Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenn-frågor...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenn-frågor...

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonaz88 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antenn-frågor...
    Posted: 12-September-2004 at 16:19

Vad rekomenderar ni för takantenn... Bor ca 2,5 mil utanför jönköping och skull gärna vilja höra vad som sägs där...

Det funkar inte så jättebra med gummiantennen på min ubc 220xlt...

Någon som har lust att hjälpa en nybörjare? (gärna priser och inköpsställe också!)

Back to Top
Radiotjenst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiotjenst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-September-2004 at 18:58

Köp en disconeantenn och montera den på maströr, med en bra kabel... "opps... hörde jag en fågel viska*** biltemas ktvkabel***" :)

Då lär du höra en hel del..... 

hm... stackars de som bor i Gränna.......... de hör inte mycket österut:(

L

C-602 C-52 ACD3 M12000 DECCA-AR1900
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-September-2004 at 20:16
Originally posted by Radiotjenst Radiotjenst wrote:

hm... stackars de som bor i Gränna.......... de hör inte mycket österut:(

Nä, men de har fina polkagrisar att trösta sig med :-)

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-September-2004 at 21:05
Naturligtvis skall du ha en utomhusantenn. Discon eller GP kan diskuteras in i det längsta, men det viktigaste är att du får upp den så högt som möjligt. Varje meter är guld värd.

Nåja, det finns ju gränser. Antingen blir det för fult eller så riskerar man att hela klabbet ramlar ner. Med "vanliga" maströr som man köper hos TV-handlaren brukar man räkna med att 6 meter är max innan det börjar bli för vingligt.

Och du har ju bara 2,5 mil till Biltema.....
Back to Top
jonaz88 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonaz88 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-September-2004 at 22:00
Jahaja, det får väl bli någon fin discone då... o biltemas kabel sa ni, okejj... då vet jag... Tack så länge
Back to Top
Swappo View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Swappo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-September-2004 at 00:20
Varför recomenderar ni discone om han ska lyssna på s70?
Nu framgick väl det inte direkt av hans post, men om man antar att det är s70 han vill höra så förstår jag inte nyttan med att ha en discone istället för tex en GP?
Back to Top
Hyena View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hyena Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 11:59
Varför använder man biltemas ktvkabel (75ohm) och inte 50ohms typ RG58. En halvvågsdipol har väl en impedans på 70ohm, gäller samma för discon?

//Björn
SM6YVB! UBC60 XLT-2, HT800, Stornophone 4000, Storno CQM700 <-- APRS, FT60e, FT7800.
Radioaktiv Vinter
Back to Top
bouk View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bouk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 12:43

Hur många diskussioner av det här slaget har vi hållit på detta forum.

Back to Top
steppa View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 13:01
En discone med toppspröt är ju nästan lika dan som en gp fast med fler jordspröt.Och tar man bort alla spröt utom toppsprötet blir det väll som en dipol då maströret blir ett jordplan.
c-602
P-22
P-42
P-45
P-302
P-402
P-404
P-405
C-602 Weologic
C-604
C-702
Storno 6000
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 14:11

Originally posted by Hyena Hyena wrote:

Varför använder man biltemas ktvkabel (75ohm) och inte 50ohms typ RG58. En halvvågsdipol har väl en impedans på 70ohm, gäller samma för discon?
//Björn

Därför att den är BILLIG och har lägre dämpning. Impedans och sånt tjafs struntar biltemagänget i.

Jag kollade upp biltemakabeln och enligt uppgift är det stålledare, vilket betydera att det är en skräpkabel. Alla bra kablar skall ha kopparledare. Om man skall använda KTV-kabel så kan man väl välja en bra åtminstone!

/MrMac

Back to Top
Radiotjenst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiotjenst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 15:17

En bra kabel är folieskärmad, samt har en mittledare av stål eller aluminium, som överdragits med koppar.

L

C-602 C-52 ACD3 M12000 DECCA-AR1900
Back to Top
damme View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote damme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 15:52
luktar krig här..
gör som mig annars, köp en billig biltemakabel, prova den, är man inte nöjd så är ca 150kr (för 50meter..) inte hela värden .. :)

(jag blev dessutom nöjd)

Edited by damme
Radiomottagare: AOR AR2800
Antenner köpta: Discone
Antenner hemmabyggda: Jpole 79Mhz, dipol 79Mhz, GP 411Mhz, GP 131Mhz, flera långwire diverse längder
Back to Top
Doktor Dryg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doktor Dryg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 15:58

Dom gamla Biltemakablarna, som var märkta "Biltema RG59", var innerledaren åtminstonde överdragen med koppar, om det nu inte var helgjuten koppar som antagligen blir för kostsamt.

Den allra senaste rullen jag köpte i somras, som istället är märkt "KTV 0,9 4,5" eller några liknande mått, har jag ännu inte tittat på. Så nu kanske det är rena rama skräpet om det helt saknas koppar? Om det nu är på det viset, så får vi sluta rekommendera den kabeln. Rätt ska vara rätt.

/DD

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 16:38
Bäst att förtydliga lite angående kablar. Jag har mycket svårt att tro att någon skulle sälja en kabel med innerledare av bara stål. Den måste ju vara överdragen med ett kopparskikt.
Stål, aluminium eller koppar som innerledare spelar ingen som helst roll, förutsatt att ytskiktet är i koppar eller aluminium. Koppar är att föredra som yta. Det är ju lödbart.
Det är bara det yttersta skiktet på mittledaren som räknas. Skin-effekten gör att höga frekvenser enbart går i ytan på ledaren. Därför kan man tillverka mittledaren av billigast möjliga material och sedan kopparplätera detta.
Back to Top
Flygarn View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flygarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 16:48

Originally posted by damme damme wrote:

luktar krig här..
gör som mig annars, köp en billig biltemakabel, prova den, är man inte nöjd så är ca 150kr (för 50meter..) inte hela värden .. :)

(jag blev dessutom nöjd)

Du ska inte lita blint på allt du hör, då lär du dig aldrig nåt. Prova dig fram efterhand som du gått på "pumpen" av de som "vet bättre".......så småningom har lärt en hel del utan att du tänker på det..

Edited by Flygarn
Back to Top
damme View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote damme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-September-2004 at 17:04
kabeln jag köpte heter KTV 0,8/3,6, och har en innerledare som ser ut att vara koppar, men det kanske bara är överdrag, har inte så jag kan skrapa på den här..
Radiomottagare: AOR AR2800
Antenner köpta: Discone
Antenner hemmabyggda: Jpole 79Mhz, dipol 79Mhz, GP 411Mhz, GP 131Mhz, flera långwire diverse längder
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down