Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - SDRuno 1.3 med scanning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SDRuno 1.3 med scanning

Post Reply Post Reply
Author
Moderator
Moderator

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SDRuno 1.3 med scanning
    Posted: 15-Mars-2019 at 09:47
SDRplay släppte igår uppdateringen 1.3 till sin mjukvara SDRuno. Bland nyheterna är bla scanning. Mjukvaran klarar både band och minnesscanning. Har bara kännt på mjukvaran en timme men det verkar funka helt ok. Vissa funktioner som tex ”lockout” vid bandscanning har mer att önska.

https://www.sdrplay.com/downloads/

https://youtu.be/ndMWIK1JLbQ

Edited by krisse - 15-Mars-2019 at 09:47
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Mars-2019 at 11:52
Har också provat V1.3 lite snabbt och tycker man har fått till det bra. Bättre inställning på överstyrningen och scanningen OK, jämför med tidigare. Känns överlag lite stabilare.
//Nisse
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Mars-2019 at 20:17

Det fanns en Youtube video där de demonstrerade scanningfunktionen.
Brusgolvet låg på -120dBm men på 2meter amatörbandet föreslogs att detektnivån skulle läggas på -95dBm,
det är hundra gånger sämre än en riktig scanner, och squelchen användes inte så att det hela tiden var brus mellan sändningarna.
Det var säkert något skumt med squelchen eftersom den var bortkopplad?
Vad är max frekvensavstånd vid search, 2MHz? Hur blir det om man scanner sparade frekvenser från både flygband och 2meter amatörband?

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Mars-2019 at 21:03
Jag tror det blir prroblem om man söker få det att funka alkt från HF till UHF, just oga brusnivå bla. Då får de irdna en squelsch som är automatisk

Svcanning finns ju för sdr sharp och funkade dåligt i min mening.
Back to Top
MixPix View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MixPix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Mars-2019 at 12:04
Plockade fram min RSPduo som köptes i höstas. Scanning funktionaliteten har man gått väntat på sedan dess. Känns stabilare än vad jag hade vågat hoppats på. Dock verkar den ha någon bugg när den pausar mellan signalerna.

krisse: Det går att sätta lockout på bandscanning om man sparar frekvensen och sätter scan Y/N till N i minneslistan. Dock vore det önskvärt att kunna blockera större frekvensområden eller kunna söka igenom flera frekvensområden samtidigt.

Dr Doktor: Jag har sökt igenom 100MHz områden utan problem.
Gissar att man kan söka igenom hela mottagarens område om man vill.

Har några radiosar
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Mars-2019 at 13:20
Originally posted by MixPix MixPix wrote:

Dr Doktor: Jag har sökt igenom 100MHz områden utan problem.
Gissar att man kan söka igenom hela mottagarens område om man vill.

Men hur fungerar det då? Söker den över 2Mhz och sen hoppar upp 2MHz och söker igenom det området osv?
Om du söker av 400MHz-420MHz utan antenn inkopplad, hur lång tid tar det ung med 6,25KHz steg?

/DD
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Mars-2019 at 19:10
Allt är ju relativt, vad vi menar med bra eller mindre bra. SDRuno är ju en mottagare, främst för att "se" ett frekvensområde och söka/lyssna på enskilda frekvenser. Scanningen får man betrakta som en kul option. Vill man scanna på riktigt, skall man ju ha en "riktig" scanner.
//Nisse
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
MixPix View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MixPix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 18:53
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Men hur fungerar det då? Söker den över 2Mhz och sen hoppar upp 2MHz och söker igenom det området osv?
Om du söker av 400MHz-420MHz utan antenn inkopplad, hur lång tid tar det ung med 6,25KHz steg?

/DD
Hur det funkar kan jag inte svara på då allt går så snabbt att jag inte hänger med i svängarna

Det tar ca 3s att söka igenom detta.
Har några radiosar
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 19:24
6.25 steg är dock nödvändga på vhf hög och UHF för att det ska funka bra.

Grejen med de hör tycker jag mer är just sim mottagare, leta upp aktivitet, och de som vettigt klarar kortvåg har nytta av spektrum och vattenfal men ganska smalt frekvensområde,ofta ssb smalt som fasen, det är ju därför det där finns sen ett tag på just kortvågsburkar.

Där är det flr att förvtillfället hitta aktivitet, men pp höga frekvenser blir det flr att söka konternuelig aktivitet.

Hur bra är SDRplay burken flör kortvåg, bra filter och bandpass justeringar?
Kan man smalna av ssb brant och smalt nog och slippa störningar tätt intill?

Jag känner att isf börjar maskiner som Icom R8500 mottagare mm spela ut sin roll helt, de kan inte slå burken med mjukvaran, ok en fysisk maskkin att sätta händerna på käns bra, men jag spg att man kunde köoa en lös VFO ratt att koppla till, bara en sån sak gör enorm skillnad i känsla.

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 19:31
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down