Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Tjocklek på spröt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tjocklek på spröt

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tjocklek på spröt
    Posted: 10-Mars-2018 at 13:13
Jag bor i ett område där det är relativt mycket störningar från allt möjligt skit, i nuläget har jag en sirio gp utomhus. Antenn spröten på den är rättså grova ca 13mm i aluminium. Så kom jag på att om man hade ett mitt spröt på typ 2mm istället så borde väl man få mindre bandbredd och störningar in i radion?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 15:03
Spröt-tjockleken har ingen betydelse när det gäller störningar. Vad är det för typ av mottagare du använder?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 15:13
Du kan kolla vad skillnaden blir genom att jämföra förhållandet mellan tjocklek och våglängd.

Det är tjockleken på "längden" i förhållande till där radiovågorna möter sprötet.
Det är alltså högst halva tjockleken i djupled som "ser" radiovågorna.
Om du har 150MHz så är halva våglängden 1meter. 13mm är 0,7% och 2mm 0,1%.
En 1/4vågs GP brukar man säga har 10% bandbredd där SWR och signalstyrka är acceptabel.
1% hit eller dit har ingen betydelse för din mottagning.

Det brukar oftast vara överstyrning från starka signaler som orsakar störningar. Har du provat med ett filter för FM rundradio och kanske även för minicall om störningarna kommer stötvis?

En jättebra grej som man alltid bör ha är en variabel dämpsats som kan minska signalen till mottagaren.
Om man börjar utan dämpning och sen vrider på mer dämpning och störningarna plötsligt försvinner vid ett visst läge,
och man bör ha squelchen helt öppen, så är det troligtvis överstyrning av mottagaren och man behöver dämpa den starka signal som orsakar problemet.
Antingen använder man frekvensfilter eller försöker skärma av den riktning som signalen kommer ifrån.

/DD

Edited by Dr Doktor - 10-Mars-2018 at 15:15
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 15:33
Mottagaren är en bct15x och sen rtl-sdr dongel brukar skifta mellan dom. Har beställt ett spärrfilter på ebay 88-108 MHz, men jag provade bygga en coaxial stub för FM bandet och det funkade faktist bättre med den. Nu är det dock så att jag har en FM sändare ca 3 km iväg som beamar på i min riktning Nrj för övrigt. Endast 250 watt dock men den går igenom på full styrka även när jag har attunator igång på scannern. Sen är det radio match på 107.7 som är galet stark den går in bra även om jag drar ner gain till 0 Decibel i sdr. Stub filtret klarar inte sänka så pass stark mottagning
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 16:23
Stubfilter du gör av koaxkabel har ett supersmalt område där den dämpar riktigt mycket typ 0,5MHz med 30dB och
utanför det så är det kanske 10dB och minskar sen efterhand till kanske 3-4Mhz där det är nere på 3dB.

Du kan ha flera filter i serie, ett på NJR och ett på Match.
Det är bara någon millimeters skillnad på at pricka rätt längd.
Spektrumfunktionen på BCT15x kan vara bra att titta på medans man klipper.
Jag använder tv koax RG6 där man gängar på F kontakten på kabeln.
Då kan jag gänga loss något varv eller två och funjustera längden.
Annars kan man med BNC kontakt lossa den lite och dra loss någon millimeter för att justera men blir känslig för påverkan.

/DD
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 16:31
Oj är det så pass lite jag trodde filtret spände över typ 15-20 MHz. Smart ide med spektrumfunktionen tänkte jag inte på. Vi har ett flyghaveri här för tillfället så jag följer det med späning 😁

Edit: valde 102.5 på spektrumet och klippte små steg och staplarna sjönk rejält vågar inte tar mer nu ifall man råkar gå förbi max dämpningen 😬 får köra med detta tills det riktiga filtret från China anländer.

Edited by Odin - 10-Mars-2018 at 17:26
Back to Top
poc321 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote poc321 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 18:04
Originally posted by Odin Odin wrote:

Oj är det så pass lite jag trodde filtret spände över typ 15-20 MHz. Smart ide med spektrumfunktionen tänkte jag inte på. Vi har ett flyghaveri här för tillfället så jag följer det med späning 😁

Edit: valde 102.5 på spektrumet och klippte små steg och staplarna sjönk rejält vågar inte tar mer nu ifall man råkar gå förbi max dämpningen 😬 får köra med detta tills det riktiga filtret från China anländer.

OT: Oj, jag läste märkligt nog om flyghaveriet på Aftonbladet (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p64klo/raddningsinsats-efter-nodlandning-pa-o)

Skönt att allt slutade väl!

Vilka frekvenser användes vid insatsen?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 18:08

får köra med detta tills det riktiga filtret från China anländer.

Rapportera gärna om Postnord verkligen lägger på 75kr och moms på försändelser från Kina.

/DD
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 18:28
Originally posted by poc321 poc321 wrote:

OT: Oj, jag läste märkligt nog om flyghaveriet på Aftonbladet (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p64klo/raddningsinsats-efter-nodlandning-pa-o)

Skönt att allt slutade väl!

Vilka frekvenser användes vid insatsen?

128.45 samt lite 156,375.
Piloten rapporterade att motorn lagt av och han går in för nödlandning på Sturkö. En annan klubbkärra hörde detta och drog sig mot Sturkö men såg inget. Helikoptern anlände några minuter efter och pejlade in planet som hade gått ner på en liten ö och slagit runt.

Som sagt båda två välbehållna så lyckligt slut på det hela.
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2018 at 18:29
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

får köra med detta tills det riktiga filtret från China anländer.

Rapportera gärna om Postnord verkligen lägger på 75kr och moms på försändelser från Kina.

/DD

Hoppas jag inte men jag ska rapportera om det när det anländer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down