Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Större Händelser
  New Posts New Posts RSS Feed - Ammoniakutsläpp i Borås
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ammoniakutsläpp i Borås

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote B1n4ry Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ammoniakutsläpp i Borås
    Posted: 16-November-2005 at 18:59
Jag kan ju passa på att vara först ut och berätta om att det var bra drag på scannern i Borås idag.
Kanalerna som användes var bl.a: 10, 55, 57, 62, 71, 62

Larm kl 11:29:
"Utsläpp kemikalie, Västerlånggatan, Ammoniakutsläpp"

Först skickades samma utryckning som "stort larm"
Befäl 109, Släckbilar 101+102(?), Hävare 103
Samtidigt kompletterades med Vatten/Kemdykare i 106
och ytterligare ett befäl (troligtvis 119)
samt ambulans (hörde ej vilken).

Polisen var som vanligt inte lika välorganiserade, dom strulade runt bra många minuter innan KC hade fattat larmet rätt. Först ville dom ha bilar till "Frärrkyla Centrum" som om det vore en förort eller nått. Efter ett tag fattade dom att det gällde "Fjärrkylacentralen i Centrum" och fick en riktig gatuadress. Allt eftersom skickades i stort sett alla bilar som var i tjänst (4-5st?) till platsen.

Efter ett tag larmades polisen två bilar från Kinna och en från Ulricehamn med order att förse sig med regnkläder och skyddsmasker och köra mot Borås.

Efter ett tag så fick polisen ordning på sina styrkor och stängde av några kvarter kring olycksplatsen. Vad det såg ut som på bilder och vad jag kunde se när jag gick hem på lunch så behövde man iaf inte använda sig av skyddsmasker eller regnkläder.

Kl 11:47 larmade RTJ via sökare deltiden 151 i fristad för uppställning i Borås vilket man brukar göra vid större insatser så man är beredd om något mera händer.

Som jag uppfattade det som så fick RTJ också förstärkning med någon mer bil från grann-stationerna (ev Bollebygd) som kom in med kemsaneringsutrustning men dom fick vända tillbaka eftersom man då var klar med insatsen.

Läckan kom från en tank med 500kg Ammoniak som är köldmedium i kommunens fjärrkyla-anläggning.

Vid 13-tiden avslutades insatsen och avspärrningarna släpptes.

Mer info finns på
Wighsnews
Borås Energi

//B1n4ry
Back to Top
ThomasGbg View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ThomasGbg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2005 at 20:13
Perfekt! Ett utmärkt exempel på hur det kan se ut!

/T
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2005 at 20:48
Fjärrvärme har jag hört talas om... men fjärrkyla?? =)nåt försök till allmän air condition?
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
Altin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Altin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2005 at 21:09
Originally posted by Yupiteru Yupiteru wrote:

Fjärrvärme har jag hört talas om... men fjärrkyla?? =)nåt försök till allmän air condition?

Fjärrkyla är som fjärrvärme fast tvärt om....
Back to Top
erics View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2005 at 21:13

Originally posted by Yupiteru Yupiteru wrote:

Ja precis, helt riktigt!Används i större offentliga lokaler,datorhallar, industriprocesser mm.

/Eric S.

Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-November-2005 at 21:50
Riktigt bra och intressant skrivet! Mer sånt!
Om kvällstidningarna skulle ha sådana artiklar skulle nog upplagan öka :-)
Back to Top
B1n4ry View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote B1n4ry Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2005 at 11:02
Tackar! Trevligt att ni uppskattar min text! =)

OT:
I Borås finns ett fjärrkylanät som täcker större delen av centrala staden samt vårt stora köpcenterområde "Knalleland". BoråsEnergi som för övrigt också förser staden med fjärrvärme har två(?) centrala fjärrkylacentraler runt om i stan och från dessa pumpar man sedan 4-gradigt vatten till alla som vill köpa fjärrkyla. Idag är det som jag förstått det ganska många som använder detta till kyldiskar i butiker, klimatanläggningar på kontor och till datorhallar.
På min arbetsplats kyler vi 1000-tals kvadratmeter lokalyta samt två datorhallar. Tyvärr har tillförlitligheten inte varit den bästa hos oss, vi har haft flera kortare och längre avbrott i kyl-leveransen. Både planerade och oplanerade. Så i datorhallen har vi nu ett backupsystem som körs på stadskallvatten. Dyrt men tillförlitligt.

Det är ju rätt praktiskt och dessutom positivt ur säkerhetssynpunkt att inte ha massa kylmaskiner med ammoniak runt om i staden men det verkar ju inte så smart att samla 500kg på ett ställe mitt i stan istället.

//B1n4ry
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down