Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Knepiga kan nditioner dag.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Knepiga kan nditioner dag.

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Knepiga kan nditioner dag.
    Posted: 06-Februari-2020 at 15:29
Lite trpkigt på vintern tycker jag dp konditionerna sällan ör bra som vädret varit i år.

Förstärkte undre fäster ned ett 70cm rör så jag fick väl nån halvmeter högre antenhöjd, men det var väl inte npt jyst, det enda är väl att hela antennen nu i botten ligger rätt jämt med takpsen.
Tanken var förstärkningen dock.

Högre vore omöjlugt, nu är det mao 3m ostagat stålmaströr med antennen på.
En önskan vore ju ett 3m 50mm rör på taket och möjlughet till fler antenner.

Det ör ett helvete när folk har principer som inte egentlugen går stt använda för mig

Sp tyvärr har jag nått gränsen här, visdt antenn modifiering eller ett byte är enda möjlugheten framover.
Fördel med den jag har är tåligheten, så många år (trolugen 15 år)uppsatt utan problem eller skador, backdelen ör UHF där tyvärr Sverige har en del 420mhz och under, nen där det är dött flr mug.

VHF ör bra dock.

Edited by Agentumsilwer - 06-Februari-2020 at 15:33
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 20:23
Hmm. Är det där allt du får in?

Trist isf.

Men hur är det med vakbolag mm i dina trakter?
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 13:45
Jag har märkt också att det är bättre konditioner här i Borås. Innan så fick jag in en svag pocsag signal från någonstans ( fortfarande okänt )som jag inte kunde avkoda. Nu så kommer den in relativt starkt. Inte bra men inte förfärligt. Och det gör så att den kan avkodas. Mina lokala brandstationer är dessa här.
1600000 13:43:02 12-01-20 POCSAG-1 NUMERIC 1200   U0162---3000162
1600000 13:43:02 12-01-20 POCSAG-1 NUMERIC 1200   *016200-0 91102 6224

Medans den nya som jag får in är den här.
1600000 13:16:15 12-01-20 POCSAG-1 NUMERIC 1200   U02731--2200273
1600000 13:16:16 12-01-20 POCSAG-1 NUMERIC 1200   *02730000 91171 5215

Någon som känner igen den?
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2020 at 04:16
Det där har de flesta väl tänkt på men då iform av att höja upp en antenn med balingen, funns ju reklamballinger man hyr med en vinch.

Vi har väl mer tänkt på att då få upp antennen inte studsa signalen, kanske för att iaf inte jag har elleverande riktantenner för vad man nu önsjat.

Borde väl fungera annars, men flygplan ör ju väldigt högt upoe, npn utrustning för att utnytja dem har jag aldrig haft.

Antar att man har nån programvara som följer planen med riktantennerna, lite över min nuvå men kul om det funkar.

Jag nöjer mig med vanluga konditioner, oftast nu tropo som inte ger en enorm ökning men tydlugen tar sig över Östersjön iaf ibland.

Främst får jag ökad signal åt syd-sydöst när jag kunnat räkna ut vad det är.

Det går alltid uselt norrut och västerut, det tar väl stopp vid det starkaste i Eskkstuna och Västerås, nan hör den sk dalalänken med.

Söderut handlar det om söder om Södertälje iaf

Råkade aldrig på sporadiska E i år tyvärr, då kan man i extremfall höra tex Småland på sin handjagare, ja det har hänt, oftast 2m.

Vid tropoeffekt så verkar det nästan alltid funka för 145mhz och 430mhz och frekvenser därunt samtidigt, i somras car det mycket ovvanlugt, men det dör ut på morgonen rätt fort så det är ju oftast igång när man sover och dyligt.

Nu på vintern kan det vara längre tid nen ovanlugare, går det från "varmt" väderlek till avkylning rätt fort så kan man gissa att det kommer uppstå.

Idag har det varit uselt dock och tja det blev carmare inte tvärtom.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 18:36
Vill bara säga att helium är väldigt dyrt. Det är kriser nu, man hittar inte så jättemycket längre men marknaden kräver det.
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 15:01
om du behöver tillstånd så kommer ngn och talar om det för dej men bor du inte i närheten av arlanda el bromma så är det nog lugnt, har kört 10G från marken under min mast och riktade parabolen mot mastroppen och det gick kanonbra, så en reflektor och ballong funkar säkert.... men var hittar du ballongen? tigga en av smhi är nog kört, men blås upp ett hundratal kådisar med gas kanske funkar! spännande projekt, ska du testa hör av dej så har du publik också!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 14:44
Jag bor som i gryta med berg runtom så just reflektioner från flygplan ger en väldig skjuts i signalstyrkan.
Det behöver inte ens vara flygplan inom synhåll, bara man hör motorerna så ökar signalerna
i styrka och det är alltså sändare inom 5 mil det gäller på VHF/UHF banden.

Egentligen skulle man testa att skicka upp en heliumballong 50 meter med aluminiumfolie
på hela undre halvan och sen rikta en antenn mot den. För att den ska stanna i positionen så behövs
tre staglinor så för att orka lyfta dom 50m så behövs nog storleken motsvarande en väderballong
på kanske 3 meter diameter. En standard väderballong och en gasflaska med helium behövs alltså.
Det krävs väl inga tillstånd för inköp och att ha en ballong 50m över huset?

