Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Vakbolagens lingo?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Vakbolagens lingo?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vakbolagens lingo?
    Posted: 17-Mars-2019 at 03:04
Då vaktbolagen i princip blivit dagens polis man lyssnar på så kan man undra vad deras specialord betyder?

De använder inte samma ord mellan bolagen dock.

Vad innebär blått larm och rött larm? Som Du har två röda larm att åka på.

GT? En klar förkortning som ofta används i att basen skickar till vaktens GT.

Kvart? Som i Ta en kvart eller nu kan vi ordna upp dina kvartar.

Stoppa klockan? Som i jag stopper klockan, eller klockan är väl stoppad?

Några jag kommer på nu, finns fler.

En jag begriper är A och B larm vid inbrott, A har företräde oftast har fler larm gått på stället så det är förmidligen skarpt, B kan vara ett utlöst larm och större chans att det är utlöst falskt.

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 03:20
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 08:31
Har inte hört färgade larm men kan tänkas vara att man kan åka ensam, blått, eller måste vara två väktare, rött.

GT är nog Guard Tour, en app där de får larm och rapporterar av jobben.

Kvart är väl bara att de måste ha sina stipulerade raster så att de kan gå och skita i lugn och ro.

Avtalen med kunder säger att vaktbolaget måste vara på plats inom en viss tid.
Sen om de bara sitter i bilen utanför spelar ingen roll, klockan för utryckningstiden stoppas.
Vissa vaktbolagen säger i reklamen att de agerar inom 20 minuter.
Det innebär att larmoperatören börjar titta på vad det är för typ av larm, inte att de skickar någon väktare.

B larm är från skalskydd, alltså fönster och ytterdörr osv som kan triggas av t.ex. regn, snö eller en åskknall.
A larm är från sensorer inne i byggnaden. Det kan vara papper som blåser ned pga någon fläkt eller temperaturskillnad
som gör att knäpper till i en vibrationssensor eller en person som triggar en eller flera rörelsedeckare.

/DD
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 09:08
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

B larm är från skalskydd, alltså fönster och ytterdörr osv som kan triggas av t.ex. regn, snö eller en åskknall.
A larm är från sensorer inne i byggnaden. Det kan vara papper som blåser ned pga någon fläkt eller temperaturskillnad
som gör att knäpper till i en vibrationssensor eller en person som triggar en eller flera rörelsedeckare.

/DD

Liten modifiering... (för det mesta, om inte installatören valt att ändra standardinställningarna);

B-larm är larm från en källa (oavsett skalskydd eller volymskydd)
A-larm är när ytterligare en eller flera källor inom samma område löst ut.

Dvs krossar någon rutan och en glaskross-sensor löser ut, då går B-larm, men kryper sedan skurken in i byggnaden och även fångas av en IR-sensor, då går det A-larm.

Sidospår följer...
Samma princip använder också vissa räddningstjänster när de går med att att åka ut på automatiska 'brandvarningslarm' (inte brandlarm) från integrerade säkerhetssystem. Har två rök eller värmedetektorer löst ut är det ganska troligt att det faktiskt brinner, även om signalen inte kommer från ett riktigt brandlarm utan bara ett 'säkerhetssystem' med rök eller värmedetektorer anslutna.

Just brandlarmsbranchen är väldigt konservativ. Brandlarm skall vara godkända enligt standarden EN54 vilket i princip inte tillåter några andra fuktioner än just brandlarm. Man kan visserligen tillåta extern styrning via interface eller till och med relä-kopplingar mot andra system, men många fastighetsägare vill ju ha så få system som möjligt att hålla reda på. De köper då istället sk integrerade säkerhetssystem som både tar hand om inbrottslarm, passerkontroll, andra tekniska larm och brandlarm i ett och samma system.

Fördelen funktionsmässigt är att systemen kan bli smartare. Om det brinner kan man tända belysning, öppna nödutgångar, tjuta med samma sirener (olika ljudprofiler för olika typer av larm) etc utan att krångla med integration mellan olika system. Men, det går som sagt inte godkänna att sådant system som ett brandlarm, därav brandvarningslarm eller andra varianter på ordet. Det är sedan upp till försäkringsbolag och räddningstjänster att avgöra om de accepterar detta, vilket de ofta gör.

Fördelen för installatören är att man inte behöver dra två bussnät genom huset och man kan ansluta röksensorer, glaskross, magnetkontakter, sirener, lås, kortläsare till en och samma burk (nod) i varje rum.

Edited by kdst - 17-Mars-2019 at 09:09
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 09:17
Saken är att rött larm bla givits till en ensam vakt i bil, 2st tom, jag tänkte annars som du DR, att rött var högre grad än blå.

Det här med kvartarna tänkte jag lika, men varför säga till en vakt som kommer in art de ska ordna upp hans kvartar, alltså ordagrant sagt så förekommer.

Möjligt att de egentligen måste ta raster men att de samlas på hög för att de åker på nya grejor hela tiden.

