Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Tonvalstelefon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tonvalstelefon?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tonvalstelefon?
    Posted: 29-Juli-2019 at 08:15
På 448mhz npnstans hör jag av och till en utsändning där nån slår ett nummer på en tonvalstelefon, sen är det inget mer.

Det är absolut en människa som gör det, vad kan nåt sånt vara till för? Jag menar sen upphör utsändningen bara.

Varför ska tonvalsljuden sändas ut tro?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 08:54
Det är oftast trygghetslarm på dom frekvenserna.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 09:09
Ok, men hur funkar det går en signal nånstans som visar vem som använt det? Tex en pensionär?
Jag trodde de bara tryckte på en knapp inte slog ett nummer.

Fö enormt med rysk rundradio just nu på 69mhz, enormt störande.

Hur ligger deras FM band?

Jag hör att det är troligen ryska som talas trots narrow, är det en spegel helt enkelt?

Av och till stör det ut 69mhz, sen kan det plötsligt upphöra bara som om det bara blåste förbi.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 10:25
Jag tror mig också ha hört det där manuella knappandet, för 10 år sedan kanske, och det var aldrig någon som sa något.

The OIRT FM broadcast band covers 65.9 to 74 MHz.
https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcast_band

/DD
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 13:04

För femton år sedan fick exakt samma fråga
helt andra svar men tiderna har ju ändrats

http://forum.scanner.nu/vad-r-detta-448850-mhz_topic2755.html
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 14:29
Intressant.

Appropå automatisk radioutsändning, värmeverket i Uppsala har en frekvens där en sändare startar när folk finns i närheten, dvs de pratar inte radio utan med varandra och det sänds ut så länge nån är där och gör ljud, det ör öppna och stänga ventiler bla.

Den ligger på 420 mhz och när jag bytte antenn även fast jag höjde den hörde jag brus bara där nu, med lilla daimond x30n så hlrdes den bra jämt.

Mycket udda sak, man kan fråga sig vem som skulle lysssna? Ingen sände nåt annat utan just när de var inom räckhåll för utrustningen slog den igång VOX du vet och sände ut allt som sades så länge de nu pratar eller gör nåt.

Finns kvar men jag kan som sagt inte höra den längre, Uppsaka värmeverk.

Edited by Agentumsilwer - 29-Juli-2019 at 14:31
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 15:28

Vattenverket Uppsala :)

http://forum.scanner.nu/vattenverket-uppsala_topic15604.html

Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2019 at 22:02
Ji men visste jag ju det är samma sak, värmeverket.

Jag undrade just vad vitsen med en automatisk sändning ger, om den är för nån speciell.
De talar inte i radio med varandra utan det är som de är omedvetna om att det de sägs sänds ut konternueligt så länge de gör ljud av sig.
En gång skrek en utlänsk karl om pizza till nån dam i ilska tex.
Om det är till för andra inom anläggningen att höra om nåt är på gång men med tja lite väl lång räckvidd.

Det är bara en av frekvenserna sim är aktiv med tal idag, de andra kan ha databurst men inget annat, men jo just det är dessa förstod jag.

Fjärrvärme, vanlugt i städer, stor jömra skorsten.

Men ok det preciserar frekvenserna iaf.

Men som sagt det lustiga för mig att den funkade ok på x30n, byte till denna antennen och de blev erbarmligt svaga, höjning av denna antenn och de försvann.

Trot den som vill :-)

Edited by Agentumsilwer - 29-Juli-2019 at 22:10
Back to Top
UBC220XLT View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juli-2019 at 22:23
Det är nog säkert någon form av radiostyrning via DTMF signalering. DTMF är samma sak som tonvalstonerna i en telefon. :)
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Juli-2019 at 07:12
Jo iofs, men isf trycker nån in tonerna manuellt, dtmf brukar ju ofta vara automatiskt.

Nåväl struntsamma, jag gissar dock att det styr ngonting, som bara behöver ta emot de inslagna instruktionerna.

Jag är medveten om att många vårdhem ligger i frekvensområdet, och kanske styrs nåt inom den verksamheten med detta.

Det är egentlugen inget viktigt, jag undrade mest vad det kunde vara.
Back to Top
Mr Scanner View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Scanner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Augusti-2019 at 13:56
Rent spontant kanske någon porttelefon? De slår koden till lägenheten som de vill kontakta. Pizzan borde ju antyda att det är ett bud som ringt till en lägenhet

Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 10:25
En jäkla räckvidd oå en porttelefonen?

Går de inte bara med ledningar till var lägenhet?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down