750
253.900 AM
254.150
255.250
257.250
257.500
257.900
258.650
262.350
262.750
264.825
265.550
266.000
267.000
267.500
267.550
268.550
281.100
283.150
284.625 AM
284.650
298.800
299.750 AM
307.150
307.550
314.100
314.450
314.625 AM
316.925 AM
335.975
349.775
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2019 at 14:39
Vad är anledningen till att
man alternerar mellan FM och AM
så högt upp i frekvensbandet?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2019 at 16:11
Sverige kör FM i UHF men övriga(?) världen AM, så det är av samkörningsskäl vid övningar med andra länder.

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2019 at 19:02
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

...hittar inte frekvensbandet, hur sträcker sig det ( t.ex 108 - 136 mhz )

Mil-UHF: 230-380 MHz (Sverige)
            220-400 MHz (Internationellt)

Sverige har DAB under 230, och Rakel över 380.

Edited by scannerman - 17-November-2019 at 19:02
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2019 at 20:27
Tack!

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-November-2019 at 00:52
FM funkar bra i flygplanen imo, undrar vad det är för apoarater, om de hat intellugent squelch och liknande, VOX, förmodligen, FM måste ju squelschas till skullnad från AM som de kör vidöppet.

Jag hade mycket bra ljudkvalitet på dem iaf, de har väl sånna mikrofoner med dubbla micdelar som jämför unkommande ljud och tar bort det som låter lika, så rösten ju då hörs i den närmast munnen.
Jag hörde just inga bakgrundsljud alls, men ok det var ju inte full signalstyrka heller det gör ju skillnad, men jag hajade till lite att det lät så bra från Griparna helt enkelt.

Man får ju för sig nån flygfilmsstil med förvrängt ljud som inte låter som en människa och givet ständigt syremaskgurglande.

Men nu har det varit tyst, det blev en kväll bara.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-November-2019 at 07:32
Gripens radio är av märket rohde & schwarz, rätt bra grejer, massa störningsfilter dyra grejer i dom.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-November-2019 at 08:10
Antar att mark-kontrollen har sån här?
http://privat.bahnhof.se/wb904570/miltel/Ra7340/
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-2019 at 18:54
377.125 FM

Militärflyg 1 rote Gripen, stark här, skitdålugt blåsväder, men ingen fara för dem.

Såg att den inte var på listan, men tydlugen är den aktiv.

De pratar svenska, chattsnack ungefär norrlänsk dialekt,ej radiodiciplin så frekvensen bör vara för plan till plan tex.
De testar nån utrustning men inget jag förstår, nåt som gjorde allt väldigt ljust, de tänder nåt säger de.
De ställer skärpan på HUDen, mycket fipplande man trodde de visste, glor utan googles, kolsvart och tydlugen mycket bra med, hög höjd så "kärrorna " går kallt.

De byter plats vem som ligger först bla, ingen ger order så tydligen är båda flygkaptener.

Hehe det ör coolt faktiskt tycker de med googles, ser ut som TV spel ungefär nämns, jag vet inte vilken typ av hjälmvisir de har och om HUDen hop med dem visar det som nämns.

Och så tänder den främre av dem igen?
Riktigt coolt flygplanet blir mörkt när han "tänder" säger de.

40000 fot, bör gå långt
Fan bästa jag hört, de beskriver att på den höjden, om de ger järnet händer inget, tunn luft.

Nu tänder de igen, den främre, den bakre kan bli bländad, de är imponerande läckert menar de vad det nu är.

Månen lyser upp mycket och stjärnorna, jojo här nere är det skitväder och 100% moln.:-)

Nu radartrail den ene har dåligt med soppa så de ska ner, undrar var de var?

Gick kanoners men som sagt väldigt högt uppe med så kanske tom att de går ner i Luleå.
De sätter fart hemåt tyvärr nämns inte var, signalen sjunker så nu har de gått ner i höjd.
De "goglar" säger de en del, vad kan det vara?

Kul, men det är inte allt för länge de kan "leka", nån norr i Sverige som hörde om det var F22 de kom från?
Jag förlorade dem rätt snart när de flög hem och landade.

Kul att höra när de är som vanligt folk och inte måste beordra och utföra saker.
Som vanligt god FM ljudkvalitet för radio och inga bakgrundsljud, trolugen pga dubbelmick.