Då har vi "stoppa klockan" rätt vanligt nämnt att nån stoppar klockan eller informerar om att klockan är stoppad, så det är att tiden är ute, för de verkar ta det lungt ofta sen, det kan omtalas att de jan åka långt senare och titta.
Får de inte betalt efter klickan är stoppad, eller vad?

GT är nog helrätt dock, kände inte till namnet bara, tack.

Kdst, tack för info, jag förstod att det var så, men brandlarmen vet jag inget om.

Vi har ju öven kunder där de inte har nyckel att hämta ut tex, så de jan bara kolla utanför.

Hur funkar nyckelutlämningen, det har ju hänt att oörliga cakter eller bolag sålt kopior till bovar, är det nån form av skåp ned säkerhet nu?

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 09:25
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 14:23
Ang färgade larm så kan det ju vara samma sak som med Securitas "Du är saknad" att det är varning
för att en väktare inte hörts avunder en viss period. Jag vet att det i vissa övervakningssystem byter till olika färger
på en statusrad på bildskärmen beroende på hur lång tid som gått sen det senast var kontakt från t.ex. en väktare.

Jag har själv aldrig hört det där om blå-röd larm eller kvartar. Är det någon lokal väktarfirma i Uppsala som inte
är knutet till några av de stora bolagen, som då brukar diktera vilkor och rutiner för väktarna.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 18:40
Nej det är ett från Stockholm som kör DMR på 420mhz.

Uppsala hörs inget från egentligen alls, igår hörfe jag lite Securitas men de G4S frekvenser som står på Uppsala har jag bara hört en enda en gång Den sim är Simplex de andra är alltid stendöda, trolugen går allt med telefon och via data om inget sörskilt hänt, som ugår när basen frpgade vad vakten spg osv, myckket ovanligt, troligen var nåt i olag och då körde de gammelfrekvenserna.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 22:12
Vad menar du, Securitas eller G4S simplex ?
Vilken frekvens ?
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2019 at 16:37
G4S uppsala

Står G4S simplex i frekvenslistan.se
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2019 at 20:14
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

G4S uppsala

OK.
Men vilken frekvens ?
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2019 at 20:38
460.55000 enligt listan, varför?

Edited by Agentumsilwer - 18-Mars-2019 at 20:39
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Mars-2019 at 08:51
ytterligare en till förklaring får du på a/b larm från nån som jobbat med detta i många år nu och den första förklaringen du fick va inte helt 100.

B-larm   1st larmpunkt endast gått ..
A- larm   mer än 1st larmpunkt har då gått...kan räcka med 2..

d va alles
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Mars-2019 at 21:52
Jo, nyckelposition då? Är det bara vilken nyckelknippas nummer nan hämtar eller innebär det nåt annat?
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2019 at 08:02
menas precis det som det låter...vart nyckeln finns i skåpet som en av bilarna måste hämta...förut hade man med alla nycklar i skåp i bilarna men länsstyrelsen tyckte inte det var säkert så nu måste en bil hämta nyckeln på jobbet först och andra bilen åker fram o väntar...
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2019 at 08:45

G4S uppsala

G4S finns inte kvar i svergie sen några år....Det som blev kvar av dom kallas nuförtiden "Avarn".....dom kör ingen radio.....så ingen ide ni letar..
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2019 at 13:22
Så de kan man radera? Jag behåller väl den jag hörde nåt på, även om det är nåt annat.

Securitas finns ännu, vet du vilka de är som har repeatrar med datakanal och 3 kanaler över stockholm? kista, Högdalen, Söder, City? Analoga liggandes i 460-462mhz?

Det är absolut samma bolag.

Just nu har Orbigo inget i väktarväg jag hör längre, ett budbolag brukar höras vardagar, men konstigt är att innan de börjar använda DMR repeatrarna så sänds busstrafik från nånstans i norrland ut, varför man gör det förstår jag inte, de kör ju inte i Stockholm.

Orbigo har som sagt 420-423mhz
Back to Top
ASA01 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASA01 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2019 at 13:41

Så de kan man radera? Jag behåller väl den jag hörde nåt på, även om det är nåt annat.

Securitas finns ännu, vet du vilka de är som har repeatrar med datakanal och 3 kanaler över stockholm? kista, Högdalen, Söder, City? Analoga liggandes i 460-462mhz?

Det är absolut samma bolag.

Just nu har Orbigo inget i väktarväg jag hör längre, ett budbolag brukar höras vardagar, men konstigt är att innan de börjar använda DMR repeatrarna så sänds busstrafik från nånstans i norrland ut, varför man gör det förstår jag inte, de kör ju inte i Stockholm.

Orbigo har som sagt 420-423mhz

ja..allt dom g4s kan du radera...

orbigo är rätt dött nuförtiden...mest städare,bud håller igång ...

MPT systemet (460) är det som är mest aktivt på analoga delen...det du hör där är Nokas samt Rapid...samt dagtid är det mycke cementblandarsnack...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down