Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Vad är detta för radio, Philips PRP 76?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Vad är detta för radio, Philips PRP 76?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Uniden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vad är detta för radio, Philips PRP 76?
    Posted: 03-Juli-2006 at 02:11
Hejsan!

För några år sedan när jag jobbade på mitt gamla jobb hittade jag denna radio slängd i en container, bland en massa annat elektronikskrot:
Philips PRP 76

Har aldrig haft igång den då jag ej har någon laddare till den.

Så här ser den ut i displayen:

Vad betyder de tre färgade knapparna?

Så här ser den ut ovanpå vid rattarna:

Så här ser sändarknappen ut. Men vad är de två små knapparna ovanför till för?

Så här ser den ut nere vid batteriets nederkant:

Så här ser baksidan ut:

Dessa två etiketterna fanns under batteriet med:

Nu till frågorna:

* Vad är det för radio?
* Är den dyr?
* Är den avancerad?
* Vad kan den?
* Kan man programmera om den till andra frekvenser inom 400mhz-området, som t.ex 446 PMR?
* Vilka funktioner har knapparna på bilden?
* Någon som kan skaffa fram specs på den?
* Någon som vet vart jag kan få tag i en laddare till den?
* Hur stark är den?
* Hur långt kan den nå?

Kan någon berätta allmänt om radion? Typ historia, vad den används till, vad den är bra på, osv? Jag vet bara att Skanska tydligen har ägt den innan den slängdes på tippen. Jag antar att den fungerar då min Alan 54E (som sitter monterad i min ena bil) och min Zodiac P-7000 fungerade båda två och de låg i samma container. Och denna Philipsen ser bra mycket bastantare ut än de två radiona tillsammans.
Back to Top
pejlaren View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pejlaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 11:24

Och vad har det här med amatörradio att göra?

Nåja, jag vet inget specifikt om denna radio! Dock ska du nog inte lägga allt för stor energi på det! Även om du nu skulle få tag i en laddare, så kommer batteriet ändå knappast ta emot laddning. Ett nytt batteri till den där, om det nu går att få tag på, kommer kosta långt mer än vad radion är värd. Som för övrigt begaganar ett värde om ca 30 spänn...

Nej, du kan nog glömma 446 i den där! Möjligen 444 Mhz, dock måste nog någon för ändamålet kunnig, programera om den åt dig! Vilket knappast blir gratis.

De pengar du kommer få lägga på batteri, laddare och omprogramering, kommer vida överstiga beloppet för en bättre sammling pmr-pyttsar. Och då vet du inte ens om skrotet fungerar...

Har säkerligen används som byggradio på 422,800- 428.850 Uteffekt 1w.

"Bosse vi behöver mer grus här borta" eller "sväng kranen åt höger"

Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 12:04
sökte en del på Google.. och fann att PRP76 fanns i en del versioner, ligger nog mellan 440-470 mhz iaf, osäkert om det är 1Watt eller 4Watts varianten du har .. "H V T4" står för nått jag inte hittat ennu.

Men jag tycker du skall leta lite på nätet, verkar vara en ganska vanlig radio, och inte tycker jag du skall skita i den.. har du hittat en radio ... så försök iaf att få igång den.

/M
Äger: Några RTL donglar, SDRPlay RSP1A.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 12:21
Det passar nog bättre under "Hårdvara" än under "Amatörradio"......
Back to Top
Uniden View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Uniden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 12:45
Originally posted by SM0YYQ SM0YYQ wrote:

sökte en del på Google.. och fann att PRP76 fanns i en del versioner, ligger nog mellan 440-470 mhz iaf, osäkert om det är 1Watt eller 4Watts varianten du har .. "H V T4" står för nått jag inte hittat ennu.

Men jag tycker du skall leta lite på nätet, verkar vara en ganska vanlig radio, och inte tycker jag du skall skita i den.. har du hittat en radio ... så försök iaf att få igång den.

/M

Hej!

Jag har sett att folk säljer sådana och laddare och såna radios med tillbehör på ebay utomlands. Funderar på att köpa nåt av prylarna där, de har ju friska batterier där med plus laddare.

Den verkar vara väldigt avancerad och häftig hehe. Tänkte köra lite på PMR-bandet om jag får igång den. Om det går alltså. Är den bara på 1w och man kan få den att gå på 446mhz så tror jag inte att nån har nåt emot att jag sänder på det bandet med något högre effekt?

Här finns t.ex en laddare, tror jag: http://cgi.ebay.co.uk/Philips-PRP-series-5-way-charger_W0QQitemZ7631152819QQihZ017QQcategoryZ4669QQcmdZViewItem

Här var lite mer grejer: http://cgi.ebay.co.uk/PHILIPS-PRP76-UHF-WALKIE-TALKIES-X-5-10-WAY-CHARGER_W0QQitemZ7611802882QQcategoryZ4669QQcmdZViewItem

Hittade detta nyss:

MAKE: PHILIPS

MODEL:PRP76

FREQUENCY RANGE: 440-470MHZ

FREQUENCY BAND:UHF

POWER OUTPUT:4 WATTS

Edited by Uniden
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 17:27

CITAT:
Den verkar vara väldigt avancerad och häftig hehe. Tänkte köra lite på PMR-bandet om jag får igång den. Om det går alltså. Är den bara på 1w och man kan få den att gå på 446mhz så tror jag inte att nån har nåt emot att jag sänder på det bandet med något högre effekt? SLUT

Den var godkänd av PTS konstigt nog. Om du inte bryr dej om lagar och bestämmelser så använder du radion trots den för höga effekten. Annars slänger du den i en container för elektronikskrot!

