Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Unide 3600 vs sds  100
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Unide 3600 vs sds 100

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tjoven76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Unide 3600 vs sds 100
    Posted: 24-April-2019 at 22:10
Jag undrar vad den stora tekniska skillnaden mellan dessa två scannrar är.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-April-2019 at 23:02
UBC3600 använder en "vanlig" mottagare medan SDS100 har en dsp chip mottagare, ung av den typen du har i 100kr SDR USB stickor
och har samma nackdelar i mottagningskvalitet jämfört med UBC3600 men har bättre digital mottagning, speciellt när flera sändare
sänder på exakt samma frekvens, som dom gärna använder sig av i USA.

I europa hade vi en del sådana system på 70-80 talet men har nu istället småcell teknik, först utvecklat i finland, som är tekniskt helt överlägset.

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-April-2019 at 23:23
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

...SDS100 har en dsp chip mottagare...och har samma nackdelar i mottagningskvalitet jämfört med UBC3600
/DD

Menar du att SDS100 är sämre än UBC3600 när det gäller analog trafik ?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 01:01
För oss i Sverige just nu tillför inte SDS100 nåt över den tidigare generationen egentligen.

Sen beror det ju på vad de kommer släppa till den eller ändra i den då den ju är en helt digital mottagare det är ju inte föregångaren.

Saker som kan skilja är nog främst tex hur de klarar sig med starka söndare nära sig tex, ute i obygden har det ingen betydelse, inga justeringar av filter och dylikt kan göras.

En färglad skärm lik Siren på en platta från en 536hp.

I Usa gör den skillnad då den kan reda ut ett nytt system de använder sig av, den är ju en rds sticka med dator helt enkelt, dock kan den ju scannra snabbt och automatiskt klara det den har programmering för så det är ju inte exakt som en rds sticka i övrigt, programvaran är ju allt.

Dyra är och blir SDS modellerna i Sverige, jag köper helre en beg av tidigare generationen, vilket jag också gjorde.

När det drar iväg mot 8000kr plus drar jag öronen åt mig, men visst de är Unidens senaste.

Den klarar inte okrypterad tetra hur än mycket folk vill det, och ärligt mest avlyssningsbara utsändningar är helt klart ännu annaloga det är faktiskt så.

Du ruttnar fort på DMR sändningar från amatörer om svamplockning, sen är det så att säga inte hejdlöst med DMR utsändningar kvar, visst de finns men inte fasen läser en SDS av dem bättre.
En bärbar kan ju inte lätt ersättas med en bra sdr enhet och dator, de mobila och stationära kommer troligen helt ersättas så, för mig var det att stckorna inte är bra scanners, och många av bra kvalitet mer inriktade på kortvåg tex, där scannar man ju inte nåt, utan det är en fråga om att leta signaler med programvaran.

Ok jag kan bara se det ur mitt perspektiv, men jag har en del städer här.

Edited by Agentumsilwer - 25-April-2019 at 01:29
Back to Top
tjoven76 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tjoven76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-April-2019 at 07:44
Tack för svaren nu har jag förstått skillnaden pp dessa.👍
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-April-2019 at 20:04
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Menar du att SDS100 är sämre än UBC3600 när det gäller analog trafik ?

https://www.youtube.com/watch?v=bZjDMDReJTU&
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 14:25
Äh, jag har en Baofeng, den blir lätt överstyrd, man får vad man betalar för och den är åndå väd sina pengar.

Jämfört med min Uniden 536hp är väl inte det så att mottagningen är bättre, men den scannar fortare, massor av fler minnesplatser, Baofengen har 128 bara.

Baofengen är inte alls dum men byt antenn.

Ok jag vet att det där var mellan SDS100 och den, men jag är tveksam, nog borde den analoga delen af få in nånting, kass antenn kanske?

Verkar ju som de står på bordet bara.

Men ok det är inte basburkar öven om jag körde Baofengen länge på yttre antenn.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down