Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Yrkesradio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Yrkesradio

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Yrkesradio
    Posted: 14-Mars-2005 at 22:11

Sitter och är lite sugen på att införskaffa en yrkesradio. Tänkte först och främst ha hemma till S70 då jag har minst sagt stora problem med överstyrning av vanliga scanners....

Helst vill man ju ha både bärvågs-scanning och tonscanning, men kan också vara intresserad av en radio som passar enstaka kanaler... Många menar väl att C600 serien är en av de bästa radios som gjorts, men vad gör man med en kodpluggs-radio när tetran kommit?

Har ni några heta tips på radio, vad ska man tänka på och sist men inte minst; vad bör man betala (eller inte betala )

Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Mars-2005 at 23:27

Jag vet att jag skrivit en bra tråd i det gamla forumet i just det ämnet med ett antal konkreta köpråd - men tyvärr kommer jag inte åt att kopiera (gamla forumet tycks ligga nere)

En sak att tänka på är detta med scanning - en yrkesradio är i första hand inte tänkt att bärvågspassa en rad kanaler. Scanningen blir inte alls lika snabb som i en scanner och du kan (med några få undantag) bara scanna ca 16 kanaler åt gången. Det ä'r istället tonpassningen som är yrkesradions stora finess. Tonscan och bättre prestanda (mottagning och kvalitet) än vilken scanner du än vill

C600 är bra - men det är en hopplöst omodern konstruktion med styvt 25 år på nacken. Några fantasipriser som en del på fullt allvar begär ska du inte ge. På närmaste lastbilsskrot kan du fynda dem för 500 kr styck. Då tillkommer ju i sig ca 2000 kr för ny plugg och trimning.

Bästa radion på just S70M heter ovillkorligen Motorola MX3000 (gäller med originalantennen). Den är klumpig som få andra, men har desto bättre prestanda. Pris (beroende på ålder, skick och medföljande tillbehör) från 600 upp till 3000 kr (fast för 3000 ska allt vara i toppskick och det ska finnas nytt batteri)

Ericsson P300 är även den fruktansvärt klumpig, och lider liksom C600 av sitt behov av kodpluggar. Mottagningen är helt OK men det man ska veta är att de allra flesta P300 i dagens läge är så slitna efter 25 år på marknaden att det är att betrakta som skrot. Värde ca: 2-300 kr.

P400 lider främst av sin vikt, och priserna på tillbehör ger dig snabbt gråa hår. Står du ut med vikten så är P400 ett ganska bra val. (Lite stridsvagns-känsla) Prisförslag: runt 2000:- om den är i bra skick, och levereras komplett med nytt batteri och laddare.

P500 är Ericssons nyaste radio som egentligen är en Niros tillverkad i Danmark. Den har härlig display och går att progga väldigt roligt, men batterierna är ett kapitel för sig. Pris: allt från 1500 upp till en 4-5, beroende på ålder, skick, medföljande tillbehör, och givetvis vilken version på programvara det är i den.

Motorola Staccato/Storno6000 är mycket trevliga (inte minst displayerna) Du kan döpa kanalerna med 16 tecken (lysande grön punktmatris på mörk botten) och när du ändå plockar med det kan du döpa tonmottagarna så det ex vis kan komma upp "LKC OMR" eller "AMBLARM" eller "LARM K1". Som standard kan den scanna (bärvågsscan) 3 kanaler - men ska du ändå progga om den har Motorola härliga lösningar för att om du så vill scanna alla kanaler. Den stora skillnaden mellan Staccaton och stornon är att Staccaton har mycket smalare bandbredd - men stornon tappar i mitt tycke ett par poäng på sina trögare knappar och betydligt sämre belysning i de samma. Pris.... Tja... allt från 500 för en oproggad station upp till ca 3000 kr om du hittar en som är "körklar"

En radio för S70 som ofta glöms bort är Icom IC-V200T. En trevlig radio med smått hårresande prestanda, men som alltid med Icom är scanningen snigelslö.