Edited by Agentumsilwer - 05-December-2019 at 19:33
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-2019 at 19:38
Odin
Tack kollade den
10w AM och 15w FM

Frequency ranges
❙30 MHz to 88 MHz
❙108 MHz to 118 MHz (receive only)
❙118 MHz to 174 MHz
❙225 MHz to 400 MHz

Täcker den, och givet för extrema situationer och krav, det är moduler man monterar helt enkelt.
Vill inte tänka på vad den kostar, tydligen var det tjafs om saken, de skulle först köpa dessa av Sweizch men de backade ju ur att köpa Gripen så då skulle SAAB köpa nån amerikansk radio, men tydlugen blev det ändå denna, för det stämmer med senaste fakta.
Trams det där att små länder inte inser att Gripen är bra för dem, Sweitsch är inte heller ett attackerande land.

Jag tror för mn del att NATO tvingar sig på alla, det kommer inte fram bara för det skyddas av underättelsetjönsten mm, nan kan lätt få fram tex om Sverige då mutat, men att NATO inte skulle göra nåt för att sälja sina dyra F35 är ju löjligt, klart de gör även mot länder som inte ör NATO men västländer.

Går inte att vinna mot dem, Gripen blir det sista planet vi gör pga detta, det har inte med ekonomi att göra utan storebror talar, köp vårat halvt om halvt plan annars....

Möjligt att vi kan bygga sånna där drönare, SAAB har ju hållit på med sånna ett tag, men problemet där är att man inte får sälja till krigsförande ländertramset, tyvärr är ju det halva världen idag.

Man måste inse verklugheten, ska man tjäna pengar på att bygga vaoen måste man sälja no questions asked.
Så var det förr med tex vpra Biforskanoner, de fanns överallt, det kommer åndå finnas kanoner.

Annars lägg ner tillverkningen på militär utrustning helt är min åsikt, nan hindrar inga krig så som politikerna tänkt.å, de lever i en fantasivärld.

Vi behöver massor själva, men vi har inga pengar så sälj det som går, inte kinesiska Volvo det är en idiotisk affär i längden när de tar hem tillverkningen.

Rubbet är ändå kinesiskt idag, design till teknik.4cyl diesel? Låter ju verkligen Volvo om det.
Sverige har fasen bygt allt själva pga i svåra lägen kan man inte lita på att få nåt från andra länder, det var så det började med USA vägrade skicka oss planen de lovat för de ville de ge typ UK då kriget startat.

Vi bygde ingen ny Stridsvagn efter S vagnen, de ritade ju på en som i slutändan spg ut som en Leopard 2, men faktum ör att den och M1 abrahams och en fransk lättare tank testades i Sverige innan köp, en franska var undermålig.
M1 funkade trots sin storlek i kärr och elände i Norrland, men drog dubbla mängden bränsle, dock okså dubbelt så stor tank som Leoparden.

Där valde Sverige rätt imo, men vilket gnäll det var av folk över det dör, det skulle aldrig mer bli krig, Sovjet var ju borta.

Kring flygplan är ju plötsligt suppercruice nåt viktigt, F35 kan det inte utan fusk, samtliga andra klarar det och många äldre plan det hette inget häftigt förr bara.
Lika med lufttankning, meningslöst för defensiva små länder det är för långflygningar.
Stealth högs tveksamt på F35, de har väl minskat radarbilden lite men inte alls som en F22 Raptor. Invändiga vapen osv allt för en smygattack, nen med modern bästa utrustning kommer de synas, och åter igen defensiva länder har noll nytta av det, trolugen är manöverbarhet viktigare än idag.

Det ör en sak att kasta sig over ökenländer med asgamalt junk från Sovjet som utrustning och sen mena en massa.

Betänk länder med egna satteliter mm, dör ör det inte samma sak, mao ointressant vd krig sim involverar Europa.

Edited by Agentumsilwer - 05-December-2019 at 20:12
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-2019 at 19:39
Hördes bra i Ludvika också.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-2019 at 20:13
Kan jag förstå var det F22 de landade på eller fadade de bort för dig med?
Det ör iaf min gissning.

Så högt som de var räcker 15w långt:-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down