Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Uniden 536HP Sentinelproblem.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Uniden 536HP Sentinelproblem.

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Uniden 536HP Sentinelproblem.
    Posted: 01-Mars-2019 at 21:23
Hej
En chansning bara att nån har en sån här fast de ju inte såldes i Europa av nån dum anledning då de ju tar DMR tex.

Nåväl jag skaffade en begagaad från USA.

Verkade väl ok, men jag bara sökte band områden med den, kul när den tar DMR käns det ju hehe.

När jag sen ville programmera minnen i den så tog jag ju Unidens program Sentinel.

Hejdlöst tramsigt att ens installera då nåt äldre .net 2.0 från MS krävdes, det senaste funkade inte.

Nåväl såg ok ut när jag installerade, men när jag startar eländet är det flera felmedelanden innan det ens startar, jag formaterade micro SD kortet med det progarm som anges, och lät Sentiel skriva in det som behövs i form av mappar osv för vidare användning.

Sen ska man uppdatra firmwaren och då blev det maximum error igen den kommer inte åt de grejorna, inte heller den för mig värdelösa amerikanska listan man kan uppdatera över stationer att lyssna på, men jag provade, max error iugen på allt.

Inget uppdateras och det saknas några config filer på SD kortet.

Nåväl så nu är maskinen ungefär lika användbar som ett bokstöd, då den inte kan visa annat än fel på kortet och att man ska förbereda det med Sentinel.

Her nån här fått dettta att funka, kanske med handapparaten 456 som ju är samma och väl är vanligare?

En chgansning att fråga i Sverige, me vem vet, jag tror felet är något med programmet i förhållande till datorn, byta SD kort kommer ju inte funka så många felmeddelanden som jag ju får som inte beror på det.

Om nån har ideer kan jag givetvis fylla på med mer exakta uppgifter.

Även de nya SS100 och kommande SS200 ska använda samam program.
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Mars-2019 at 23:12
Under "Tools\Options" i Sentinel .Måste du ställa in sökvägen till sentinel i datorn.

t.ex:
c:\sentinel\bcd (eller vad ditt program ligger)

Sedan har du väl säkert redan valt rätt Unidenmodell i under "Tools \ target modell" ?

Borde fungera då.

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 00:08
Ok det första gjorde jag, det har de aldrig ens visat eller skrivit.

Det andra finns inte i min version som är .03, .10 är sämre påstås det så jag kör .03

Menb mängder med error och även om jag ställer sökvägen som du beskriver i tools så kan den inte läsa listan, mismatch, och att Sentinel kan var corrupt.

Men jag förstår inte varför man inte kan skapa en produkt som bar är att installera?

Vaerje gång jag startar är det ju fel på allt i de här öklvägarna, den kan inte läsa listorna osv, den kan inte uppdatea firmware.

Och därför kan jag ju aldrig komma åt kortet heller.

Även om jag nu tar "clera user data" som den ber om så kvittar deet den fattar ändå inte kortet, det gick dock från början att läsa kortet men efter att jag formaterade det och clear user data som ju skapar det som ska var nödvändigt på kortet så är allt dött.

Inte kan man väl förstöra es SD kort på det här sättet?

Det går att läsa i datorn, men det har jag ju ingen nytta av.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 00:58
Frågan är alltså varför kan jag inte köra Sentinel på min burk?

Jag har lagt in ABC536basic med, men det verkar iofs fungera, men det går ju inte tat komma åt scannern då den vill ha kortet clearat för nytt bruk.

Det har jag ju gjort flera ggr men det verkar inte funka.

Jag ser ju att den lägger upp biblioteket även om jag enligt vad jag sett på andra sidor saknar några config filer.

Scannern vägrra iaf ta den, troligen för att firmwaren inte går att uppdatera.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 01:00
hpcd.cfg finns inte på kortet så det gnäller den om tex, när jag vill uppdatera firmwaren, fattar inte varför den inte skapats, men det beror väl på alla felmedelanden i början.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 03:57
Ok, jag löste en hel del, Uniden har skrivit massor av filerna så bara amerikanskinställda PC kan förstå dem, tex att komma och punkt bytt plats.

