Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Tetra nät Gbg 420-430 MHz Okt-2016
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Tetra nät Gbg 420-430 MHz Okt-2016

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Murgelgruff Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2019 at 15:39
Jag ser i vattenfallet vad jag får in. Så nära bor jag inte Rya att det skulle bli tal om speglingar. Gryab kan även ha Tetra-basar på Roselundsverket och Sävenäs. Och Tetra-avkodaren säger vad det är för MNC, LA och CC. En frekvens från Gryab är som en beacon. Skickar ut en bärvåg, ingen trafik och sedan slocknar igen efter några sekunder.

Preemraff har minst två aktiva frekvenser i listan ovan.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2019 at 17:07
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Lite märkligt att ett ställe som Liseberg har valt att använda Tetra. Det är väl ung 10 ggr dyrare än DMR per basstation och varje handapparat.
Visserligen tycks det vara lättare att få bra ljud i Tetra än DMR men någon jätteskillnad är det ju inte.
T.ex. ÄlvsjöMässan har lyckats få en hög ljudkvalitet på sitt DMR system.

/DD

De bytte 2015 till ett digitalt IDAS-system:
https://www.srsab.se/se/nytt-digitalt-radiosystem-pa-liseberg

Och sommaren 2018 bytte man till nuvarande Tetra-system, så det kanske var något med IDAS man inte gillade.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2019 at 17:22
Originally posted by Murgelgruff Murgelgruff wrote:

Jag ser i vattenfallet vad jag får in. Så nära bor jag inte Rya att det skulle bli tal om speglingar. Gryab kan även ha Tetra-basar på Roselundsverket och Sävenäs. Och Tetra-avkodaren säger vad det är för MNC, LA och CC. En frekvens från Gryab är som en beacon. Skickar ut en bärvåg, ingen trafik och sedan slocknar igen efter några sekunder.

Preemraff har minst två aktiva frekvenser i listan ovan.

Att en frekvens kommer och går tyder på att det är en Tetra-repeater eller en station i Gateway-läge. Vilken frekvens dyker den upp på?

Men jag skulle dock föreslå att du tar en dubbelkoll på 445-nätet, eftersom du har så många frekvenser på LA1001 och saknar frekvenser på LA1002 (Sävenäs) och LA1003 (Dr Forselius Backe) verkar det lite konstigt.

LA1003 har dessutom colour code 58 men i din lista står det 56. Så jag funderar på om det kanke är den tetraavkodare du använder som spökar? (använder du Telive i Linux eller pluginet till SDRsharp, eller något annat?)

Så här har MNC445 sett ut i många år, men det är ju givetvis möjligt att man nyligen fått en ny kund och behövt utöka antalet frekvenser på LA1001.

1001 56 427,200 427,450     Rya
1002 57 427,225 427,500     Sävenäs
1003 58 427,250 427,550     Doktor Forselius Backe

Edited by kdst - 21-Maj-2019 at 17:23
Back to Top
Murgelgruff View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Murgelgruff Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2019 at 20:01
427,530 är som en beacon. Den kommer och går.

MMC 240
MNC 445
LA 1003
CC 58

Jag hör fler frekvenser på jobbet än hemma.

Dessa hör jag hemma. APM är för svaga. Jag ser signalen men Tetra Demodulator orkar inte riktigt avkoda. Det blir lite hackemat över det hela.

MMC      MNC      LA     CC      OP     QRG

240     1002     1     1     VCC     420,530MHz
240     1002     2     2     VCC     421,005MHZ
240     92     1     1     Preemraff     427,030MHZ
240     92     2     2     Preemraff     427,130MHz
240     445     1001     56     Gryaab     427,180MHz
240     445     1003     58     Gryaab     427,230MHz
240     92     2     2     Preemraff     427,280MHz
240     92     1     1     Preemraff     427,330MHz
240     445     1001     56     Gryaab     427,430MHz
240     445     1003     58     Gryaab     427,530MHz
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2019 at 20:25
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Lite märkligt att ett ställe som Liseberg har valt att använda Tetra. Det är väl ung 10 ggr dyrare än DMR per basstation och varje handapparat.
Visserligen tycks det vara lättare att få bra ljud i Tetra än DMR men någon jätteskillnad är det ju inte.
T.ex. ÄlvsjöMässan har lyckats få en hög ljudkvalitet på sitt DMR system.

