Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - förstärka sändareffekt 27mhz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

förstärka sändareffekt 27mhz?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote puffen_83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: förstärka sändareffekt 27mhz?
    Posted: 30-Juni-2006 at 21:31
vi är ett "gäng" som införskaffat ett par danita 1240 apparater. vi skulle däremot vilja öka sändareffekten så de når längre, är detta möjligt med tex en vanlig antennförstärkare för 27mhz bandet fast "felvänd" så att säga?

eller finns det nåt annat lätt sätt?
27mhz - CH 19 FM
Besök 27Mhz.se
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juni-2006 at 21:34

Nej inte med en antennförstärkare. Ni behöver slutsteg titta på tex http://www.moelektronik.se/steg/ så ser du vad du behöver.

Edit: Börja först av allt med BRA antenner.

Edited by PeterK
Back to Top
Greven View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Greven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2006 at 00:31
Kan med fördel rekommendera antennen IMAX2000. Har mycket bra erfarenheter av den. Placeringen av antennen är sedan A-O. En bra placerad antenn (så högt som bara möjligt) gör största skillnaden. Sen kan ett slutsteg från M-O också vara en höjdare....
Skaffa en stark trafo till steget. Det är väl värt pengarna.
En grej bara: M.O kan låta lite slö när man pratar med honom i telefon (för att inte säga stundtals rätt konstig). Tar man sig dock tid att prata med honom kan han ge en del bra råd.
/Leo
Back to Top
radiopiraten View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radiopiraten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2006 at 00:52
Originally posted by PeterK PeterK wrote:

Nej inte med en antennförstärkare. Ni behöver slutsteg titta på tex http://www.moelektronik.se/steg/ så ser du vad du behöver.

Edit: Börja först av allt med BRA antenner.

Hej! Kan fullständigt hålla med!! Du kan ha 10 Kilowatt i s'ndareffekt och en femtumsspik att k;ra ut effekten i, du f[r samma effekt som en halvavst'md antenn med d[lig placering,, det 'r antennanpassning, antennen i sig, och dess f;rst'rkningsgrad som avg;r 90 % av vad som h;rs i andra 'nden..! Finns hur m[mga exempe; som helst som har visat detta. Antenner 'r a och o inom denna hobby!

Som en mycket erfaren amat;r sade till mig ;ver 80 metern>

L[t antennerna g;ra jobbet, inte stationen.... Kan ligga n[t i det!!

Edited by radiopiraten
DX-are och före detta."Radiopirat",numera amatör..Icom IC 7000 och Icom IC 718 + loopantenn ,favokanal

Lite FM eller Light FM 101,1 MHz,300 Watt Trollhättan-Vänesborg!
Back to Top
puffen_83 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote puffen_83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2006 at 09:59

okej, men en imax2000 känns lite besvärlig att åka omkring med på bilen. jag undrar om denna kan vara ett bra alternativ: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30838&path=12920000,12935000,12939375

för den magnetfotsantennen som man får med danita kitet antar jag inte är nån höjdare?

Edited by puffen_83
27mhz - CH 19 FM
Besök 27Mhz.se
Back to Top
PatrikE View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PatrikE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2006 at 10:30

Hej

Jag har precis kastat in en 27mhz i bilen, och jag gjorde så att jag har radion fram i bilen, och bak i bilen ett slutsteg vid namn KL35 köpt på MO. Fungerar perfekt, dock kan jag rekommendera att köpa en liten fläkt och montera på slutsteget. För det blir väldigt varmt.

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2006 at 11:29
Ha dessutom i åtanke att antennen används både till sändning och mottagning.
En bra antenn ger både bra signal ut vid sändning och bra signal in vid mottagning. Så om både du och kompisen skaffar bättre antenner så blir förbättringen dubbel.
Back to Top
puffen_83 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote puffen_83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juli-2006 at 11:57

jo jag är mkt väl medveten om det men vad tror ni om den antennen jag länkade till hos kjell & co?

27mhz - CH 19 FM
Besök 27Mhz.se
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juli-2006 at 12:09
Den verkar ju helt OK.
Ju längre desto bättre, och den verkar ju vara den längsta som Kjell har.