Så jag bytte till USA Engelskt då går Sentinel och kan uppdatera osv.

Men Scannern vill inte acceptera korthelvetet ändå utan tjatar om att det måste "Clear user data" error sd card bla bla, fast det funkar fint i datorn.

Nu försöker jag ta allt i scannern, dvs formatering o allt, tar en evighet.

Jag kan inte förstå hur mna kan göra en maskin så extremt i behov av ett minneskort för att ens starta, käns rätt korkat måste jag säga, grunderna måste ju finnas i burken ändå, att minnen mm sen ligger på kortet kan jag acceptera, men nu låser det upp hela skiten så det blir oanvändbart.

Skitjobbigt.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 04:14
JAAAA

Äntligen accepterade den kortet så när jag dror ur usb kabeln installerade den firmwaren själv.

Vilken pärs.

Nåväl nu är den som den var igen då.
Minnen orkar jag inte skriva nu, dags o sova.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 10:01
Det enda jag behövde göra, med Windows 7, var att gå in i kontrollpanelen, nationella inställningar, ytterligare inställningar, och ange att decimal tecken ska vara en punkt.
Det behöver göras med i stort sett alla program från USA och påverkar inte något i övrigt vad jag märkt, men kom ihåg ändringen utifall det blir något konstigt i svenska program.

Scannern använder SD kortet till allt, så det måste vara rätt formaterat och konfigurerat.

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 14:59
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Det enda jag behövde göra, med Windows 7, var att gå in i kontrollpanelen, nationella inställningar, ytterligare inställningar, och ange att decimal tecken ska vara en punkt.
/DD

Man kan göra så.
Men, då kan det bli problem med andra program som kräver "svenskt" decimaltecken för att fungera, t.ex. Word.

Det finns ett bättre sätt: man kör istället ett reg-script för att växla till amerikanskt decimaltecken (punkt).

När man är klar med det programmet så kör man ett annat reg-script för att växla tillbaka till "svenskt" decimaltecken (komma).

Använder man engelsk version av Microsoft´s Office-paket,
så krävs amerikankt decimaltecken t.ex. om man vill mata in frekvenser i ett Excel-dokument...

Amerikanskt decimaltecken

US-DECIMAL.reg
-----------------------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International]
"sDecimal"="."
"sThousand"=","

Svenskt decimaltecken

SWEDISH-DECIMAL.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International]
"sDecimal"=","
"sThousand"="."

Spara reg-scripten ovan t.ex som US-DECIMAL.reg respektive SWEDISH-DECIMAL.reg

Kör sedan repektive script före och efter det "amerikanska" programmet.

Vill man göra det riktigt enkelt för sig så använder man en batch-fil som kör scriptet:

US-DECIMAL.bat
------------------------------------------
REGEDIT.EXE /S "E:\SYSTEM\US-DECIMAL.reg"
------------------------------------------

SWEDISH-DECIMAL.bat
----------------------------------------------

REGEDIT.EXE /S "E:\SYSTEM\SWEDISH-DECIMAL.reg"

Man kan givetvis även kombinera altihop i samma batch-fil, först köra scriptet och därefter starta programmet genom att lägga till några kommandon,
se följande exempel:

Sentinel.bat
REGEDIT.EXE /S "E:\SYSTEM\US-DECIMAL.reg"
Sentinel.lnk
exit

OBS !
Sentinel.bat ovan är bara ett exempel !
Man måste först skapa en länk till programmet (Sentinel), och lägga den i samma mapp som batch-filen för att det ska fungera.
Man kan givetvis även använda hopp (cd) till Sentinel-mappen, och sedan köra Sentinel.exe.
Men det enklaste är att istället använda en länk.

Not: Jag kör engelsk version av W7, så jag vet inte om scripten ovan fungerar med "svensk W7", men det borde det göra.

Edited by scannerman - 02-Mars-2019 at 20:23
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 16:31
Om man använder Butels ARC program från Holland som är gjorda för USA scanners så behöver man även där göra den region ändringen med punkt.

