Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Tyfonerna i landet. Hur aktiveras dem?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tyfonerna i landet. Hur aktiveras dem?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tyfonerna i landet. Hur aktiveras dem?
    Posted: 04-September-2019 at 07:47
Det här är nog fel ställe att sätta ut den här frågan. Men iallafall, hur skickar man ut att tyfonerna ska aktiveras? T.ex i förrgår när jag var i skolan. Så hörde jag de såklart klockan 3 här i borås. Då kom jag på . Hur aktiveras dem? För jag menar under krig så är väl inte det smartaste att köra det via kabel när vi ska få viktig information. För vem som helst kan väl kapa den? Den måste gå ut genom luften eller?

Edited by Bagon19 - 04-September-2019 at 07:48
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 08:32
I Ludvika sitter det dipolantenner på en del, vet dock inte frekvens.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 08:38
Också sett dipoler som har rostiga stålrör på tak i Borås.
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 08:59
Kollade precis kartan över borås. Vart tyfonerna/sirenerna sitter. Finns en ganska nära mig. Hörs inte högt dock. Men kom på att den är riktad åt fel håll. Om vi säger att jag är väst. Då är sirenen riktad mot sydöst.

Antenner:
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 10:03
Dom radiostyrdes på 374/388Mhz bandet men nu är det ändrat, eller håller på att ändras. Det brukar sitta en 4-stackad 400Mhz antenn
på brandstationerna som sänder ut signalen. Nu är det meningen att tutorna ska vara utbytta och kopplade till Rakel.

Det fanns en artikel om både det gamla och det nya systemet som jag tror jag länkade till här på scanner.nu

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 10:36
Ok! Tack! Skulle vela höra det någon gång! Och se hur sändningen ser ut!

Antenner:
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 11:51
Om du kör SDR# programmet med RTL stickan så kan du lätt se i vattenfallet de sändningar som finns i ditt område. Ställ in 25 000
i bandbredd och 25Khz steg och långsamt vattenfall så att du ser 20-30 sekunder bakåt. Kolla på 370-376Mhz och 384-390MHz när det svarar åt andra hållet.
Blir det bara ett smalt streck eller punkter i vattenfallet så är det bara en tyst bärvåg så kolla dom som har modulering med 25Khz bandbredd.

Ibland är det tal på länkfrekvenserna och t.ex. mitt lokala brandförsvar hade alla stockholmslän brandfrekvenser i scanning från en fjärrstyrd
mottagare så att jag hörde t.o.m. bärbara enheter väldigt bra.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 15:22
Så det innebär att konditionerna kommer bli bättre härifrån?

Antenner:
Back to Top
nighter View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 18:44
Sänds det fortfarande tal på dessa frekvenser trots Rakel?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-September-2019 at 22:15
Brandkårens länk slutade prata i samband men installationen av Rakel. Det får inte förekomma klartext någonstans i systemet.

Däremot hördes något som lät som larm från en taxibil med öppen mick på en länkfrekvens för inte så länge sedan.
Men det är mest en slump om man råkar höra något eftersom det ligger datasignallering och/eller en länkton på som blir jobbigt
att lyssna på och kan inte användas för någon typ av dataskip scanning eftersom det ligger en ton i bakgrunden även under tal.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2019 at 00:40
De testar dem inte ens längre, inte mycket länge gar jag hört de sim finns här.

Förr var det ju lite då och då, lugger ju tre kärnkraftverk här, ja ich så brandkåren testade ju en gång i månaden.

Men öven de kkassiska fara gå in stäng fönster och dörrar och sätt på radion testades förr.
Många vet janske inte vad exakt det är längre, ej skämt så illa är det.
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2019 at 07:40
Tutade bra i Måndags, är annat ljud på dom som blivit utbytt. Här var det kompressordrivet förut (säkert resten av ladet oxå) Aftonbladet har en film med dom nyare modellerna och Rakel

Är nått tok så gick inte att snabblänka, ni får klippa/klistra

https://youtu.be/B1QAOKn2Prs

Edited by krisse - 05-September-2019 at 07:41
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2019 at 08:01
Så som jag har förstått så har de till och med teknologin nu så att de kan prata istället för det gamla systemet som bara kunde göra tut. T.ex
https://www.youtube.com/watch?v=YdF4JX80q9M