Edited by Yupiteru
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Mars-2005 at 15:33

Originally posted by Yupiteru Yupiteru wrote:

Den stora skillnaden mellan Staccaton och stornon är att Staccaton har mycket smalare bandbredd - men stornon tappar i mitt tycke ett par poäng på sina trögare knappar och betydligt sämre belysning i de samma.

TUSEN TACK för en mycket bra genomgång. Det är ju främst mobilstation jag är ute efter... Kanske är det 6000 jag är ute efter då... Hur stor är bandbredden på respektive station, och hur trassligt är det att programmera dem?
Är det riktiga omprogramerbara prom i den, så att man "bara" kan programmera om och trimma om, ifall man skulle vilja ha ett annat frekvensområde?

Och sista frågan, är det tonscanning på alla kanaler förutom bärvågs-scanningen på 3 kanaler?

Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Mars-2005 at 21:04

Tror bandbredden är 20 MHz på Storno 6000

Programmeringen kan Motorola fixa (om du inte hittar någon privat som kan bränna prommen) Fast ska du ha lite specialprog rekommenderar jag absolut Motorola. Det blir kanske en eller två hundralappar dyrare, men å andra sidan vet de exakt vad de gör också (inga glada amatörer)

När det är dags att progga vill Motorola ha en ordentlöig kodspec av dig.
- Vilka kanaler ska proggas
- Eventuell Alphatag (per kanal)
- CCIR-strängar för tonmottagarna
- Ev Alphatag per tonmottagare
- vilka kanaler ska tonpassas
- vilka tonmottagare ska vara aktiva på vilka kanaler
(- vilka kanaler ska bv-scannas) <-- om du väljer specialprog där radion scannar mer än 3 kanaler

En intressant finess på Staccaton är att du kan ha två kanallistor i den (då pratar vi specialprog i sig). Du väljer vilken vid påslag av radion

www.linslusfoto.se
Back to Top
Per62 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per62 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 19:36

Björn varför minns du inte att det finns flera bra Ericsson  ? Din kärlek till Motorola lyser så klart .

Försök få tag i en C 62 så får du en kanonradio och dessutom är dem oftast i bra pris kring en lusentapp.

C 702 är en rolig radio också, även om den inte är lika känslig som C 62. Brukar ligga kring 1000 - 2000 lusentappar.

Lite off topic, men jag kan upplysa om att C 602 används fortfarande på SDA 100 trots att den är "hopplöst omodern"

Back to Top
olleB View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 19:45
Originally posted by Per62 Per62 wrote:

Brukar ligga kring 1000 - 2000 lusentappar.

Dyr radio!

/olle
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 20:12

Jag hoppas han menade typ gamla jugoslaviska dinarer?

Skämt åsido, hur sjutton är det med tonscanningen - det är väl olika CCIR-kombinationer för t.ex. områdesanrop osv i olika polisdistrikt i landet?
Dvs om jag vill ha den för att lyssna på S70 i Stockholm med tonscanning, och får tag på programmerad radio från skåne så funkar det väl inte....
Finns det annars färdiga programmerings-listor för att använda radion för lyssning i t.ex. Stockholm? T.ex. kanske man vill ton-passa område 7 när man är där och åker runt, osv....

Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 21:18

Visst finns det flera bra apparater från Ericsson (vilket jag också berättade), men bara för att det står ericsson på radion är den inte världsbäst - och definitivt inte värd guld!

Dessutom är det så att C60 egentligen är en Key (tror jag den hette) och lider av sin hopplösa manuella brusspärr. Den har ingen tonpassning som standard - men bra mottagning och du bestämmer lätt med knapparna vilka kanaler som ska scannas.

På den tiden P40 fanns att köpa ny avrådde tom Ericssons egna återförsäljare från att köpa den. Köp en GP300 istället, sade en återförsäljare till mig. Bättre, mindre och billigare.

