Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - USB Donglar
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

USB Donglar

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote muskot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: USB Donglar
    Posted: 16-September-2012 at 22:32
Hej jag tror kanske att jag fråga tidigare om ngn pysslat med dessa...
Det kanske inte var i detta forumet för mitt minne sviker.

Hur som haver är det ngn som meckat med tex en USB Dongle som har följande chipset

"TV USB dongle with RTL + E4000 chipset"
Personligen handlar det om en inkognito radio, men om jag fattat det rätt går den att använda till andra saker
med rätt mjukvara... kommentarer? (Obs Linux only)

Liknande funcube
http://hackaday.com/2012/03/20/software-defined-radio-from-a-usb-tv-capture-card/

jaajaa den som söker den finner:
Mjukvaran går jag inte in i detalj men liknande denna produkt skulle fungera. ca (50-1700mhz) all modes
SDR !!!

http://www.ebay.com/itm/EzTV666-USB-Stick-SHIPS-FROM-USA-E4000-Tuner-RTL2832-RTL2832U-RTL-SDR-EzTV-666-/160786708241

//C.L//

Edited by muskot
Back to Top
RILLE View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RILLE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2012 at 01:07
Mer info finns här.

Osmocomsdr

Det ska gå att köra under Windows med HDSDR men jag lyckades inte med windows7 64-bit så det blev Ubuntu istället.

HDSDR

Med Elonics E4000 så kan man få ett område från ca 50MHz till 2.2GHz. E4000 är samma tuner som Funcube använder.
Med Vänliga Hälsningar
RILLE
----------------------
Det finns 10 sorters människor, de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2012 at 13:09

Som mjukvara kan du använda SDRSharp, se http://sdrsharp.com/

Kolla även http://www.rtlsdr.com/ och http://sdr.osmocom.org/trac/wiki/rtl-sdr

Du behöver mjukvaran Zadig för att använda en rtl-dongel i SDRsharp. Kolla även epostlistan SDRsharp på Yahoogroups.co.uk, där kan du få nyttiga tips.

Jag har använt en DVB-T-dongel (för ca 120.- SEK inkl frakt, se ebay item no 180864593910) tillsammans med SDRSharp och det funkar bra, det är till och med RDSinfo i fönstret, nyttigt för fmdx.

Jag har Win Vista på den dator jag använder just nu men det ska funka bra på Win 7 med.

Edited by MrVips
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
Totto View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2012 at 16:05
Intressant!

Dongel beställd...

Back to Top
lassepilis View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lassepilis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2012 at 20:06

SpectraVue kanske kan vara något nu när VRPlus kostar 1500:-. Kolla även FCD-DF, SDRSharp och FCD_scan.

// 73

Back to Top
RILLE View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RILLE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-September-2012 at 18:45
En raspberry pi är på väg för att ordna en remote mottagare med en av stickorna.

Raspberry pi

Den bärbara datorn stör lite för mycket.
DC/DC omvandlaren för skärmen.

Med Vänliga Hälsningar
RILLE
----------------------
Det finns 10 sorters människor, de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lassepilis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Oktober-2012 at 20:14
Mitt vinterprojekt är en RasPi och FCD och Osmocom. Bara RasPi kommer någon gång. Tog kölapp hos RS i april, fick beställa i juni, leveranstid 11 veckor, nytt leveransbesked om 9 veckor försening. Man tar sig för pannan. // 73 - lasse

Edited by lassepilis
Back to Top
RILLE View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RILLE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Oktober-2012 at 22:27
Min Raspberry beställdes förra veckan och fanns i lådan idag.

Beställdes från Farnell.

En låda är nu också på väg.
Med Vänliga Hälsningar
RILLE
----------------------
Back to Top
Totto View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Oktober-2012 at 17:51
Idag anlände dongeln. Har fått igång SDRSharp under Win 7 pro 64 bit. Nu återstår bara att fixa en riktig antenn, för den medföljande var ju som väntat ett rent skämt som knappt dög till att få in rundradio med...

Back to Top
Totto View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2012 at 13:41
Någon som avkodar pocsag med PDW eller liknande? Tänkte försöka mig på att få det att fungera...
Back to Top
hajinde View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hajinde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2012 at 15:43
Jag har dekodat pocsag med gr-pocsag och multimonNG. Jag använder Linux så jag vet inte hur windowsverktygen fungerar.

Andra saker jag lyckats dekoda är ACARS, APT från NOAA satelliter och ADS-B flygradar utan större problem. Jag har försökt reverse engineera de trådlösa elmätarna utan att lyckas och jag har också demodulerat datapaketen för tetra och GSM. De är krypterade så man får inte ut så mycket av det.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lassepilis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2012 at 19:13

@hajinde

decoda tetra med osmocom kanske?

http://openbsc.osmocom.org/trac/wiki/OsmocomOverview

Okrypterad verkar gå att läsa. // lasse

Back to Top
uascan View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote uascan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2012 at 19:51
Ser ju sjukt intressant ut. Hur lång USB-kabel kan man ha till sin dongle tror ni? Bra om man får bort den från stördimman runt PC.
Back to Top
Totto View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Oktober-2012 at 15:20
Ni som fått avkodning av pocsag eller annat att fungera: Vilka inställningar kör ni med i SDR#?

Jag får inte det att fungera, lyssnar på 169.800 MHz och hör meddelandena, men det "låter konstigt" jämfört med om jag lyssnar med vanlig radio. Jag kör med Virtual audio cable för att mata ljudet till PDW.

Kan detta bero på att min dator stör? Skall jag testa med en förlängningskabel för att få bort dongeln en bit från datorn?
Back to Top
hajinde View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hajinde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Oktober-2012 at 13:44
@lassepilis
Det är osmocom prylarna jag använder men det finns ingen okrypterad tetra häromkring. Det enda jag får in är tetrat i 390M bandet.

@uascan
5 meter ska vara max enligt standarden men det är lite optimistiskt kanske. Jag kör med 2 meter. Om jag kopplar sladden direkt till datorns usb får jag massa störningar men om jag stoppar en unpowered usb hub mellan försvinner nästan allt. Att spänna en ferrite bead runt kabeln ska också funka har jag hört.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lassepilis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Oktober-2012 at 16:37
Jag kör 1,5 meter USB-kabel och märker ingen skillnad mot 5 meter kabel till FCD. Hade väntat mer digitaldimma. Över förväntan.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down