Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Förslagslåda
  New Posts New Posts RSS Feed - Moderering av scanner.nu.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Moderering av scanner.nu.

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Gummipinnen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gummipinnen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moderering av scanner.nu.
    Posted: 11-December-2009 at 01:13
Bästa jag läst på länge Nysse...! ;) Bra jobbat..! :D
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-December-2009 at 01:07

För att vara ontopic (Ämne: Moderering av scanner.nu.).

Ibland tycker jag att det verkar finnas moderatorer som har lite problem med första delen av punkt 6 i  "Regler och netikett för forumen".
"Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter än du.Det måste man respektera"

Även punkt 11 är av intresse i diskussionen om moderering
"Tänk på att hålla en öppen och tollerant attityd ...."
Det är ju ganska uppenbart vilket som är det svåra ordet på mer än ett sätt.

Vill bara förtydliga att jag inte har några kommentarer om stavning för det är ju inte tillåtet.

Electronic S 250i
Back to Top
multipath View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote multipath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-December-2009 at 23:48
Att det ska vara så besvärligt att administrera/moderera ett forum...
Bara det att kalla sig för sheriff får mig osökt att tänka på när man var en liten knatte som lekte indianer och vita.
Så steget är ju inte speciellt långt från sandlådan kan man ju tycka.

Hoppalong Cassidy!
Back to Top
Elvis View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Elvis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2009 at 22:12
Min erfarenhet är att ha varit admin och moderator för ett stort forum (30000 användare eller så) sedan 2003.

Jag tror därför att jag kan bistå med lite tips till "sheriffen".

Börja med att skapa klara och tydliga regler för vad som inte är tillåtet.

Försök i möjligaste mån undvika gummiparagrafer som "brott mot netikett", "sunt förnuft" och liknande flumformuleringar som öppnar för godtycklighet.

Publicera dessa regler klart och tydligt högst upp i varje forumsdel.

På så vis vet alla vad som gäller, och det blir mindre godtyckligt och mindre trams.

Edited by Elvis
SA0AZS | SE2517 | SCAxxxx
radio.horisont.net
Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-November-2009 at 14:53

Originally posted by Rescue man Rescue man wrote:

De är när/om tråden spårar eller bryter mot eventuella regler som den moderatorn som är aktiv inte skall gå in och ändra/lägga till/ta bort mm mm utan blir någon av dem andra ike deltagande moderatorernas uppgift. På så viss skulle man ju få bort att en moderator inte kan styra sin egen tråd som han vill.

Det var exakt det jag ville ha sagt med:

Originally posted by Xenon Xenon wrote:

Visa mig en tråd som ALLA moderatorer är aktiva i så kan jag hålla med dig.

Som vanligt håller jag med dig Rescue man.

SA7ASF -Jag har också en radio eller tre.
Back to Top
Rescue man View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rescue man Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-November-2009 at 12:09
Originally posted by patrik814 patrik814 wrote:

Originally posted by Cybermolle Cybermolle wrote:

Tjabba!

En annan sak kan ju vara att en Moderator inte får Moderera i en tråd där han själv är aktiv i?

Bra Rescue man! MYCKET bra förslag. Jag röstar för!

Instämmer!

Om inte vi får moderera i dom trådarna vi är aktiva i så kan ju inte vi skriva något i någon tråd, för då kan vi inte göra något med tråden när det är tid för att avsluta den eller behöva redigera den av någon orsak.Annars måste vi tänka på att minst en moderator absolut inte får skriva i den tråd som är startad. Jag tror inte detta är genomförbart tyvärr mvh Patrik / Mod

Du missförstår mig. Att moderera och delta i en tråd är ju inte samma sak...

De är när/om tråden spårar eller bryter mot eventuella regler som den moderatorn som är aktiv inte skall gå in och ändra/lägga till/ta bort mm mm utan blir någon av dem andra ike deltagande moderatorernas uppgift. På så viss skulle man ju få bort att en moderator inte kan styra sin egen tråd som han vill.

Instruktion Whants To Be Free

Back to Top
Supertallen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Supertallen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2009 at 19:16
Ottofunk vill du vara vänlig och vidareutveckla "Övrigt, håll er till topic." Vem är off?

\Tallen
Back to Top
Chrille-76 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrille-76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2009 at 18:28
Ja, som sagt... Köp- o säljtrådar som är inaktuella kan ju tas bort men som Peter K skriver så vill man ju kunna söka bland gamla trådar för att hitta info och slippa fråga om samma saker som andra redan frågat om... Radera trådar sparsamt och med förnuft!!!
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2009 at 18:18

Originally posted by Supertallen Supertallen wrote:

Fick mitt inlägg raderat i den tråden igår (s80 tråden) för sanningen passade tydligen inte och vips var den låst. Och nu verkar den dessutom vara helt raderad.

\Tallen

Så kan man väl inte göra  Varför plockas det bort hela trådar? Gamla köp och sälj annonser är ju helt ok att plocka bort var det en sådan så är det helt OK men trådar som kan vara intressanta att läsa i efterhand via den fina sök knappen kan man hitta allt möjligt matnyttigt när man letar efter något specifikt så därav är det synd att rensa bort trådar.

Back to Top
Supertallen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Supertallen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 21:56
Fick mitt inlägg raderat i den tråden igår (s80 tråden) för sanningen passade tydligen inte och vips var den låst. Och nu verkar den dessutom vara helt raderad.

\Tallen

Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 21:39
Originally posted by plamek plamek wrote:

Ok, nu hittade jag ett exempel på köptorget där OttoFunk ville köpa en S80 kodfil. Det ämnet låstes av köparen och tillika moderatorn själv. Jag hade tänkt tipsa I TRÅDEN för det är ju intressant för många fler än bara OttoFunk så PM är uteslutet.

Är det en borttagen tråd?

Numera är den borttagen tydligen. Fanns när jag skrev det i natt.

Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 21:37
Originally posted by patrik814 patrik814 wrote:

Tjabba!

En annan sak kan ju vara att en Moderator inte får Moderera i en tråd där han själv är aktiv i?

Instämmer!

Om inte vi får moderera i dom trådarna vi är aktiva i så kan ju inte vi skriva något i någon tråd, för då kan vi inte göra något med tråden när det är tid för att avsluta den eller behöva redigera den av någon orsak.Annars måste vi tänka på att minst en moderator absolut inte får skriva i den tråd som är startad. Jag tror inte detta är genomförbart tyvärr mvh Patrik / Mod

Visa mig en tråd som ALLA moderatorer är aktiva i så kan jag hålla med dig.

Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 18:13

Ok, nu hittade jag ett exempel på köptorget där OttoFunk ville köpa en S80 kodfil. Det ämnet låstes av köparen och tillika moderatorn själv. Jag hade tänkt tipsa I TRÅDEN för det är ju intressant för många fler än bara OttoFunk så PM är uteslutet.

Är det en borttagen tråd?

Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 18:04

Tjabba!

Instämmer!

callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till
Back to Top
Cybermolle View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cybermolle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 17:00

Tjabba!

Instämmer!

Det inte djävulen förmår, klarar kvinnan!
Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2009 at 16:22

Edited by Xenon
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down