Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Varför sänder de muslimsk bön på 125.400 MHz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Varför sänder de muslimsk bön på 125.400 MHz?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Netcaller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Varför sänder de muslimsk bön på 125.400 MHz?
    Posted: 15-April-2019 at 17:41

Hej

Jag var ute på flygbandet och på 125.400 MHz så hade de muslimsk bön nu runt kl 17.00. Varför sänder de sådant på flygkanalen?

Edited by Netcaller - 15-April-2019 at 17:59
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 18:11
Många utlänningar som har olagliga fm sändare i bilar osv dom skvätter över alla banden. Här går det in arabisk skit musik titt som tätt
Back to Top
Netcaller View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Netcaller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 18:22

Oj då, det tänkte jag inte på förstås

Hm, ja konstigt var i alla fall men det är nog som du säger att det måste ha blivit någon piratstörning på kanalen.   
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 18:24
Det är den enda rimliga anledningen jag kan komma på
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 18:52
Originally posted by Odin Odin wrote:

Många utlänningar som har olagliga fm sändare i bilar osv dom skvätter över alla banden. Här går det in arabisk skit musik titt som tätt

Civila flygradion använder AM...
Back to Top
Netcaller View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Netcaller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 20:55
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Ja visst är det konstigt? Man kan väl inte ha köpt in sig på en av flygkanalerna och sända till piloterna på tex Erimates Airlines eller Qatar Airways?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 21:09
Är det sant och på AM?

Kanske är det flygplan just när den tiden de måste be som sänds till dem nör de flyger, du vet ju att det väl är 5ggr, jobbigt om inte flygplanet riktas mot Mecca iofs.
Back to Top
Netcaller View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Netcaller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 21:31
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Är det sant och på AM?

Kanske är det flygplan just när den tiden de måste be som sänds till dem nör de flyger, du vet ju att det väl är 5ggr, jobbigt om inte flygplanet riktas mot Mecca iofs.

Ja det var lite det jag funderade kring. Jag vet att Erimates flyger över här på väg över atlanten så det kan ju ha varit någon sändning från det planet som jag fick in. Men det är ju lite underligt om man kan köpa in sig på en flygkanal för att sända böner även fastän flygbolagets ägare är rika som troll.

Edited by Netcaller - 15-April-2019 at 21:33
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 21:35
Tja i min grannbyhåla hade de högtalare med utrop och bad på torget.

Det var en speciell känsla att gå i närheten, man visste inte riktigt var man var.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 22:15
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Jo det vet jag ditt jävla apskaft!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-April-2019 at 01:18
Var det AM eller FM och var det i så fall NFM eller FM eller WFM?
En del billigare mottagare har bara en mellanfrekvens
på 10,7MHz och tar emot spegelfrekvensen 21,4MHz ifrån lika bra. Din flygfrekvens på 125,4 minus 21,4 blir då 104MHz som kan vara en rundradiokanal.

125,4Mhz används av flera flygplatser i europa så det verkar konstigt om det verkligen var den frekvensen som användes.

/DD
Back to Top
Netcaller View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Netcaller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-April-2019 at 17:41
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Var det AM eller FM och var det i så fall NFM eller FM eller WFM?
En del billigare mottagare har bara en mellanfrekvens
på 10,7MHz och tar emot spegelfrekvensen 21,4MHz ifrån lika bra. Din flygfrekvens på 125,4 minus 21,4 blir då 104MHz som kan vara en rundradiokanal.

125,4Mhz används av flera flygplatser i europa så det verkar konstigt om det verkligen var den frekvensen som användes.

/DD

Det var på min Tecsun PL-680 som jag fick in det på och den har knappar för flygbandet, AM, Kortvåg och FM.
Jag hade den på radions flygband så jag förmodar väl att flygbandet på den är AM.
I manualen står det bara att flygbandets frekvenser sträcker sig mellan 118-137 MHz utan att specificera AM/FM.

FM bandet på den kan ställas in så att den börjar vid 76 MHz eller 87 MHz upp till 108 MHz står det i manualen.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-April-2019 at 19:37
Kan det vara någon blandprodukt med någon närliggande sändare?
Jag får in alla möjliga kortvågssändningar på min scanner om jag sänder med någon station några meter bort på ex.vis 69MHz. Kanske sitter det någon annan sändare i närheten?
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 07:52
Visst troligast är väl att det skvätter in, men AM är udda att det är.
I dagens Sverige skulle jag dock inte för en sekund häpna över en flygfrekvens för arabiska utrop och liknande det kan jag säga.

Edited by Agentumsilwer - 17-April-2019 at 07:53
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down