Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - MiniCall numeriksökare som mottagare
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

MiniCall numeriksökare som mottagare

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MiniCall numeriksökare som mottagare
    Posted: 26-Januari-2004 at 18:19
Har en liten fundering. I källaren, någonstans *suck*, ligger en Motorola MiniCall-sökare för nummer-sökningar som jag köpte 1995/96. Skulle man inte kunna använda den som ren mottagare för att kunna plocka ut radiosignalen på 169.8 och sedan tjoffsa in den i datorn för avkodning i t.ex. PDW?

Det känns lite onödigt att använda en avancerad scanner för tusentals kronor bara för att få radiosignalen från en enda frekvens. Dessutom när denna signal måste avkodas för att kunna vara begriplig.

Nu minns jag inte vad det är för modell på sökaren, men jag kan ju ge mig ner i källaren o kolla upp det. Är det i så fall någon som är en rackare på var i sökaren man tar ut radiosignalen och om man kan skicka in den direkt i ljudkortet. Eller om det t.o.m. är så fint att det finns någon form av seriell utgång i sökaren?

Taxam för info.

/ David
Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 18:37
Ojoj, avancerad hacking.. *ler*
Radio: UBC760XLT, snart UBC780XLT
Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 18:41
Men visst borde det funka, eller?!? Torde innebära en stor andrahandsmarknad för gamla nummer-minicaller?!?
Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 19:12
Har ingen aning faktiskt, krävs juh kopplinschema för en MiniCall apparat iaf.. :) 
Radio: UBC760XLT, snart UBC780XLT
Back to Top
JonnyS View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JonnyS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 20:18

Originally posted by bri99dh1 bri99dh1 wrote:

Det känns lite onödigt att använda en avancerad scanner för tusentals kronor bara för att få radiosignalen från en enda frekvens. 

Det är nog trots allt enklare att skaffa en scanner, det *behöver* inte vara en som kostar flera tusen. Antingen kanske du kan hitta något begagnat, eller så köp den billigaste Uniden för 6-700 kr...

Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 20:20
Jo, jag har kört med en av mina scanners här. Men tänkte att om sökaren ändå ligger o skräpar nere i källaren kunde den istället komma till användning. Eller hur? Funderar på om det är jättesvårt. Jag menar, någonstans måste radiosignalen vara tappbar...
Back to Top
Broder Duck View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broder Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 20:27

En sökare består ofta av två kretskort. Ett radiokort och ett datakort. Det finns en kabel eller kontakt som förbinder det två korten där signalen finns som du ska plocka ut till ljudkortet eller mata in i en limiter och sen till en RS-232 spänningskonverter.

Sökarna fungerar också som så att de bara "tittar" på de sökningar som har samma "riktnummer" som det egna RIC nummret. Stämmer det inte överens så stängs radiokortet av för att spara ström. Så du kommer inte att kunna avkoda alla sökningarna. Om du kollar med ett oscilloskop, eller lyssnar med ljudkortet, så ser/hör du att en av signalpinnarna mellan radio och datakortet ger en puls ung 1 gång per sekund. Du får låsa den signalen till jord eller spänning så att mottagaren alltid är tillkopplad för att koda av allt. Den kommer käka batterier, så använd ett som du kan ladda.

Kolla i gamla forumet så bör du hitta en kille som säljer färdiga minicallmottagare med yttre antennanslutning som du kopplar direkt till en terminal eller PC som ställs in på VT100 emulering.

/Broder Duck

Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 20:32
Hej!

Tack för svar! Skall kolla lite efter det i gamla forumet då.

Tack för tips. Skall kolla lite mer. Och framför allt skall jag gå ner o rota i källaren efter sökaren.

Fler tips emottages med taxamhet.
Back to Top
jofa View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jofa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Februari-2004 at 22:34

Tjo! Vadå gammla forumet :) Lr har du nån kontakt te han som säljer dom?

En sökare består ofta av två kretskort. Ett radiokort och ett datakort. Det finns en kabel eller kontakt som förbinder det två korten där signalen finns som du ska plocka ut till ljudkortet eller mata in i en limiter och sen till en RS-232 spänningskonverter.

Sökarna fungerar också som så att de bara "tittar" på de sökningar som har samma "riktnummer" som det egna RIC nummret. Stämmer det inte överens så stängs radiokortet av för att spara ström. Så du kommer inte att kunna avkoda alla sökningarna. Om du kollar med ett oscilloskop, eller lyssnar med ljudkortet, så ser/hör du att en av signalpinnarna mellan radio och datakortet ger en puls ung 1 gång per sekund. Du får låsa den signalen till jord eller spänning så att mottagaren alltid är tillkopplad för att koda av allt. Den kommer käka batterier, så använd ett som du kan ladda.

Kolla i gamla forumet så bör du hitta en kille som säljer färdiga minicallmottagare med yttre antennanslutning som du kopplar direkt till en terminal eller PC som ställs in på VT100 emulering.

/Broder Duck

[/QUOTE]
Back to Top
Operatör 3 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Operatör 3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2004 at 10:29

För det första måste du koppla ut batterisparfunktionen, om det finns en sådan (borde det göra) sedan skall du plocka ut signalen direkt från discriminatorn.

Verkar enklare med att göra detta från en scanner med data/discrimitatotutgång men lycka till...

Jaja, jag har också en massa radioapparater men jag behöver inte skryta om det...
**LÅNEKORT PÅ BIBLIOTEKET**
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2004 at 17:15
det funkar bevisligen.. har en "pocsag dekoder" som jag köpt från unikteknik.se , finns inge mer tror jag.
i den sitter en gammal motorolasökare(tror jag) som är halvt slaktad och sen en PIC 16F84 bara som tar in signalen
och kodar av. bara att koppla in direkt på serieporten och köra ett terminalprogram och se meddelanden flooda in :)
Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2004 at 18:00
Vore taxam för lite foton på den om Du har möjlighet. Gärna lite info om lämpliga "terminalprogram" eftersom jag inte är en rackare på sådana...
Back to Top
RILLE View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RILLE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Februari-2004 at 20:47

Kolla den här länken. Den är för motorola bravo express.

http://www.gadgettech.org/pager/bravo-decoder.txt

Med Vänliga Hälsningar
RILLE
----------------------
Det finns 10 sorters människor, de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.
Back to Top
Wilhelm1 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wilhelm1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Februari-2004 at 16:01

Originally posted by bri99dh1 bri99dh1 wrote:

Vore taxam för lite foton på den om Du har möjlighet. Gärna lite info om lämpliga "terminalprogram" eftersom jag inte är en rackare på sådana...

"Hyperterminal" är ett terminalprogram som fungerar utmärkt att koda av med. Det finns i alla PC (med Windows??)

Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2005 at 08:06
Om man vill fixa en fast strömmatning på detta bygge (http://www.gadgettech.org/pager/bravo-decoder.txt, hur går man tillväga då? Dvs att ersätta de två AA-batterierna. Kan man sätta in en 3V-matning och sedan se till att på något sätt få ner spänningen på 1,5V där det skall in? Hur löser man det praktiskt?

Vore tacksam för svar o vägledning.

/ David
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2005 at 12:43

1,5 volt används nog ingenstans. Det är en spänningshöjare på kretskortet som sen matar hela sökaren med en spänning som är användbar, typ 3v. Så du behöver bara användning av en 3 volt matning från t.ex. ett billig Mascot agg med justerbar spänning.

/DD

(ändring: Det är tvärtom! Se senare postning)

Edited by Dr Doktor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down