Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Gammal tv vilka frekvenser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Gammal tv vilka frekvenser

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas18z Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammal tv vilka frekvenser
    Posted: 15-Mars-2019 at 13:15
Har en gammal Sony TV från tidigt 80-talet med en ratt

Finns numrerat
1-12 och ett C och S på en ratt men hur vet jag vilka frekvenser detta motsvara. Httar ingen manual till den.

https://cdn.bazaraki.com/cache/2e/bf/2ebf98c487f3bb418b775c0307fbfd0f.jpg
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Mars-2019 at 16:42
Det är en analog TV och några sändningar som den kan ta emot finns inte kvar.
Det fanns låga kanaler 1-5 tror jag, i området 50 - 65 MHz
6 - 12 fanns i området 170 - 210 MHz. C:A minns inte exakt.
TV:en din, bildradion, har bara VHF kansler och därmed kunde den på sin tid bara se TV-1
Kanalväljaren är en radiomottagare för de 12 frekvenserna, men utan frekvenskontroll, frisvängande, så man fick finstämma med ratten.
Exvis 172,6 MHz på exvis kalan 10 och med ratten +-5 MHz .
bild och ljudsändning hade olika frekvenser med 5,5 MHz avstånd.

De gamla analoga TV sändarnas frekvenser och kanalplan är för övrigt väl avglömda numera.....

Med största sannolikhet fanns inte kanalernas frekvenser med i handboken som du saknar.

Varför man översatte radiofrekvenser till kanalnummer är en bra fråga....
Försök till liknande system fanns en tid för ljudradions FM del, dvs 88 - 108 MHz.
Men att ange en frekvens i frekvens, MHz, fungerar ju bra.

Radioamatörer har en mängd olika system för översättning av frekvenser till konstiga kanalnummer.
Som inte verkar funka.
Dessutom mäter man frekvenser i meter......

Roy

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Mars-2019 at 21:16
Jo sant de är helt enkelt olika frekvensområden dör TV utsändning för olika analoga utsändningar kunde ligga.

Typ VHF eller UHF, brukade finnas 2, 3 val som du sen söker själv, idag värdelöst utom mmöjligen för gamla tv spel eller datorer som kunde gå in via antennuttaget.

Vill minnas att L finns med ibland.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 05:53
ryssarna kör analog tv från st petersburg, sök mellan 47-59Mhz
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 07:23
Vi hade 50mhz vi med länge, men med tiden försvann de sändarna och fanns bara kvar på enstaka ställen när amatörerna fick börja greja på 6m dvs 50mhz.
Mins att vissa områden ännu var verboten för dem att köra 6m på då.

Man kan se dem(antennerna) ibland på gamla kåkar stora rackarns horisontella riktantenner med rätt få element.

Rysk analog TV hehe då vill man ha en sån antenn antar jag:-)

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 07:25
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 08:38
Ryssarna sänder även rundradio mellan 66MHz-74MHz som ibland kan höras vid konditioner och
när det är låg moduleringsnivå på sändningen så att squelchen öppnar på en scanner.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 18:44
Jag känner att jag kan hålla mig från att smälla upp en riktantenn för rysk rundradio hehe.

Jag har nu ingen antenn sim klarar npt undetår flygbandet uaf, när v2000 åker upp ska den ju ta 6m 50mhz då borde jag kunna ta nåt lite vid sidan av, ryvärr blir antenner allt smalbandigare vid låga frekvenser jämfört höga.

Så konditioner måste nog till, fast jag hade nog tänkt höra iaf nån 6m rptr i Stockholm, 69mhz tror jag ör för långt ifrån.

Jag är radiointresserad rent allmänt, och kolla signalnivåer tycker jag är intressant, men Uniden tycker inte det, jag ger inte mycket för den som finns på 536, urgamla maskiner har haft betydande bättre, analog vore bäst men som det är nu kunde de haft tio staplar åt minstonde.

Jag tycker den är på fullt alldeles för ofta fast jag hör att riktigt så kanon går det inte.

En modifiering för mig vore en yttre S mätare, inte för att jag vågar riva i den där haha

Men jag har bygt om en del 27 burkar med yttre mätare.

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 18:52
Back to Top
jonas18z View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas18z Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2019 at 23:27
Att det är en analog-TV är jag med på den är från 70-80-talet :)

Finns det någon frekvens som man fortfrande kan sända på som TV kan ta emot?

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Mars-2019 at 02:17
Det är ju bredkanaligt så jag vet inte nyttan? Eller tänkte du just bild?
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Mars-2019 at 17:54
Tänker du själv sända TV bild med ljud, i så fall är det lika olagligt med alla frekvenser.
Tänker du titta på en sändning som någon annan sänder och som är analog, så är sådana sändningar sällsynta, om du inte vill DX:a dvs se TV-sändningar från långa avstånd när radioutbredningen så tillåter.
Dvs extremt sällsynt nu när solen vilar sig.

Roy
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down