Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Varför så svårt att lyssna på okrypterad Tetra?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Varför så svårt att lyssna på okrypterad Tetra?

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Varför så svårt att lyssna på okrypterad Tetra?
    Posted: 08-Mars-2017 at 09:19
En lite fråga från en okunnig.. Varför är det så svårt att lyssna på okrypterad Tetra, när det verkar vara så enkelt för andra digitala system?
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2017 at 14:24
Ursäkta för ett litet provocerande svar... det är i mitt tycke enklare att lyssna på okrypterad Tetra än andra digitala system, i alla fall när man tar hjälp av datorer.

Det går visserligen att med en hyfsad dator lyssna på några DMR-kanaler samtidigt (inte scanna utan lyssna på samtliga samtidigt). Jag brukar ta in 5 samtidiga frekvenser, fler än så blir det nog lite klurigare. Men även med endast 5 frekvenser (10 möjliga samtida samtal) får man fundera lite för att få allting rätt... plugin till SDRsharp, virtuella audio-kablar, flera instanser av DSDplus osv. Jag har dock aldrig lyckats skapa någon stabil uppkoppling, utan man får kolla till att allt fungerar en gång om dagen och starta om det som har kraschat.

Med tetra däremot är det betydligt enklare att koppla upp flera samtida mottagare. Kan har testat 12 frekvenser som mest, och med 4 tidsluckor på varje frekvens får det betydligt fler samtida samtal. Dessutom fungerar tetra-avkodningen betydligt stabilare. Det längsta jag kört en burk är 4 månader utan att röra den, att jag sedan startade om den berodde bara på att jag ville flytta datorn.

Att de program som finns för att lyssna på Tetra kommer med öppen källkod gör det dessutom betydligt enklare att göra de anpassningar som man vill. DSDplus är ju bra, men det hade varit betydligt trevligare om man hade haft tillgång till källkoden.

Utan dator är dock DMR lite enklare eftersom det där finns många kommersiella radio som man enkelt kan programmera till passiva DMR-scannrar. För okrypterad Tetra kan man givetvis göra samma sak, men jag har inte sett någon sådan radio som accepterar passiv lyssning, dvs därför vore det inte lagligt att programmera en Tetra-radio för någon annans nät eftersom man inte har tillstånd att sända på de frekvenserna. (detta oavsett om man ställer in radion att inte tillåta sändning då detta bara gäller själva talgruppen, inte trafiken som radion själv genererar till systemet, vilket är en skillnad jämfört med DMR där radion kan ta emot utan att först ha behövt sända något)

Det finns ju också rena scannrar som klarar både DMR och Tetra (dock endast DMO än så länge). Jag har inte provat någon sådan, men eftersom de jag sett inte verkar visa eller gå programmera för olika talgrupper så är det inte allt för intressant eftersom man varken vet vad man hör eller kan filtrera bort all ointressant trafik.

Edited by kdst - 08-Mars-2017 at 14:27
Back to Top
Rikko View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rikko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2017 at 14:31
@kdst,
Intressant! Berätta gärna mer i detalj Hur du gör för att lyssna så stabilt på okrypterad Tetra. Ja, eller länka till andras instruktioner.

Tack på förhand!
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2017 at 15:16
Inte ett dugg provocerande! Som sagt, jag är total novis så jag vet ingenting om detta. Så nu fick man lära sig något nytt! Instämmer med Rikko! Berätta gärna mer!

Rikko
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2017 at 07:58
Hej..

Ta en titt här.

https://github.com/sq5bpf/telive

http://www.rtl-sdr.com/tetra-decoding-on-windows-with-telive/

/M
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 00:29
Ligger och läser lite om hur det finns så grymma människor när det kommer till detta om att lyssna på radio via räl-ser USB Stickan. Nu är jag helt grön när det kommer till detta och har beställt en sådan sticka men kommer verkligen behöva hjälp att få den att funka som den ska med alla plugins och allt det som kräver bara för att försöka ge mig in i eran värld. Jag säger som det är, jag är helt ny på detta. Dator kan jag lite men kommer behöva hjälp. Finns det snälla människor som vill hjälpa mig med detta antingen via Skype eller något annat om ni inte vill ge ut nr eller kanske här men det kanske tar lite tid och vill komma igång så fort jag får hem den?
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 07:35
Originally posted by effe effe wrote:

Ligger och läser lite om hur det finns så grymma människor när det kommer till detta om att lyssna på radio via räl-ser USB Stickan. Nu är jag helt grön när det kommer till detta och har beställt en sådan sticka men kommer verkligen behöva hjälp att få den att funka som den ska med alla plugins och allt det som kräver bara för att försöka ge mig in i eran värld. Jag säger som det är, jag är helt ny på detta. Dator kan jag lite men kommer behöva hjälp. Finns det snälla människor som vill hjälpa mig med detta antingen via Skype eller något annat om ni inte vill ge ut nr eller kanske här men det kanske tar lite tid och vill komma igång så fort jag får hem den?

Det fanns en tid effe när jag inte heller kunde något om varken sdr donglar, antenner,trunking osv osv osv..men har man intresset läser man på nätet, forum med mera..tar det i små steg lär sig lite efter hand. Du kanske inte ska hoppa in och börja med DMR o Tetra utan börja lätt och gå vidare eftersom.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 10:38
Originally posted by Odin Odin wrote:

Det fanns en tid effe när jag inte heller kunde något om varken sdr donglar, antenner,trunking osv osv osv..men har man intresset läser man på nätet, forum med mera..tar det i små steg lär sig lite efter hand. Du kanske inte ska hoppa in och börja med DMR o Tetra utan börja lätt och gå vidare eftersom.

Nu vill jag komma igång ang tetra och resten. Men vill du inte hjälpa mig så förstår jag dig också. Jag är ny på forum och allt vad det innebär det är klart att få till sig bra kontakter men det dyker väl alltid någon som vill hjälpa mig. Allt jag ville var att få hjälp med att installera tilläggen till programmet kanske via teamviewer eller något för att underlätta för den som verkligen vill hjälpa mig.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 02:12
Vad kan man lyssna på dem här stickorna? Kan du vara vänlig och försöka hjälpa mig? Jag fattar att man inte kan lyssna på blåljus men finns det något annat man kan lyssna på dagarna där det hände lite? Vad är dmr och vad finns där att lyssna?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 02:13

Originally posted by Odin Odin wrote:

Vad kan man lyssna på dem här stickorna? Kan du vara vänlig och försöka hjälpa mig? Jag fattar att man inte kan lyssna på blåljus men finns det något annat man kan lyssna på dagarna där det hände lite? Vad är dmr och vad finns där att lyssna?

Nu vill jag komma igång ang tetra och resten. Men vill du inte hjälpa mig så förstår jag dig också. Jag är ny på forum och allt vad det innebär det är klart att få till sig bra kontakter men det dyker väl alltid någon som vill hjälpa mig. Allt jag ville var att få hjälp med att installera tilläggen till programmet kanske via teamviewer eller något för att underlätta för den som verkligen vill hjälpa mig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down