Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenn bygge (dipol)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenn bygge (dipol)

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elmtek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antenn bygge (dipol)
    Posted: 26-Juli-2007 at 14:43

Ganska ny på det här, men efter lite studerande av olika byggen bestämde jag mig för att bygga en jag med.
Den ska vara avsedd för 79 Mhz

Hittils har jag inte börjat, men bilder kommer senare.

Material som jag tänkt använda är:
1st el-dosa -(kvar sedan rivning av altanen)
1st gardinstång, delad på 2. 94 cm långa.
1st coaxialkabel som redan är dragen upp till parabolen på taket, som inte används.
1st BNC-hane(crimp) som jag köpt av Meny Telecom för ca 50:- (lite dyrt, men jag fick låna crimptången)
Diverse kabelskor.

Totalkostnad blir ca 50 :-

Vad tror ni om detta?

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 16:40

Nej, det kommer inte funka. BNC kontakten är gjord för RG58, vanlig eller lågförlust, och passar inte på KTV kabeln. Visst, det går att knöka dit en BNC men det blir väldigt darrigt.

Det finns däremot adapter från F till BNC som jag tycker du ska använda och förutom att det fungerar bättre så är det dessutom en billigare lösning.

En brasklapp ang dipolbyggen är att antennen är balanserad men kopplas till en obalanserad kabel. Normalt använder man då en anpassning mellan balans och obalanserad utrustning som kallas balun. Men det är ingen som bryr sig så mycket om det. Om man tittar på strålningsdiagram på internet på en dipol med och utan balun så ser diagrammet med balun ut som det ska med två "bollar" på varsin sida om dipolen som markerar strålningsutrbredning. Utan balun blev samma diagram helt osymetrisk pga att ena dipolen går direkt till skärmjord och det spretar "fingrar" lite varstans och dessutom sämre räckvidd.

Jag rekommenderar varmt att man istället gör en mer förlåtande j-pole som är gjord för att kopplas direkt till en koaxkabel som det inte spelar någon rolll om man drar rakt ut eller ned eller kors från antennen. Enligt teorin är det inte mycket skillnad i prestanda mellan dipol och j-pole men misslyckas man med dipolen pga av slarv med kabeldragning och struntar i balun så blir skillnaden naturligtvis mycket märkbar, som en del personer vittnat om som provat bägge lösningarna.

/DD

Back to Top
Clintan View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clintan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 17:17

Om du e ny på det här och ändå koax sitter uppe tycker jag absolut att du ska slänga ihop en dipol och sätta upp. Den kommer inte bli "bra" men kommer sannolikt få din polisradio att snacka betydligt mer än med din teleskop pinne nere vid radion.

En slim-jim/J-pole historia kommer ju dock funka klart bättre, man brukar snacka om 3 dB över dipol ...fast över "din" dipol lär det bli mkt mer än så. Lite mer jobb att slänga ihop samt att man då kanske hellre skulle använda vanlig RG 58 koax tror jag.....jag vet faktiskt inte hur tv-koax funkar på 79 ?? ingen höjdare på 150 MHz iaf.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 18:48

tv-koax s.k. KTV kabel är betydligt överlägsen RG58. Ju högre frekvens över 25Mhz desto större skillnad. Det bästa är den suveräna skärmen på KTV kabeln och enkelheten med F kontakter.

J-pole av bandkabel (gamla typen av 300 ohm antennkabel, finns på Kjell&Co) är enklare att göra än en dipol med rör och kopplingsdosor och nästan lika enkel som en dipol gjord med kopplingstråd.

/DD

Back to Top
Gummipinnen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gummipinnen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 20:06

Hörru DrDoktor: Om man vill göra en antenn med balun, vad ska
man då ha för balun? Kan man göra den själv?? Behövs det till
en GP-antenn förresten? Den har tre Jordplanspröt och är längd-
anpassat till 79 MHz....

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 21:07

GP är en obalanserad antenntyp som passar utmärkt till obalanserad kabel av typ koax. GP är en vanlig 1/4 vågs antenn och de nedre spröten försöker kompensera för det saknade biltaket.

Det finns olika baluntyper beroende på om det kan vara smalbandig mottagning (med en enkel stump koaxkabel inkopplad på ett speciellt vis) eller behöver sträcka sig över flera Mhz (med en mer komplicerad, och dyrare om man ska köpa, transformatorbalun) .

En balun av typen lindad transformator gör tydligen också att antennen blir extra bredbandig i frekvensomfånget.

/DD

Back to Top
Clintan View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clintan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 22:12

Sist jag labbade med tv-koax var den 75 ohm's..