Men amatörradio är det definitivt inte!

/ Ingvar

Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 20:22
Originally posted by ingvar ingvar wrote:

Den var godkänd av PTS konstigt nog.

Varför skulle det vara konstigt? På en egen frekvens är det hur vanligt som helst med 4W eller mer på UHF.

Detta är en PMR i dess rätta bemärkelse. Går säkert att ställa ner till 1w och passar då bra till SRBR444, fullt lagligt.

Dock ALLTID olaglig på PMR446, om det nu ens går att få in kanaldelningen och rätt bandbredd.

/MrMac

Back to Top
Uniden View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Uniden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 22:03
Originally posted by mrmac73 mrmac73 wrote:

Den var godkänd av PTS konstigt nog.

Varför skulle det vara konstigt? På en egen frekvens är det hur vanligt som helst med 4W eller mer på UHF.

Detta är en PMR i dess rätta bemärkelse. Går säkert att ställa ner till 1w och passar då bra till SRBR444, fullt lagligt.

Dock ALLTID olaglig på PMR446, om det nu ens går att få in kanaldelningen och rätt bandbredd.

/MrMac

Så om den körs på 444mhz så är den fullt laglig?

Btw, ursäkta att tråden hamnade i amatörradio, jag var inte säker på vart den skulle ligga. Hoppas att det inte är något att börja bråka om?
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2006 at 23:00

Ammatörerna har ju oftast mycket bra kunskap om radio, antenner och teknik så det är inte fel att fråga dom. Synd bara att dom flesta (men det finns ju många bra ochså) ska vara så snabba att racka ned på oss dödliga. Att det hamnade under fel tråd det fixar ju våra underbara moderatorer på nolltid  så det har dom nog överseende med.

Edited by PeterK
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2006 at 11:10

Originally posted by Uniden Uniden wrote:

Så om den körs på 444mhz så är den fullt laglig?

Ja, om den går att ställa ner till 1W uteffekt.

/MrMac

Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2006 at 23:59

Det är väl ingen som har "rackat ner"? Jag säger bara som jag tänker d.v.s PMR apparater har mycket låg effekt, räckvidd 3-5 km. Då är dom lagliga på PMR-frekvenserna. Har dom högre effekt får man inte använda dom där, men däremot kan man använda dom på amatörbanden, med licens. Något felaktigt forum har jag inte talat om vad jag vet, bara att den apparaten inte var någon amatörradio...

/ Ingvar

Back to Top
Uniden View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Uniden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2006 at 18:08
Man "får" snart inget i detta landet längre så jag skiter i vilket och kör utan licens och på nån pmr-frekvens. Eller nån annan laglig frekvens. Tror inte de jagar en handradio på 1-5w
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2006 at 21:22

Originally posted by Uniden Uniden wrote:

Man "får" snart inget i detta landet längre så jag skiter i vilket och kör utan licens och på nån pmr-frekvens
Jag tycker förstås tvärtom...mer och mer blir behandlat med silkesvantar...och försvarsadvokaterna gör så gott dom kan!

/ Ingvar

Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2006 at 02:41

Det är väl ingen som har "rackat ner"? Jag säger bara som jag tänker d.v.s PMR apparater har mycket låg effekt, räckvidd 3-5 km. Då är dom lagliga på PMR-frekvenserna.

Radion är en typisk PMR-burk. Den är däremot inte avsedd för PMR446, vilket är skillnad så håll isär begreppen. Det är dessutom endast apparater som är uttryckligen typgodkända för PMR446 som är lagliga där, och där ingår 0,5w som ett av många olika krav.  

Däremot skulle den med rätt programmering som sagt vara fullt laglig och licensfri på SRBR444, så jag håller med om att det är bättre att ligga där och vara laglig än att bralla på en massa onödig effekt på lågeffektband och störa andra.

Jag tvivlar dessutom på att den öht går att lägga på PMR446-frekvenserna pga den skiftade bandplanen. Kanske inte går att i mjukvara ställa in 12,5 kHz bandbredd öht. Det går ju tydligen inte ens med en s.k modern Niros.... ähum.

/Marcus

Back to Top
Uniden View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Uniden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2008 at 23:33
Någon som vet var jag kan få tag i laddare och batteri här i Sverige? Är ju lite krångligt att behöva köpa det utomlands.

Radion verkar gå under flera namn som t.ex:

* Philips PRP76 (som det står på den)
* Pye PRP76
* Simoco PRP76

Skriv ifall ni vet. Vill ha igång den.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2008 at 23:51

Allt är samma företag. Först hette det PYE, som Philips tog över och bytte sen till Simoco namnet och numera heter det Sepura.

/DD

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down