Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Vad har ni haft för scanners eller mottagare?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Vad har ni haft för scanners eller mottagare?

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vad har ni haft för scanners eller mottagare?
    Posted: 04-Mars-2019 at 00:48
Jag kom igång tidigt 90tal och köpte en Shinwa sr-001 som varit ett visningsex och saknade manual bla.
Det var en udda sak den har en fjärrkontroll och hade exakt formatet för en bilradio.
Den stördes lätt av vad som helst men annars gjorde den väl sin sak, problemet var att minnesbatteriet la av inom 2år,och då tappade den allt, jag skickade in den för byte en gång, senare när det var dags igen lädde jag fast en hållare för två 1.5v laddbara batterier.
Den ligger i sin originalkartong idag, hur jag förstid att programmera den var trail and error, senare fick jag manualen kopierad.

Ett tag hade jag Yupiteru mvt 7100 bra men långsam och åter problem med hålla minet, denna hade en kondensator för det, urk.

En Yaesu r500 passerade revy med, problematisk då den just stördes av rundradio, annars ok, sl scannring dock som vanligt ofta med jaoanska maskiner.

På en marknad köpte jag en Uniden 220xlt som de inte visste om den funkade, det gjorde den och jag fick se hur snabba en scanner kunde vara, den finns nånstans ännu i gömmorna.

Jag skaffade en bas yupiteru mvt8000 som jag körde ett tag, har även den kvar.

Jag utesluter nu polisradios som dls160 eller sändare som kunde scannra med.

Sen la jag av med sånt och nästan 10 år senare har jag tittat på det igen,jag har flyttat och fpr inte montera antenner på taket, men jag skaffade en Boefeng 5r ovh en pluttig magnetantenn, märkkte jag att jag hörde rätt mycket från vara franska bakongen på andra våningen.
Så jag skaffade en begagnad blindkäpp Daimond X30 och Baofengen hörde ännu mer men stördes lätt.

Nu var jag intresserad dick, sjaffade en sån där RTL SDR.com sticka i aluminium och körde på datorn med sdr sharp, lan kunde se var trafik pågick, kul, men som scanner värdelös.

Så jag köpte en begagnad Uniden 536hp från USA då jag bor så att jag jan få in en del dmr.

Där är jag nu, jag hör Uppsalaområdet och norra stockholm beroende på deras effekt och antennhöjd då.

Jag har en Daimond v-2000 sen förr, den tar 50mhz med, funderar oå att montera den till våren då den sitter på ett gammlalt qth ännu.

Jag känner intresse för nåt bättre än stickan för att se mer analyserad bredd och så, men det får bli en senare grej de är rätt dyra.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down