Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Off Topic
  New Posts New Posts RSS Feed - Presskort!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Presskort!

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Husse_sam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Presskort!
    Posted: 14-Augusti-2007 at 20:00
Hej undrar om www.presskort.org är en seriös sida med ett jälande presskort? Frågar er som kan detta med press och vidare. Jag skulle vilja ha ett sånt kort om det är riktigt att säga hoppas ni förstår min fråga mvh Radio smurfen!
Fotograf
Newspic.se
Back to Top
Team S-70M View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Team S-70M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 20:29

Måste väl säga det är väl rätt mycket pengar för lite lek...kanske..eller...Om man inte är en riktig journalist vill säga..Men då har man ju redan ett presskort.....

Så jag förstår inte vitsen med det......

Edited by Team S-70M
Uniden 780XLT för enbart PDW/POGSAG Samt 1st Swissphone DE925 P-sökare för RTJ-Larm ... Kan även utföra programmering/omkodning av swissphone sökare

1st Baofeng UV-5R
Back to Top
Husse_sam View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Husse_sam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 20:31
Jo visst men har du något leg så?
Fotograf
Newspic.se
Back to Top
robin-99 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote robin-99 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 20:34
Ja skulle va roligt att höra om den går att använda seriöst ?
Har uniden ubc60-2x2st, kraco 400, 2st dls 80 och commander 193 2ST
2ST Erikson P500 27 mhz Danita 3000 lysnar av Kanal 3 FM
Back to Top
Husse_sam View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Husse_sam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 20:49
Det var typ så jag tänkte! Tack Robin för omformuleringen!
Fotograf
Newspic.se
Back to Top
Husse_sam View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Husse_sam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 20:53
Är det någon här på forumet som har press kort då?
Fotograf
Newspic.se
Back to Top
bodd View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bodd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 21:36

Presskort är egentligen inte värt något .

På mindre evanemang eller liknande kan det kanske funka , men på större evanemang eller liknande ska du söka om pressakreditering för att få tillgång till tex en konsert mm .. Då kontrollerar arrangörerna eller liknande pressansvarig ditt såkallade pressleg och vem som är utfärdare samt för vems uppdrag du vill dit för .

Oftast släpper man bara in några utvalda kända tidningar i första hand senare mindre tidningar , nyhetsbyrårer.. Frilansare brukar stå sist i kön ..   och hemmagjorda presskort kommer INTE in =)

Du kan göra ett eget kort där det står att du är fotograf eller journalist .. presskortet i sig är inget speciellt med andra ord..

/Bodd

Back to Top
robin-99 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote robin-99 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 22:22
Ja ha så seriöst va det ja hahahahah
Back to Top
robin-99 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote robin-99 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2007 at 22:23
Men roligt en då att ha ett. Jag köper ett !!!
Back to Top
adhoc View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote adhoc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Augusti-2007 at 00:56

Robin..

Lägg dom pengarna på nåt som är kul istället. Du kommer inte in någonstans med det där sk. presskortet. ALLA vet att om de korten och att det är bluff.  Det som Bodd säger är helt rätt. Vill du komma in på något evenemang för att fota el dyl. ring arrangören och förklara ärligt hur det ligger till istället. Jag är medlem i både Sjf och Pfk dvs. två presskort men det är inget frikort någonstans. Risken är att du gör bort dig fullkomligt om du kommer med ett sådant "hobby presskort". Har sett alldeles för många som blivit bokstavligt talat utkastade från olika evenemang.

Jag höll knappt på att bli insläppt på en Gessle konsert i somras. Jag var på uppdrag från en större kvällstidning, arrangören hade lämnat samtycke och allt var klart och som sagt TVÅ presskort. Trots detta blev jag ifrågasatt.

Back to Top
swf3r View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote swf3r Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Augusti-2007 at 13:38
De där med presskort är också mycket legetimation på en olycksplats. Om man då kommer ut med ett presskort från presskort.org blir man inte allt för jättepopulär precis... Gå med i ung media istället eller sök till ett frilansföretag elelr liknande...
Jag ska rulla din mamma i löven!
Back to Top
MickeMG View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MickeMG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2007 at 15:00

Vi har flera medlemmar som jobbt i många år ute på olycksplatser med våra presskort utan problem.

