Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - PMR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

PMR

Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PMR
    Posted: 28-Januari-2004 at 21:33
Men dom licensfria 433-434 har väll extremt låg uteffekt. Tror det är 10mW, nån som vet?
Scanner: Uniden Bearcat 220XLT
PR: Midland Alan 42
Pmr446: Ja, flera
Back to Top
micke 74 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote micke 74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2004 at 07:25
Jag scannade på frekvenserna 433-434
licensfritt,och har inte hört någonting.
Är det flera som inte heller hört något
där?Det man hör är mest på 444 och 446.

Edited by micke 74
Back to Top
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2004 at 00:14

Jag tycker man hör Pmr-radios varje dag, bara man lyssnar. Speciellt om man har scannern i bilen. Brukar ibland (beroende på samtalet) börja prata med dom. Kanske inte riktigt så man ska göra men faktum är att alla jag pratat med tyckte det var riktigt roligt att få kontakt med någon annan.

Använder man bara pmr:en för det den är tänkt för (bilsemester, installationer, i skidbacken, intercom mellan skoter eller mc) så tycker jag den är väl värd pengarna.

Back to Top
ehagglun View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ehagglun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 10:36

Originally posted by bouk bouk wrote:

Bara sådär, tycker ni att pmr-radio används: mycket, lite, inte alls. Om man tänker överlag. Jag tycker väldigt lite

Bra fråga... man måste ju vara så nära för att höra något... jag hörde en gång två killar i Hobbex i Femman (Galleria i Göteborg) som höll på och fjanta sig, och i sommras hörde jag en amerikansk familj som använde PMR för att inte tappa bort varandra totalt... hör även hört motorcykel kompisar som har PMR som en sorts intercom mellan sina cyklar... men det är vid 4 tillfällen på ett år som jag har hört något överhuvudtaget... funderar på att köpa ett set dock, kan vara bra att ha om man ska göra något med familjen, typ bil semestra eller hjälpa farsan att ställa in parabolen eller nått sånt... det är väl det som PMR är till för...

Illiud Latine dici non potest
Icom R5; Yaesu VX-2E
Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 17:28
Ingen aning faktiskt.. då jag inte finner PMR apparater speciellt praktiska... ge dem lite mer.. sändareffekt så kanske det blir intressantare.
Radio: UBC760XLT, snart UBC780XLT
Back to Top
bouk View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bouk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 16:47

Bara sådär, tycker ni att pmr-radio används: mycket, lite, inte alls. Om man tänker överlag. Jag tycker väldigt lite.

Erik

Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 16:11

Tycker inte tjusningen försvinner alls.. finns många idag som inte ens har tanken på att bli tex.. radioamatör.. detta är ett tufft sätt att använda tex en licensfri PMR radio.. och snacka med någon tex.. i Australlien.. eller varför inte Japan.. amatörerna gör juh på samma sätt bara att dom har sina reapeters.. :)

/Mattias

Edited by DualC
Back to Top
Cloaken View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cloaken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 16:07
Originally posted by bouk bouk wrote:

Är det bara jag som tycker konstigt eller känns det inte som att tjusningen med radiopratandet försvinner när det går via internet, lite meningslöst liksom. Varför inte köra nåt chatcommunity av någotslag istället då???

Erik

Håller till stor del med, kan ju vara kul att trixa lite med att köra det på nätet men annars ska radio vara radio.
Uniden BC 60 XLT-1, Icom R2, UBC 780, UBC 92 XLT.

"Can't it wait until I'm dead?"
Back to Top
bouk View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bouk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 14:39

Är det bara jag som tycker konstigt eller känns det inte som att tjusningen med radiopratandet försvinner när det går via internet, lite meningslöst liksom. Varför inte köra nåt chatcommunity av någotslag istället då???

Erik

Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Januari-2004 at 21:06

Fördröjning... ? allt sker i realtid. vad jag vet... kan röra sig om 1-2 sec kanske vad jag läst, men har förstått vad jag hört när jag lyssnat på progget att det fungerar väldigt bra.

/M

Back to Top
Nike View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nike Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Januari-2004 at 20:52

Hur lång fördröjning är det på eQSO programmet ?

Mvh: Niklas.

Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Januari-2004 at 11:31

Lite mer info om eQSO finns här

http://www.446user.co.uk/article_54.html

Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2004 at 22:51

Ja, det vore roligt och med "många" PMR radios.. så kan juh stora områden endå täckas upp.. :) tror att EchoLink fungerar på samma sätt som eQSO, där man kopplar in sin radio på ljudkortet och delar ut den på internet så att säga... låt säga att du tex.. delar ut 145.750 så när någon talar på den frekvensen så hör alla som använder EchoLink den frekvensen.. osv.. på tex.. eQSO så är en mängd PMR apparater ansluta.. dom lyssnar på olika kanaler.. finns 8 st.. på 446Mhz bandet... dom är även påslagna att lyssna på tonselektiv.. :) så att inget skitsnack öppnar upp.. så att säga.. :) Just nu lyssnar jag på en Reapeter i Sussex, ser även att SM2DCU har en länk ut på 145.275Mhz, kul att lyssna på.. :) får se om man skaffar några billiga PMR apparater och provar detta.. :) EchoLink krävs det Amatör Cert för att använda oxo bör nämnas. :)

/M

Back to Top
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2004 at 21:13

Jo, det skulle vara kul med lite folk som snackade. Men räckvidden är väll i sämsta laget. Men internet-repeaters skulle ju vara kul att testa.

Är det nån som kan förklara hur EchoLink fungerar?

Back to Top
DualC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DualC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2004 at 19:53

Förmodar detta är forumet för PMR radios.. kanske .. på 446Mhz och 444Mhz, visst det är kanske inga värstingapparater ... men när priset är så lågt så.. är det juh ett roligt allternativ.. :) finns det några här som använder dessa apparater, har själv suttit och spånat på ett program som heter eQSO, som används för att göra en Reapeter av just en PMR radio, det fungerar likt EchoLink som radioamatörerna kan använda, det skulle juh vara klart roligare om det fanns folk i hela sverige som satte upp sådanna hära Reapeters lite överallt... då skulle MÅNGA kunna snacka med varandra.. bara att använda radion så sköter datorn och internet resten... har lyssnat på dom reapeters som finns i dag... dom flesta i England.. men ljudkvaliteten är bra samt.. att det verkar vara enkelt att fixa.

/M

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down