/DD

De har väl blivit påsålda det helt enkelt.
Gröna Lund har ju DMR, men det verkar krypterat ständigt?

DMR är ju helt ok, det är mycket att kinaburkar spökar mer tycker jag, ofärdiga program mm och man kan ju undvika dessa.

Men det var en väldig massa frekvenser de använder, kan det verkligen behövas?

Älvsjömässan hör jag mest P vakter på och ronderingar, jag borde ju höra allt då, men det verkar tunt, jag menar nåt måste ju hända när det är mässor där som väl borde sändas via samma system?

Sorry för OT

Själv har jag inte fått sdr sticka med sharp och den ryska demodulatorn att fungera alls, den gör ju nåt men jag hör inget, då på SJ och tunnelbana, ska det vara så krångligt.

Edited by Agentumsilwer - 21-Maj-2019 at 20:28
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2019 at 20:48
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Gröna Lund har ju DMR, men det verkar krypterat ständigt? Men det var en väldig massa frekvenser de använder, kan det verkligen behövas?

Någon enstaka apparat har inte kryptering. I DMR ingår det en enkel kryptering gratis så det finns ingen anledning att inte använda det.

Systemet innan var en herrans massa simplex gratisfrekvenser och några egna tillståndsfrekvenser.
Det blir mer aktivitet vid musikuppträdanden men max 3 samtidiga talgrupper har jag sett, så det är överkapacitet men DMR är billigt.

Quote Älvsjömässan hör jag mest P vakter på och ronderingar, jag borde ju höra allt då, men det verkar tunt, jag menar nåt måste ju hända när det är mässor där som väl borde sändas via samma system?

Mässpersonalen har ett annat system, jag tror det var en typ av WiFi telefoni kopplat till telefonväxeln.

/DD
Back to Top
Murgelgruff View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Murgelgruff Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2019 at 18:11
Jag hittade tre digitala frekvenser som inte är Tetra/Rakel. Ej heller DMR eller andra kända system.

422.4125MHz
422,0125MHz
424,4125MHz

Dessa kan vara speglar men jag håller det öppet

MMC     MNC     LA      CC      OP              QRG
240     92     1     1     Preemraff     429.300MHz
240      92     1     1     Preemraff     424.930MHz

Back to Top
Bobboviking View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bobboviking Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2019 at 20:18
Mässpersonalen använder mobiltelefoner (iPhone)om nåt händer tex nån blir sjuk eller nån som bråkar ringer man vakten som ropar på ov som finns i hallarna.Grindstugan ropar på radion personbil tex pa 5 personal ser till att monterbyggare/utställare åker till rätt port och att deras bilar inte står för länge eller ivägen vid inflytt/utflytt.Dom som jobbar med ljus och bild och restaurangens chefer brukar ha radio vid större event.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2019 at 21:13
IPhone usch vilken skit :-) slavtelefoner som förlorat det övertag de möjlugen hade.

Jag hör fler mässor även med enbart analog radio fö, mestadels handlar det om parkeringspersonal.

Men jag tänkte varför Älvsjömässan fick sånt fint betyg på DRM bara, imo inget märkvärdigt då det ju inte är talgrupper eller nänting.
Edit fö som jag skrev det här dyker Älvsömässan pvakter upp, analogt system och de skulle gå hem nu.
Dock tror jag DMR har förekommit?

Men ni förklarar varför man inte får höra om händelser inom mässutställningarna, tyvörr imo,ifjån liksom lägg ner, klart man ska ha en redig radio på sig som vakt.

Kort sagt DRM används inte till just nåt avancerat egentligen utanför amatörerna.

Tack för svaren iaf, jag har funderat lite varför inget händer på bygget, det gör det men de har valt såmsta väg för den saken :-)

Solna kommun dök dock nu upp på DMR, har hört värre kan jag säga direkt trots lägre signal hos mig.

Edited by Agentumsilwer - 22-Maj-2019 at 21:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down