Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Off Topic
  New Posts New Posts RSS Feed - Postens nya avgifter för paket från kina...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Postens nya avgifter för paket från kina...

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
IC-R10 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Postens nya avgifter för paket från kina...
    Posted: 13 hours 46 minutes ago at 22:22
ok och tog det ca 2 veckor från att paketet kom till Sverige till att du fick det.? man får hoppas att dom snart har kommit i fas med paket utskicken. Med vänlig hälsning/Patrik
jag har: IC-R10 , DLS200c. Maycom FR-100 (På jobbet). + 2st Zodiac PMR-446. En Danita 3000. För 27Mhz. och en uniden 785xlt och en 278clt. och en 92xlt. Även en Puxing-777 VHF. Yaesu VR-120D.
Back to Top
a128 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a128 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 hours 55 minutes ago at 21:13
jag har fått hem 3st hem till brevlådan hittils, där man ska gå till en sida och betala med kort
IC-R6,Yaesu VX-7R,AoR AR-8200 Mk3,IC-706MKIIG,ICR1500, Uniden UBC355CLT, antenn på taket:CR-8900,MR-77

balkong:mini-Whip

samt longwireantenn ca 15m med magnetic balun

amatörradio-cert
Back to Top
IC-R10 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 hours 12 minutes ago at 20:56
Hej glömde fråga får man ett inbetalnings kort i brevlådan om att man ska betala in moms eller får man ett sms och i så fall hur ska man då betala in måste man ha internet bank då.?

Med vänlig hälsning/ Patrik
jag har: IC-R10 , DLS200c. Maycom FR-100 (På jobbet). + 2st Zodiac PMR-446. En Danita 3000. För 27Mhz. och en uniden 785xlt och en 278clt. och en 92xlt. Även en Puxing-777 VHF. Yaesu VR-120D.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2018 at 17:34
Jag gjorde några stickprov på det som även går att få skickat från europa och det var i princip samma pris
som från Kina +75kr+moms men man slipper väntetiden. Gäller om man köper en pryl och inte om en massa prylar skickas i samma påse,
vilket då fortfarande blir billigare från Kina. Men den nuvarande väntetiden på två månader är frustrerande.
Man tycker ju att om inte posten hinner med hatneringen på 3-4 dagar så borde dom släppa förbi ett antal hundra säckar varje dag
tills de får ordning på logistiken så att inte kunderna drabbas av postens brist på resurser.
Så jäkla hårt ska man inte hålla på reglerna om kvaliteten drabbas.

/DD
Back to Top
a128 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a128 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2018 at 16:50
Jag har i dag fått min 3:dje avi från Postmord på tullavgift
den var på ca 81 Riksdaler Riksmynt, troligen för denna produkt:
https://www.ebay.com/itm/141778007430

Lite civilkurage står inte fel, om varje invånare köper en billig pryl från kina för 5-10:- en gång i månaden och inte löser ut den så får Postmord det lite svettigt   

IC-R6,Yaesu VX-7R,AoR AR-8200 Mk3,IC-706MKIIG,ICR1500, Uniden UBC355CLT, antenn på taket:CR-8900,MR-77

balkong:mini-Whip

samt longwireantenn ca 15m med magnetic balun

amatörradio-cert
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2018 at 22:35
Postnord sitter riktigt i skiten just nu;

Postnord

Edited by Spectro - 19-April-2018 at 22:35
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2018 at 22:20
Beställde en liten Nextion-display till min MMDVM från ebay, det är nu 14 dagar sedan paketet kom till Sverige och jag betalade avgiften till Postnord. Inget paket har kommit ännu och kollinumret går inte heller att spåra.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Mars-2018 at 22:27
Originally posted by IC-R10 IC-R10 wrote:

Ok då vet jag. jag undrar en fråga till " PeterK ". Du skrivet att det tar längre tid. hur mycket längre ungefär.?

Drygt 2veckor från att paketet kommit till Sverige till att SMS om inbetalningen kom och sen några dagar på det innan det gick vidare till mig.
Slinker fortfarande förbi paket utan avgift verkar det som då jag fick ett i går om dom nu inte börjar skicka ut fakturor i efterhand som tex FedEx gör.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Mars-2018 at 17:22
Jag kollade på några gamla påsar från Kina och det står faktisk värde på alla, som inte alltid stämmer. En övervakningskamera för 300kr hade värderats till $2.400 Huvva!

/DD
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Mars-2018 at 14:40
Fick brev från Postnord idag måste betala momsen o tullavgiften på 87 spänn.
Back to Top
IC-R10 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Mars-2018 at 19:36
Ok då vet jag. jag undrar en fråga till " PeterK ". Du skrivet att det tar längre tid. hur mycket längre ungefär.?
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2018 at 17:08
Det sitter ju alltid ett tulldeklarationsdokument klistrat på baksidan av försändelser från KINA
På detta finns pris angivet. Ofta i dollar.
Detta dokument ligger till grund för förtullning och beläggning med Moms.
Men knappast för att lägga på en av försteget POSTNORD:s egna påhittade godtyckliga avgifter.
Avgiften tycker jag därmed skall tolkas som ett mottagarporto, något som knappat funnits i posthanteringens historia någonstans i världen tidigare.

Roy
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2018 at 15:52
Originally posted by IC-R10 IC-R10 wrote:

Hej om ett paket från Ali kommer som en gåva kan posten ändå ta ut avgift eller hur är det då.?

Nej, det kan dom inte eftersom dom måste veta varans värde.
Är det paket så kan dom ju öppna och kolla vad det är men fordrade brev
tror jag knappast dom bryr sig om.

När man köper från Ebay så är det ju oftast en privatperson som säljer
och där kan avsändaren skriva "gåva" utan problem men Ali är ju företag
som egentligen ska sälja till andra företag som hanterar importpappren
men om dom luras och skriver gåva och det kollas upp vad som skickas så
åker dom på anmärkning, böter och värre saker om det upprepas.

När jag har frågat Ali så har dom inte velat skriva "gåva" eller ett lägre
värde än vad det egentligen är.

/DD
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2018 at 15:13
Jag tänkte nog man kunde åka in i Norge och hämta... packa upp och hälla sakerna i en kasse bara.
Ang detta med fri frakt etc. Jag misstänker att Kina staten använder fri frakt som en form av bidrag till exportindustrin.
Alla länder hjälper ju sin industri och sina företag med någon form av, ofta förtäckta, bidrag.
Vissa länder försöker med tullar på stål etc.....i tron att det skall hjälpa inhemsk industri.

De
Roy
Back to Top
IC-R10 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote IC-R10 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2018 at 15:12
Hej om ett paket från Ali kommer som en gåva kan posten ändå ta ut avgift eller hur är det då.? För det har ju hänt förr när jag har beställt från Ali så har det stått förkryssat att det är en gåva. mch/ Patrik
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Mars-2018 at 11:58
Norge är inte med i EU så egentligen måste du betala moms och ev tull om du importerar grejer därifrån.
Men som alltid om man har en "kompis" i annat land så kan de skicka en present oförtullat.

Jag tror det är FN som bestämt att u-länder ska få sin exportfrakt betald av FN för att stödja landet.
Men Kina känns som att de inte längre är ett u-land och FN kanske ändå snart drar in sitt stöd.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down