/DD
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 10:01
knepiga konditioner märks ganska ofta nu... på 144Mc i tisdags så gick det skitbra österut, och ibland svänger det så fort mellan ok och skitkonds så man tappar motstationen, så snabba svängningar, har inte märkt så mycket av det tidigare på just 2m men det kommer och går! flygreflektioner hjälper till bra sådana gånger på längre avstånd, typ över 700km . på radiofyrarna märker man när planen sveper förbi men jag har försökt med100mhz dxing och då funkar inte flyget för mej... MS har jag lyckats med ngn att höra engelska radiostationer, men via flyg har det inte gått ngt vidare, men tidigt på morgonen brukar det vara goda konds om man inte kan sova!
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 04:56
tjena silwer! var glad över snön som uteblivit, för inget gott med sej alls, kostar skitmycket pengar,folk halkar på skallen,snöskottning är inte bra heller, pumpen säger upp sej, eller som jag förra vintern, sträckning i axeln så sjukskrivning och värktabletter i 10dgr, bilar trasslar osv osv, nää var glad över den lycka som detta medför, det enda som är tråkigt är att dom som jobbar i snösvängen inte gör några pengar, och maskinerna ska betalas, men jag själv njuter av snöfritt så mycket det bara går! dessutom går det att sätta upp antenner när det inte är snöstorm och skit med vädret så passa på att fixa med antennen istället så du hör något! jag förmodar att du inte hasar plank på frosten heller så vad ska du med snö till? såg i häverödal så körde dom med snökanoner, när dom är klara så kanske du kan få hyra en sådan och blåsa på några dagar! må så gott!
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2020 at 00:08
Idag bra konditioner fö.

Lite sent att skriva det iofs.

Nu vänder det mot varmare väder hör igen, då blir det säkert sämre.
En sak man blrjar förundra är över ör snön, det finns ingen alks ich ska unte komma inom den här månaden heller.
Det som kom var nångpng i November.

Edited by Agentumsilwer - 11-Januari-2020 at 00:08
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2019 at 13:46
Bra konditioner idag här.

En del mer långväga repeatrar hörs, främst vakter.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-December-2019 at 11:41
Inte kanske knepiga men imslag till kyligare väder så nu på morgonen har det varit konditioner särskilt på UHF 400mhz, inte som en bra sommarmorgon, men några timmas klart högre signalvärden iom grynngen och håller ännu.

Lägger säkert ner helt till 12 tiden.

De är lustiga de här frekvenserna just med tropokonditioner lite när vädret är på ett visst sätt i området.
Även riktgt klart väder nu på vintern ger lite bättre signal ån det vanliga gråvädret.

Södermalm rullar in och city, ok inte så intressant kanske och inget nytt bara bra signal.

Även flera samtal på 446mhz burkar som väl är byggare eller nåt, även om de ena var mobila hörde jag,låg effekt men möjligt höga positioner eller nåt, är de inte bara handapparater?
Fast antenn?

Edit, de håller i ännu trots att det just börjat mörkna här, udda var det.kl 15:40

Solen går väl ner lite senare över Stockholm så det var nog först då det vacklade och började bli mer fladdrigt nu 17:50 snart har det lugnat sig och verkar normalt igen, hela dagen mao.

Edited by Agentumsilwer - 19-December-2019 at 17:48
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 08:14
170.613, är knepigt ojämt antar att det är 170.6125.

Men inget förvånar mig, yrkestrafiken rent allmänt på 160-174 ju försvunnit till stor del, jag har stadsbusstrafik och Securitas där och FRO på flertalet frekvenser särskilt kring 166mhz.

DMR kan absolut köras där, gäller väl bara att försöka lyssna vad det är för något.

Vissa frekvenser testas ju bara tycker jag, sen är det dött länge, ofta är de för evenemang, så blir det nån stor tillställning går de varma.

Företag numera i mina trakter finns på 146mhz, 420mhz och 460mhz främst, vissa flyttar runt så man kan undra var det ska vara bra flr?

En del budfirmor jag hör har kört DMR frekvenser och flera analoga.
Jag passar mg för att radera tidugare använda frekvenser när de tystnar, det är inte bara en gång de plötsligt är i bruk igen dagligen.

DMR är ingen stor grej iaf, men kanalsteg 6.25khz har påverkat.

Analog trafik är klart ledande när det gäller företagsverksamhet, men som Doktorn säger ibland vaknar nåt upp på DMR med, främst på 420mhz nånstans.
Tyvärr har jag inte nån värst mottagning just där så vissa hör jag bara digitalt skrammel från när det inte är en bra dag, nackdelen med digitalt.

Edited by Agentumsilwer - 07-November-2019 at 08:16
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 14:03
Ja! Tack! Har en extern Hårddisk som jag ska fixa sedan. Ska se ifall SDRuno har den funktionen. Annars så får det väl bli gamla rtl SDR

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 11:53
FRO har en del DMR sändare på 170MHz bandet och det finns även annan verksamhet såsom budbilar m.m. som bytt från analogt till DMR.

På 170 är det fortfarande 25KHz steg med 12,5KHz offset dvs 170.6125 men på 172 och högre är det 12,5KHz steg med 6,25KHz offset dvs 172.50625
men kan fortfarande finnas kvar några som inte bytt ännu från 25KHz steg utan offset dvs 173.425

Har du möjlighet att hela tiden spela in IF spektrat eller raw audio så
kan du koda av signalerna i efterhand med t.ex. DSDplus.

IF inspelning fyller hårddisken ganska snabbt så man får radera filerna med jämna mellanrum men fördelen är att man kan lyssna på valfri signal
från hela spektrat typ 10MHz brett om det var någon frekvens man inte lyssnade på just då som man missat. Bäst är att använda en separat
hårddisk enbart för inspelning så att windows inte krashar när hårddisken blir full.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 08:31
Ganska ovanligt att man sänder där eller?

Antenner
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down