Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Off Topic
  New Posts New Posts RSS Feed - Tillbaks igen..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tillbaks igen..

Post Reply Post Reply
Author
Moderator
Moderator

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tillbaks igen..
    Posted: 13-September-2018 at 22:32
Har sedan en tid tillbaka börjat "lyssna" igen.. Har alldeles för många intressen men brukar falla tillbaka på det här. Aja hur som så är det mest SDR nu. Kör bla en RSP2 som jag gillar starkt, kombinerat med Sdruno och piping till div program tycker jag den fungerar riktigt bra. Senaste maskinen jag hade var en Icom R8500 och med lite justeringar tycker jag faktiskt RSP:n inte kommer långt efter.

Tar en del Sthlm-frekvenser (23 mil fågelvägen) på en discone. Bla går MPT-nätet läsbart på nätterna. Har en 17el yagi påväg hem från England så förhoppningsvis kommer det förbättras drastiskt.

För tillfället har jag gett mig in på digitala moder och hittat en del DMR i närområdet. Är fortfarande "grön" men det går framåt (Tack för google och youtube)

Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-September-2018 at 23:06
Snygg lösning! Vad matar du den med mer än disconen?

Har själv återupplivat intresset för SDR och ägnat kvällen åt att koppla och klura. Två RTL-SDR, två instanser av SDR# och Tetra Trunk Tracker på det. Får se om det blir något avkodat till slut...

Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-September-2018 at 23:16
Förutom disconen är det tomt på port 2, har dragit klart kablarna för en 17el yagi på UHF. På high-Z-porten har jag en Sigma LW-20 longwire. Men ska beställa en 9:1 balun och försöka matcha den lite bättre mot hight-z-porten. Finns det mycket okrypterad tetra att lyssna på? Har för mig jag läst nånstans att SL kör det? Fin lösning du med, klarar du dig från störningar av USB-hubben?
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-September-2018 at 04:36
Spännande. Läste på om RSP2 nu, verkar vara en kompetent burk. Bra jobbat att hämta hem MPT-nätet på det avståndet.

Min lösning är i brist på bättre hårdvara såhär mitt i natten men lirar fint. Sitter några ferritblock på USB-kabeln.
Jag har bara lagt energi på SL's okrypterade nät, och där finns hur mycket som helst att lyssna på.
Begränsar man ner det till ordningsvakter och trafikledning blir det till och med något vettigt av det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down