Jag använder inte Office paketet men med t.ex. OpenOffice och dess Excel och Word kompatibla program så fungera kommatecken fortfarande som de ska, för att avdela för decimaler.

Jag har använt den ändringen i 10år och hittills inte råkat på något problem med svensk Windows.

Dom där lnk filerna finns väl alltid på skrivbordet (desktop) och kan adresseras med C:\Users\användarnamn\Desktop\Sentinel.lnk
(eller kanske %USERPROFILE%\Desktop\Sentinel.lnk)

Men om du startar ett program från ett annat, blir inte det första programmet, batch filen, ägare av de startade programmet och
kan få rättighetsproblem och enbart batchfilens reserverade variabler och minnesutrymme m.m. får användas av det startade programmet?

/DD

Edited by Dr Doktor - 02-Mars-2019 at 16:36
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 18:12
Tack för svaren, jag ska ordna det smidigare än att byta till usa varenda gång jag ska köra programmet, eller liknande.

Jag har aldrig varit med om detta ens därför tänkte jag aldrig på det.

Jag bytte till punkt i inställningarna nu, så länge.

Men det kunde löst smidigt av Uniden, men det är väl hemablindhet där.

Sds maskinerna ska ju säljas här tex.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 18:29
Det är en annan speciell Sentinel till europa och australien modellerna, som har andra modellnamn. BCD436HP heter UBC3600 och SDS100 får ett extra E osv.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 02:50
Ok jag förstår men som sagt ett program hade räckt i min mening.
Jag förstår att om de ska ha listor över saker så blir det olika men att tex ha listor över Europa på vad som finns är ju en hopplös uppgift.

Nåja nu kör jag med punk i stället för komma jag använder heller inte office utan tredjepartsprogram.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 12:00
Det är lättja från programmerarens sida, eller i det här fallet att instruktionerna troligtvis har varit att programmet enbart ska användas i nordamerika.
Om ett program ska användas internationellt så kodar man det mer omfattande med koll av vilken region och land som windows
är inställt på och använder de lokala inställningarna för datum och teckenuppsättningar m.m. i programmet.

Det är ju lika med scanners att USA modellerna ibland inte har 80MHz bandet men en jäkla massa 700-900MHz band som vi inte använder.
Importerar man själv så får man ta hänsyn till att det blir lite speciellt och inte alltid så självklart enkelt att använda.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 17:33
Jo 800mhz tycks stort där, men de har än idag ett glapp för gamla jämla analoga trådlösa hemtelefoner, skrattretande då jag knappast tror de finns kvar där borta lika lite som här.

Den här har iofs 80mhz men det har jag inte antenn för ändå.

Och ja såklart jag förstår att jag har mig själv att skylla, jag menade inte att det är nån annans fel, trots allt har det ju löst sig till största del nu.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 18:39
Uniden är dock underliga, när de släpper ut scanners ungefär som datorspel eller liknade och så tar det flera år inna vissa saker funkar sen, och i denna burks fall finns ju wifi för trådlöshet till ett program som heter Siren, det är mer eller mindre värdelöst mot hur bra det kunde varit.

Det är tom så att scannern har 10 search områden men siren bara 9, 9an ser man inte så den kan man inte kontrollera från programmet, obegripligt.

Visst jag har ljud även om det är fördröjt så det stör och jag hellre stänger av det och bara har scannerns ljud på.

När man ska sköta programmerade kanaler i olika grupper funkar det inte alls, ofta ballar det ur helt så man får gå till scannern iaf.

Det är gnäll möjligt, men det här hade de lätt kunnat göra bättre då de envisades med att ha funktionen, har de inga anställda alls?

Visst man kan strunta i det, men när de gör en "stor" grej av det kan man undra, nu kommer ju SDS200 med ett jäkla TP kabel i fronten, och den ska var för fjärrkontroll med, menas det att nu plötsligt ska de lägga tid på saken?

Siren får en stor tumme ner av mig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down