Portabelt finns det inget rimligt skäl att välja något annat än Motorola - sedan får du tycka vad du vill. Jag har personligen erfarenhet av många olika stationer, allt från SRA och Ericsson till Icom och Motorola. Med den erfarenheten sticker jag kanske ut hakan när jag säger att Ericsson generellt sett är extremt övervärderade. De är stora, väger mycket (som ett exempel kan nämnas att det stora batteriet till P400 är i stort lika högt som en hel GP300)

Tycke och smak varierar - men praktisk erfarenhet är ganska väsentligt det också.... Det kan vi väl vara över ens om? =)

Edited by Yupiteru

www.linslusfoto.se
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 21:23

Ja, det är olika ccir kombinationer för olika distrikt. Men frågan är om du behöver använda det. Om du låser yrkesradion, eller scannern, på S70 kanal 4 så tror jag inte att öronen ramlar av från för mycket pladder på kanalen. Du hör då alla område 7 anrop och övriga anrop som gäller det området.

Likadant med övriga områden. Vill man lyssna på Nacka polisen så väljer man K38 och behöver just inte använda några ccir möjligheter.

Tonscanning tror jag mer är en S80 grej där det förekommer allehanda mindre lyssningsvärd trafik på flertalet kanaler och att ständigt uppkopplade kanaler förhindrar att det går att scanna på vanligt sätt.

Men jag kanske har missat något och du behöver ccir passning. Se då till att det går att programmera in olika anrop från knapparna på yrkesradion så att du har fritt val och inte sitter låst med en Påga radio.

/DD

Back to Top
Per62 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per62 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 21:42

Nej jag tycker inte heller att Pågaradion är värd sitt pris, men det är som allt annat med tillgång/efterfrågan på gott och ont.

C60 hette egentligen Kyodo och var en Japansk radio som tillverkades som en budgetvariant men med både bättre mottagare och starkare sändare än sin dyrare kollega C 600.

Hopplös brusspärr, nja jag känner inte problemet och ccir kort är ingen ovanlighet iaf i dem burkar jag har/har haft.

P20/P40 kan jag hålla med om att dem var inge roliga, förstår att du blev rekommenderad en GP 300 i stället :-) Fast jag har/har haft både  42/44/45 och så himla kass är den egentligen inte (om man inte jämför med GP300) :-)))

Fast nu var det en mobil i första hand som var aktuellt och då skulle jag nog tipsa om Storno 6000 som är en kanonradio.

Vi är överens *s*

Back to Top
steppa View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 22:06
Fick jag välja ,skulle det bli en Aurora
c-602
P-22
P-42
P-45
P-302
P-402
P-404
P-405
C-602 Weologic
C-604
C-702
Storno 6000
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 22:29

Stämmer ju bra att man inte har samma nytta av tonscanning på S70, tänkte bara att det kunde vara praktiskt att t.ex. kunna plocka in en viss typ av anrop om man inte vill bli "störd i onödan"...

Gissar att jag ska gå och starta en tråd i "köpes"
Tack för alla tips!

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 23:46
Originally posted by steppa steppa wrote:

Fick jag välja ,skulle det bli en Aurora

He he. Och det är inte bara så att "gräset är grönare..." när du inte har den i din lista men de flesta andra mottagarmodeller?

Vilken är bäst av dom du har, alt har haft?

/DD
Back to Top
steppa View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2005 at 23:58
Den bästa jag har är nog 302an. Lite klumpig ,men kanon mottagning.
c-602
P-22
P-42
P-45
P-302
P-402
P-404
P-405
C-602 Weologic
C-604
C-702
Storno 6000
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2005 at 00:11
En portabel radio som slår mobilstationerna. Det hade jag inte ens kunnat gissa. Det är ett gäng sådana man ska ha stående på bordet då, kopplade till en gemensam antenn via en aktiv multicoupler?

/DD
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2005 at 00:12

I S70 är det lätt...

700X0 LKC OMR
110X0 LKC DIR
900XX PTR OMR
7000X KATEGORI (används främst vid allanrop och K62)
90000 LARM

Sedan kan du luska fram CCIR-sekvenserna för LMK för ambulans och räddningskår också.... Så kan du köra radion enbart på tonscan (och slipper ev störningar)

www.linslusfoto.se
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down