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 22:36
En dipol har en impedans på ungefär 75 Ohm, så den passar utmärkt till tv-koax.
Beträffande baluner så är det på sin plats med en liten varning. Det funkar MYCKET bättre utan balun än med en halvtaskig balun.
Den säkraste metoden att göra en balun är nog att göra en bazooka.
Då riskerar man inte att ställa till så mycket om man mäter lite fel. Det går bra att göra den av ett kopparrör som man trär koaxen igenom.
En annan metod är att göra en vikt dipol och en 4:1.koaxbalun
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 22:52

Helt rätt Clintan. 75 ohm impedans ska tydligen ge det bästa förhållandet mellan ström och spännning när det gäller småsignal mottagning. Det är ju heller ingen nackdel när en dipol nu normalt håller 75 ohm impedans.

Det är nog ingen slump att gick från 300 ohm system till 75 ohm en gång i tiden när det gäller småsignals antennanläggningar. Dom visste nog vad dom gjorde.

Koaxbaluner fungerar på det viset att man fördröjer ena dipolens signal 1/2 våglängd. Eftersom dipolerna pekar åt olika håll så ger dom 1/2 vågs fasförskjutning. Med koaxbalunen så hamnar bägge signaler i samma fas, men bara EXAKT vid en specifik våglängd/frekvens. Minsta fel och signalen försämras i den punkt där signalerna möts. Däremot är en lindad transformatorbalun inte frekvensberoende och fungerar över ett mycket bredare spektrum. Nackdelen är förstås att den är knepigare att göra själv.

Jag har inte kommit till skott än att ta bort balunen från en tv-antenn på band I (runt 60Mhz) och testa på en 79Mhz dipol. tv-antennen är omvikt 300 ohm dipol så den lilla detaljen kan ju spoliera det hela.

Det enklaste och bästa är nog ändå en j-pole.

/DD

Back to Top
Clintan View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clintan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 22:58

Med andra ord är det inte så dumt spår " elmtek " är inne på, gardinstång har han , koax är dragen, balun är inte alltid bäst + att de andra grejerna har han redan.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2007 at 23:32

En antenn på taket, hur den än är konstruerad, är betydligt bättre än en pinne inomhus. Man tager vad man haver och gör det bästa av situationen. Men har man ett val eller planerar något antennprojekt så kan man begrunda de eventuella fakta som går att få, om man har lust och ork.

De senaste veckorna har det varit extrema radioförhållanden så att jag nästan konstant har öststatsrundradio på 70Mhz bandet och pr killar från öst på 27Mhz och jag hör både uppsala och södertälje polisen. Så man får vara lite försiktig om man försöker göra praktiska jämförelser mellan olika antenner i dessa tider.

/DD

Back to Top
acars View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote acars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2007 at 08:23
Kan bidra med erfarenheter rån AIS somjag lekt med den senaste veckan, jag har frekvent loggat fartyg i norra Östersjön, med min gamla tv-antenn riktad söderut! . 10 watt från låg höjd och mer än 1000 km, det är konds det.
F.ö tror jag fortfarande att höjd är viktigare än impedans.
T
Back to Top
elmtek View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elmtek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2007 at 08:34
Tack för alla tankar och funderingar.

Skulle kanske skrivit att detta bygge görs så här för att:

1. Ska gå snabbt, jag använder radion i ett frilansjobb som fotograf.
2. Tyckte det var bättre att prova billigt. Och sedan göra en proffsigare antenn när jag gjort alla misstag.

Får se hur bra detta funkar. Testar kanske att göra en j-pole med. Så får vi se vad som funkar bäst för mig.
Back to Top
Clintan View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clintan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2007 at 12:10

Visst, jag förstod det också men man får passa sej så man inte skriver något aningen felaktigt eller t.o.m genererar något stavfel....då dundrar dom in här med pekpinnarna.

Clintan

Back to Top
Flygarn View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flygarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2007 at 16:23
Back to Top
elmtek View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elmtek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juli-2007 at 16:40

Efter lite tankeverksamhet så ändras nu planen, fick idag tag i ett vp-rör(plast) och en tak-eldosa med lock. Detta hade blivit över i en el-inst. hos en kompis. Har dessutom ett flertal elkablar liggandes hemma.

Så då förstår ni säkert vad som komma skall. Tänker fortfarande köra med den gammla parabolkabeln. Och angående crimpningen så var det inga problem. Tog bara och tryckte till lite med en mindre storlek och då satt det som en smäck. STENHÅRT. Och skulle det ändå inte funka så är det en färdig kabel på väg ifrån kjelle. Men vem orkar vänta på den. Skulle den då funka kan jag ju ha den till någon annan antenn, eller ge den till polaren som bor bättre och närmre till händelserna.

För att tillägga en sak så behöver jag heller inte nödvändigtvis få in alla bilarna, bara jag får in SOS och polisstationen.

Edited by elmtek
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down