Edited by SM7TJC
Back to Top
priastro View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote priastro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juli-2006 at 12:59
Prova att kolla på fb-radio. Sirio Turbo. Jag skickade efter en Sirio turbo 2000 från Maas. Tycker att den hade den maximala längden jag kunde sätta på. Jag gycker att den fungerar bra. Tål effekt också. Jag tänker prova att sätta på en KL-40 snart.
Back to Top
Nisse Hult View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Hult Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juli-2006 at 14:46
EFFEKT kontra RÄCKVIDD.

Här får du lite finger ´visning hur mycket eff som behövs.
För att uppnå dubbla räckvidden behövs ca + 12 dB
jag har här räknat med 13dB ( det blir enklare då ).
27 MHz o mobil till bas .

20 km med bara 4 W ut från radion,
40 km med förstärkare o 80 W ut från radion
80 km med förstärkare o 1600 W ut från radio
160 km med förstärkare o 32000 W ut från radio.

Japp välj nu räckvidd o köp slutsteg där efter.

OBS sändaren på 32000 W kommer att dra ca 5333 Amp från 12 volten i bilen !

Kopparkabeln till slutsteget bör då ha en aria på 900 kvadrat ´millimeter från bilbatteriet.

Ett fulladdat bilbatteri kommer att räcka i 36 sekunder i bästa fall.

//NH

Edited by Nisse Hult
//Nisse Hult Sth.
Back to Top
puffen_83 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote puffen_83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juli-2006 at 16:38

hehe det var en kul beräkning..

som det är nu med antennen som följer med paketet räcker den från mobil till mobil ca 8-10km på 4w

27mhz - CH 19 FM
Besök 27Mhz.se
Back to Top
radiopiraten View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radiopiraten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2006 at 15:37

En annan variant är att försöka få tag på riktigt gamla 27 Mhz stationer med SSB, "kanal 24" som det hette på den tiden, där får man en klart mycket längre räckvidd.Sök på http://www.dx-radio.org/ där finns det garanterat folk som vill sälja. 15 Watt gav dessa lagligen på "den gamla goda tiden".

Alternativt är väl att köpa någon i Presidentfamiljen, orginalmaskiner 25,965-27995 khz, 40-50 watt ut. Kommunikationsproblemet är för all framtid löst!

DX-are och före detta."Radiopirat",numera amatör..Icom IC 7000 och Icom IC 718 + loopantenn ,favokanal

Lite FM eller Light FM 101,1 MHz,300 Watt Trollhättan-Vänesborg!
Back to Top
Anddersson898 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anddersson898 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2006 at 17:55

Hur långt behöver ni prata? Alltså, hur långt är det som mest mellan bilarna. Och är det bara bil-bil? De erfarenheter av antennförstärkare på 27MHZ är inte bra, fick mest in störningar. Bra antenn som är rätt placerad är No.1  . Sen kanske ett litet steg inte är fel, det står Umeå på dig, och ni har ju lite avstånd där uppe.

Glöm inte att ställa in rätt SWR...det gör mycket på räckvidd och sparar radion mycket.

Edited by Anddersson898
handic 1600, dls 160,200c, UBC 244 clt, UBC 278clt, UBC 760xlt,Motorola BMD
Back to Top
Greven View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Greven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2006 at 19:03
SSB är väl kanske inte direkt någon höjdare i bil, kan jag upplysa om. Har man inte kört av vägen innan lär man göra det med handen på Clarifiern.
/Leo
Back to Top
puffen_83 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote puffen_83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2006 at 12:36
Originally posted by Anddersson898 Anddersson898 wrote:

Hur långt behöver ni prata? Alltså, hur långt är det som mest mellan bilarna. Och är det bara bil-bil? De erfarenheter av antennförstärkare på 27MHZ är inte bra, fick mest in störningar. Bra antenn som är rätt placerad är No.1  . Sen kanske ett litet steg inte är fel, det står Umeå på dig, och ni har ju lite avstånd där uppe.

Glöm inte att ställa in rätt SWR...det gör mycket på räckvidd och sparar radion mycket.

ja altså om vi får upp räckvidden till 1 mil mellan alla bilarna så är vi nöjd. ska skaffa en swr mätare å trimma in antennerna å sen får vi se..

27mhz - CH 19 FM
Besök 27Mhz.se
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down