Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Tetranät
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tetranät

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2020 at 09:42
Det låter som svagt bakgrundbrus som pyser när ljudet inte kan kodas av.
Eftersom talgrupp och ID dyker upp så fungerar avkodningen av datan men inte ljudet.

MD380 klarar bara av att avkryptera sitt eget format som inte är kompatibelt med varken Motorola eller Hytera.

/DD
Back to Top
gällivare View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gällivare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2020 at 18:43
Tack så mycket för väldigt matnyttig information! Går det bra att köra sticka för att lyssna tetra och dmr på en vanlig laptop eller behöver man högre krav på datorn?
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2020 at 19:23
Det går fint att köra på en laptop, bara den är rimligt snabb och hyfsat internminne. Kör själv en av mina stickor på en, säkert 8 år gammal stationär, med 3.2 GHz CPU och endast 4 GB Minne, SDRSharp och DSDplus. Funkar perfekt. Kör detta som ren, enkel övervakning. Lyssnar på både DMR och TETRA med denna uppsättning. Snabbare dator och lite mer minne är dock att föredra.
//NN     
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januari-2020 at 19:28
Inte så höga krav nej, det funkar bra med lite.

Mig irriterar det dock att jag bara har en laptop, önskar man kunde använda android i stället på nåt sätt, men problemet är ju att det kanske inte fungerar som en ingång iom laddkontakten och därför kan det inte kopplas samman med stickan.

Sen ör det ju inte särskilt automatiskt, men tydligen ska man kunna följa trunkat tetra med ytterligare en plugin.

Det blir ju så att när npt ska vara gratis blir det halvklart, komplicerat osv för tid ör pengar

Rätt säker att tetra skulle kunna avkodas på de scanners som tar digitala signaler, men det finns inte i USA och i Europa finns inga tillverkare, annars hade det säkert funnits som tillval.

Men det hade kostat extra såklart såsom de andra gör, tillverkaren måste betala en avgift per maskin nämligen, jag hade lätt gjort det för att slippa fler burkar.

Men nu är det inte så och blir inte så, utan SDR mottagare av olika slag som kopplas till datorn är vägen för sånt här, tyvärr imo funkar programmet uselt som scanner och det ör ju gratis.

Den mesta prigramvaran är inriktad mot att lyssna manuellt att leta signaler i ett spectrum med vattenfall.

Inget fel i det men som sagt scannring är vad jag intresserar mig för på högre frekvenser, manuell sökning är kortvåg för mig där man måste ha en rullande vfo och lite filter mm att vrida på.

Folk har dock snackat om en Pi med stickan som kör programvaran och en skärm kopplad till den, smidigt mao.

Men har aldrig sett det och vet inget om ens vad en sån pi kör för OS, annars vore det en intressant idé.
Och då få med okrypterad tetra i det hela.

Jag har bara testat efter doktorns anvisningar lite, men tröttnade rätt fort som sagt jag betalade hellre för riktugt genomarbetad programvara där scannring av minneskanaler ich annat låg inne från början.

En massa plugin för en det ena och en det andra är det nu, tetra helt självt som plugin och en massa inställningar för den pluginen som då gör att tetra funkar, kolla anvisningarna.
Visserligen kan jag köra det andra på scannern, nåmen om jag inte kunde så isch.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down