Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Tetra radiosar
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tetra radiosar

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
FiddeUBC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FiddeUBC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tetra radiosar
    Posted: 25-Maj-2004 at 14:27

Okey då.

Förlåt så mycet då.

// FiddeUBC SM7YLV
Back to Top
JonnyS View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JonnyS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Maj-2004 at 08:56
Originally posted by Farbror Frej Farbror Frej wrote:

Är det redan klart med terminal upphandlingen? Skulle de inte vänta tills infrastrukturen var bestämd, efter överklagan var behandlad och klar?

/FF

NEJ, det är inte klart (vilket jag skrev i mitt första inlägg, är det ingen som läser vad man skriver?).

Edited by JonnyS
Back to Top
Farbror Frej View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Farbror Frej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Maj-2004 at 08:50

Är det redan klart med terminal upphandlingen? Skulle de inte vänta tills infrastrukturen var bestämd, efter överklagan var behandlad och klar?

/FF

Back to Top
FiddeUBC View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FiddeUBC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Maj-2004 at 08:47

Någon som vet argumentet varför just Nokia vann den hära upphandlingen på Terminalerna?

Niros prylar anser ju jag se mycket mer romusta ut ochanvändarvänliga. Liknar dagens prylar rätt mycket.

//Fredrik

// FiddeUBC SM7YLV
Back to Top
JonnyS View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JonnyS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Maj-2004 at 08:44

De har väl tre Tetra nät i DK?

I varje fall två nät som ska täcka hela landet. Dels Tetranet (www.tetranyt.dk) som har licens för att bygga ett nät för "nöd- och beredskap", dels Tetrastar (www.tetrastar.dk) som bygger ett "civilt" nät.

Back to Top
Highpower View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Highpower Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 22:46

Kan man inte byta frekvens på S80 några MHz eller så så är ju saken biff sedan.

Om inte annat kanske pensionärerna kan få lite pension de nästkommande åren istället eller 2500 nya sjuksyrror till vården. Som skattebetalare tycker jag det vore en bättre idé..

Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 21:56

Originally posted by bri99dh1 bri99dh1 wrote:

Rakel ersätter S70/S80 samtidigt som det inte dras in några frekvenstillstånd för de systemen./ David

Håller det verkligen vatten? Jag har bestämt för mig att S80 tillstånden redan är uppsagda och att frekvenserna nu används på dispens några år, tills Tetran är uppe och flyger i stortstäderna.

/FF

Det är helt rätt. Jag skrev lite väl hastigt... S80-tillstånden går ut vilket har varit en av de stora argumenten för Rakel. Däremot är jag nästan 100 på att S70-frekvenserna och det systemet kommer att leva i många år framöver. Det pågår fortfarande nyimplementering av funktioner i system inom såväl polis som räddningstjänst och sjukvård.

/ David
Back to Top
Radiotjenst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiotjenst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 21:06

NEJ NEJ... inte Nokiatelefoner...  de bara lägger av...  Ericsson eller Motorolaapp måste det vara...  kommer inte att bli förvånad om systemet går dåligt, efterssom det inte är genomtänkt .....

och kolla bara södra bussradion med Nokia.....  läggs redan ner.....  snälla farbror Nokia...  fortsätt att göra bra däck !!!

L

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Farbror Frej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 20:53

Polisens S80 frekvenser ligger i bägge Tetra banden. Både 380-390 "blåljusbandet" och 410-420 "privatbandet" så danskarna är säkert inte glada. De har väl tre Tetra nät i DK?

/FF

Back to Top
JonnyS View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JonnyS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 20:15

Håller det verkligen vatten? Jag har bestämt för mig att S80 tillstånden redan är uppsagda och att frekvenserna nu används på dispens några år, tills Tetran är uppe och flyger i stortstäderna.

/FF

Ja S80 får man nog räkna med att det fasas ut, om inte annat så ligger väl frekvenserna i eller nära det internationellt avtalade tetra-bandet som ska användas i t ex Danmark.

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Farbror Frej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 18:30

Originally posted by bri99dh1 bri99dh1 wrote:

Rakel ersätter S70/S80 samtidigt som det inte dras in några frekvenstillstånd för de systemen./ David

/FF

Back to Top
bri99dh1 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bri99dh1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 16:48
Originally posted by 200c 200c wrote:

Dom jag pratat med så ska dom använda samma radio som i dag på 422mhz till rökdykning!

Tex Norrtälje Rtj väntar eller nydligen fått sådana radios på 422mhz!

[

Men detta är vad jag har hört så jag vet inte om det stämmer till 100%

//Danne

Jorå, det stämmer alldeles utmärkt. Fast det kommer att bli andra frekvenser för rökdykning. Troligen någonstans runt 445 MHz. Rakel ersätter S70/S80 samtidigt som det inte dras in några frekvenstillstånd för de systemen. Min bedömning är att S70 kommer att leva kvar parallellt med Rakel ett antal år framöver. Åtminstone vad gäller kommunal räddningstjänst eftersom kostnaderna för Rakel är orimliga för varje enskild kommun.

/ David
Back to Top
200c View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 200c Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 14:53

Dom jag pratat med så ska dom använda samma radio som i dag på 422mhz till rökdykning!

Tex Norrtälje Rtj väntar eller nydligen fått sådana radios på 422mhz!

De har bara kört på K05 förut som rökdykar kanal men av någon anledning så får de inte använda s70 till rökdykning längre!

Så dessa tetra radios ska bara ersäta S70 och S80 systemen!

Men detta är vad jag har hört så jag vet inte om det stämmer till 100%

//Danne

Uniden UBC-92XLT,BCT-15,
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 14:45

Originally posted by steppa steppa wrote:

Är det någon som vet hur dom nya radiosarna kommer att se ut när det blir tetra?

Fler exempel:

http://www.motorola.com/cgiss/emea/tetra/handsets_mtp700.html

http://www.niros.com/StaticPart/NIROS4100Titan.htm

http://www.niros.com/StaticPart/NIROS4000Phoebe.htm

/MrMac

Back to Top
steppa View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 14:31
Undrar hur dom kommer att klara värmen vid rökdykning
c-602
P-22
P-42
P-45
P-302
P-402
P-404
P-405
C-602 Weologic
C-604
C-702
Storno 6000
Back to Top
JonnyS View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JonnyS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2004 at 14:09

Originally posted by steppa steppa wrote:

haha ser ju ut som mobiltelefoner

Ja men dom är bättre stöt-, fukt- och dammskyddade...

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down