Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Uppgradera Whistler TRX2 & TRX1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Uppgradera Whistler TRX2 & TRX1

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheva Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-September-2019 at 10:15
Det är en av dom bättre scanners jag har haft(och jag har haft många). 70-80 kanaler/frekvenssteg i sekunden. Den tar emot följande digital/analog APCO P25 Trunking: Project 25, Motorola Type I/II/Hybrid, NXDN, DMR Tier II, MotoTRBO™ Voice, EDACS and LTR systems.
Har förvisso inte nytta av alla. Det blir analogt & DMR för min del.
I DMR visar den talgrupp, color, slot, Radio ID samt frekvens.
Kan dock inte avkoda kodade frekvenser. Lätt att programmera, program och kabel följer med.Inspelnings funktion på minneskort m.m. Du får läsa manualen blir för mycket att skriva här.
SM7JTQ, UBC-360CLT, UBC125XLT, Whistler TRX-1 & TRX-2, MAAS PT-666D, AnyTone D878UV, MAAS PT-100,
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-September-2019 at 10:36
I mina trakter är de riktiga viltvårdare som smyger runt och viskar på 155MHz i jakt på råddjur som har blivit alldeles för många.
Det är ofta det är trafikolyckor med råddjur inblandat.

Tidigare saknade i princip alla USA scanners 50-88MHz täckning och det gjordes speciella versioner för europa med det bandet.
Men på senare år har Uniden tillverkat scanners som är så gott som heltäckande 25-960Mhz och finns inte längre någon teknisk anledning
att köpa europaversionerna. Det är väl bara för garantins skull då eftersom Uniden bara lovar att hålla garanti för personer i USA/Canada.

Whistler gjorde bara en mjukvaruändring så att det går att knappa in 50-88Mhz men det är fortfarande ett filter i scannern som börjar
skära av mottagarkänsligheten vid 60Mhz och vid 85MHz är den i princip obefintlig.

Uniden använder sig av en bandplan där de har 30 olika bandsegment där man kan sätta steglängd och modulationstyp helt fritt.
Då behövs inte olika fasta bandplans för olika länder. Bäst vore förstås att man själv även fick ange frekvenserna för de olika bandsegmenten.

Whistler har ung samma hastighet i scan och sök som Uniden 50-80kanaler/sek men känsligheten är värre.
Uniden öppnar med en 0,15uV signal med lyssningsbart ljud och Whistler på 0,3uV med lägsta möjliga squelch inställning. Men det går inte
att scanna med det squelchläget eftersom Whistler har olika nivå av egenbrus i olika delar av frekvensbandet och öppnar på brussignalen.
Med ett squelchläge som går att scanna med så öppnar squelchen på 0,5uV. Det märks en tydlig skillnad med scannrarna kopplade till en splitter.
Där Whistler har en brusig signal har Uniden en nästan brusfri. Hela VHF bandet i Whistler störs av Minicallsändningen där Uniden är helt oberörd.

Slutsatsen är att Whistler går att använda om man inte behöver lyssna på de allra svagaste signalerna och inte behöver 50-88Mhz men inte heller
har för starka signaler från antennen. Det ska vara "lagom" signalnivå för att Whistlern ska trivas. Uniden har en helt överlägsen mottagare.

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-September-2019 at 14:18
@Doktorn: Vilka Uniden & Whistler scanners menar du, (bärbart / mobilt) ?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-September-2019 at 14:42
I det här fallet menar jag mobilt TRX-2 och BCD536 men de bärbara TRX-1 och BCD436 har i stort sett identisk kretslösning som de mobila versionerna.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-September-2019 at 18:38
Ja en bra sak med min Uniden man stört sig på förr är att om man scannar AM flygband, Marin Vhf, företag på 400mhz, så har de haft olika squelschnivå så man mste ställa den efter den högsta nivån och därmed galrar man bort en del klenare signaler, detta gör; nte Uniden, den håller nvån jämn om man nu inte har störningar tex.

Aldrig några priblem med sånt.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 19:42
Och jag har forsjat, Bickjakten börjar i Augusti här, så Beccerel anses inte nån fara, mao tjuvjakt.

Om nån inte vet vad vi säger om Becerell, så är det frn Tjernobylolyckan 1986 där ett moln från detta haveri iom in sörskilt i Gävleområdet där de udag inte kan ta ner skog och tex elda då frigörs strålningen igen, och djuren äter ju av växterba, ich rovdjur i den mån de finns äter de djuren så än idag förstör det.

Man ska även förstå att de kör flera andra lika kärnkraftverk än idag i området, vansinne.

Och härdsmältan bygde de in i ett plåtskjul som läckte sim ett spll, det sögs att det ska ha utflrts ner seriöst nu.

En fruktansvärd sk olycka, den inträffade då de inte kan med datorer simulera en övning för att lära sig cåvad man gör om nåt går fel, körde nan övningen direkt på kraftverket, gick inget vidare.

En stor del av utsläppet omedelbart landade i en skog i närheten, skogen blev röd.

De stackars brandmännen försökte allt de kunde för att begränsa det hela, de tog emot enorma doser radiaktiv strålning, de hamnade i en kastrull ej tidigare känt läge the living dead syndrome, de mådde riktigt bra, men inom kort tid rann de inre organen ur dem ur alla hål.

En del fick hadånd gräva ner röda skogen än udag ör det omrpdet att undvika.

Jag har velaråt besöka staden Pivjet eller vad den heter då modern stad bygd för arbetarna, men idag börjar den rasa, och naturen tar över, djur lever kortare än oss och har tagit över mtcket i döda zonen, en del äldre bodde kvar med få de inte hade nåt annat.

För mig är fasan att Ukraina kör de där ännu, väst borde gå in dör och sluta dra hit skutfolk, det här ör viktigt.

Inse hur ivktigt var svenskt kärnbränsle ska flrvaras är nör vi har ryska betongbunkrar på Kokahalvön med kärnbränsle från ubptar ich annat som ligger där som skrot ned fö.

Det ör en fantasivörld vissa lever i, gräva ner det enirmt långt ner osv, dumt mest.
Inom hundra pr om vi klarar det janske nan vet hur det ska tas om hand.

Edited by Agentumsilwer - 10-September-2019 at 19:49
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 20:32
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

I det här fallet menar jag mobilt TRX-2 och BCD536 men de bärbara TRX-1 och BCD436 har i stort sett identisk kretslösning som de mobila versionerna.

/DD

Tack.
Jag har ett minne av att du nämnt detta tidigare, men det var bra att få det förtydligat.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2019 at 20:43
Fast han menar att Uniden bärbar har en kretslösning liknande Uniden mobil burk som jag har.

Och att bärbar GRE där är liknande den mobila GRE burken.

Inte att de är lika mellan märkena, för så är det inte.

Edited by Agentumsilwer - 10-September-2019 at 20:43
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down