Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Val av antenn?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Val av antenn?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erib Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Val av antenn?
    Posted: 23-Augusti-2010 at 17:49
Hej jag är väldigt nybörjare på detta och har fått tag på en dls 400 men utan antenn. Och va ska jag ha för antenn? Jag fattade inte så mkt av FAQen. Jag vill i första hand lyssna på polis och brandkår. Nått tips på nån billig antenn man kan köpa?

Tacksam för svar :)
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Augusti-2010 at 19:53

Originally posted by Erib Erib wrote:

Jag vill i första hand lyssna på polis och brandkår. Nått tips på nån billig antenn man kan köpa? 

Är du säker på att Polis och Brandkår ligger kvar på S70, och inte har gått över till Rakel där du bor?

Vilken typ av antenn har du möjlighet att sätta upp? Utomhus eller inomhus?

Back to Top
Erib View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erib Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Augusti-2010 at 21:57
Förlåt men jag vet inte va det är. Ligger dom inte på 79mhz? Jag har prova med en 1m bilantenn men jag hörde inget men jag testa bara snabbt och den kan ju bara ha varit tyst just då.

Jag bor föresten i mora.

Edited by Erib
Back to Top
SDX365 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SDX365 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Augusti-2010 at 22:41
Rakel är det nya blåljus-radionätet "som inte går att lyssna av"
Det är väl provdrift ännu i Dalarna, jag brukar få upp lite anrop ibland från bla rättvik så nog kör dom S70 (79MHz) en del fortfarande.

Har du programmerat in frekvenserna för dalarna då ?

du kan även lägga in 77,3375 den körs det en del på också (Polis)

I mora är det väl inte sån jättefart på radion, så du kan nog få vänta några timmar på ett anrop.

Knalla in på www.frekvenslista.com så finns alla frekvenserna där.

R70 C402 C502 C602 C702 C704 C52 C54 C55 P402 P404 P502 P504 P505 F702 F802 F804 F805
Back to Top
Erib View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erib Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Augusti-2010 at 12:24
Ok tack för svaren. Men du tror det ska fina med en 1m bilantenn då?
Back to Top
uascan View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote uascan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2010 at 10:33
Det går utmärkt att börja med en 1 m bilantenn. När du upptäcker vad du hör och inte hör kan du successivt börja testa med mer avancerade antenner. Prova gärna att flytta runt antennen på lite olika ställen (om den inte är fastskruvad i en bil förstås) så upptäcker du att mottagningen är bättre och sämre på olika ställen.
Back to Top
Erib View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erib Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2010 at 14:14
Ok tack så mycket för svaren. Jag hörde iaf polis och ambulans på den antenn.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down