Antenner:
Back to Top
Joohan View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joohan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2019 at 20:45
Google ger bland annat följande svar:
https://www.srsab.se/se/msb-valjer-swedish-radio-supply-som-leverantor-for-vma
https://telekomidag.se/hesa-fredrik-blir-digital/

SKL subventionerar abonnemangsavgifterna med en hyfsad slant och i överenskommelsen med MSB för drygt ett år sen står:
"telematikabonnemang för styrning av utomhusvarning (VMA) via Rakel fastställs till 625 kr per år."

Hela dokumentet finns på https://skl.se/download/18.105df55f1665d36a33480c48/1539673862055/14-2018-WEBB-OK-Kommunernas-krisberedskap.pdf
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-September-2019 at 05:51
Ja inget här nånsin som sagt numera, så det måste vara enbart inom vissa områden.

Inget jag kan missa så att säga.

Men jag mins de gamla övningarna, men då var det som sagt kompressorhorn inte högtalarsystem.

Möjligt att det är borttaget på mindre orter av nån snål anledning, och att man då ska veta av sig själv om nåt hänt.

Räddningstjänsten finns kvar, men det står inte på innan det är borta, det brinner väl inte i politikernas kåkar då så skit i det ungefär.
Nu ska ju värnpliktssoldater minsan hjälpa till vid skogsbränder, saken är att spnna existerar knappt så det blir väl gubbar i hemvärnet då, det är dock nedlagt i mitt område också.

Pengarna behövs till annat vet vi ju knappast varningsystem om Forsmark fått sig en öppen härdsmälta, deeeeeeet kan aldrig hända, ungefär som 90talets det blir aldrig krig gen någonsin så bort med allt.
Gick några år så var det krig i Europa tom, noll ansvar, man bara försvinner i mängden ch fram med nya lögnare, de nuvarande har redan begått självmord då samtluga är socialdemokrater och det käns löjligt när de låtsas ha invändningar mot det de själva skrivit under, men folk är dumma.

Sopa under mattan taktiken har alltid funkat i det här landet, tyvärr.

De aggerar ständigt kortsiktigt, under 90 talet var det knappt snö under ett antal vintrar då såldes allt bort från vägverket(nedlagt fö idag) angående snöröjning mm, men så funkar inte verkligheten utan snart hade vi snö vintrar igen, vara som ett exempel på hur sånt där folk tänker, dvs inte alls.

Upp med konstiga skatter och pålagor och nedåt med servicen, lanfstinget i Uppsala skyller oå de små, dvs de anställda att det bluvit ett skämt till sjukhus, Akademiska är tom regionssjukhus men visst det har ju nget med politikerna att göra att det är skit.
Jag kan pht inte komma på vad landstinget fyller för funktion alls, lägg ner, och ha folk som kan sköta ekonomi mm enbart, politikerna har ingen aning om nåt iaf, de har aldrig jobbat där.

Men det klart de stackarna får väl inga jobb mer, trots vad de tror ör avdankade politiker iavsett nuvå ointressanta för anställning, de prisar sig själva som mpnga nivåer över andra men det är slöseri att betala för sånna dumhuven, som dessutom kan sätta sina egna löner.

De gör inte skäl för det.

Då brukar alltid nån storgråtande lokalpolitiker dyka upp, som slickar de ledande i arslet och finns där hur länge som helst, bluff och båg, passar det inte så sluta då om de vill ha annan fritidsyselsättning.

Underligt nog blir de alltid kvar, utom möjligen SD som brukar bli hotade personligen av folk som tydligen bestämmer att vänstern gäller.

Edited by Agentumsilwer - 06-September-2019 at 06:20
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-September-2019 at 19:09
Här i Borås så är det mest gamla kompressordrivna. . Om en av tutorna går sönder. Då byter de dem. Annars så gör de nog inte det. Hur är det uppe i Stockholm eller t.ex Göteborg?

Antenner:
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down