Här är ett repotage P1 gjorde om våra presskort för ett tag sedan. Det är de sista 10 minuterna i programmet.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=728779&BroadcastDate=&IsBlock=1

Mvh

Micke Gustafsson

Fria Journalister, www.presskort.org

Back to Top
andreasw View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andreasw Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2007 at 20:30
Det finns ett fåtal organisationer som utfärdar "riktiga" presskort exempelvis SJF, PFK och SIF samt organisationer som SVT, TV4 och andra mediabolag. Själv har jag ett "riktigt" presskort men har aldrig någonsin behövt visa presskort på en olycksplats. Jag har inte ens behövt visa det på konserter utan helt enkelt presenterat mig och vem jag jobbar för så kommer man in.

De gånger jag har varit i behov av att visa presskort är på ett fåtal presskonferenser. Annars finns det inget behov av ett presskort enligt min mening.

presskort.org känns lite oseriöst att utfärda en idhandling som inte är SIS märkt (vad jag kan se, rätta mig gärna om jag har fel).

Och min fråga är också, hur kan ni (MickeMG) utfärda en idhandling utan att träffa personen i fråga? Foto och utskrift från skatteverket är väl inget som garanterar att personen verkligen är den person som han utger sig för att vara?
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2007 at 21:32
Wow, imponerande. Bara att skaffa en bra skrivare och börja sälja små plastkort för 900:-/st. Varför kom inte jag på det först....
Back to Top
Mazze View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mazze Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-September-2007 at 23:05

Originally posted by andreasw andreasw wrote:

De gånger jag har varit i behov av att visa presskort är på ett fåtal presskonferenser. Annars finns det inget behov av ett presskort enligt min mening.

Har inträffat några gånger för att köra in på avspärrade vägar som jag har fått vifta med mitt ID-kort, men då har det också varit i Dina hemtrakter, Andreas! ;)

Annars kan jag bara komma på ett tillfälle som jag har fått visa leg för att komma in på en brandplats. Var en skola som brann, och alla ingångar var spärrade av poliser. Först efter att poliserna nogrannt kontrollerat ID-kortet fick jag komma in. En stund senare kom en av kvällstidningarna till platsen. Fotografen med ett ID-kort från Journalistförbundet kom in, medans reportern med tidningens eget kort vackert fick stå bland småungarna utanför staketet.

Kort sagt, är man seriös fotograf - då skaffar man ordentliga saker. Vill man bara leka, då fixar man ett billighets-kort någonstans. Men då kan man inte heller vara säker på att kunna nyttja det fullt ut! 

Mats Hansson
frilansfotograf
Uniden 760XLT, Uniden 220XLT, Motorola GP-380, Ericsson C702, Swissphone DE532
Back to Top
andreasw View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andreasw Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-September-2007 at 02:01
Originally posted by Mazze Mazze wrote:

Originally posted by andreasw andreasw wrote:

Har inträffat några gånger för att köra in på avspärrade vägar som jag har fått vifta med mitt ID-kort, men då har det också varit i Dina hemtrakter, Andreas! ;)

Annars kan jag bara komma på ett tillfälle som jag har fått visa leg för att komma in på en brandplats. Var en skola som brann, och alla ingångar var spärrade av poliser. Först efter att poliserna nogrannt kontrollerat ID-kortet fick jag komma in. En stund senare kom en av kvällstidningarna till platsen. Fotografen med ett ID-kort från Journalistförbundet kom in, medans reportern med tidningens eget kort vackert fick stå bland småungarna utanför staketet.

Kort sagt, är man seriös fotograf - då skaffar man ordentliga saker. Vill man bara leka, då fixar man ett billighets-kort någonstans. Men då kan man inte heller vara säker på att kunna nyttja det fullt ut!

Haha det kan jag tänka mig att de va i mina hemtrakter såhär långt ner på kontinenten =) Det va faktiskt här nere jag fick visa pressleg också på en presskonferens.

Jag håller med dig till 100% Mats. Är man seriös så har man inte ett köpekort från någon internetsida =)
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down