Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - Talförvrängt eller bugg?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Talförvrängt eller bugg?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Talförvrängt eller bugg?
    Posted: 06-Maj-2017 at 12:30
Satt igår natt och hade telive igång på 391.4875, telive skriver 'MSB Rakel' så jag vet ju att det som sänds är krypterat. Så långt allt bra.
Runt midnatt så började det prata i burken, eller prata är väl att ta i. Det var tal men med ordentlig talförvrängning, det gick inte att höra vad som sades men det var tal i alla fall.
Samma nu när jag skriver detta. Den markerar 'OK *PLAY*'

Ska det vara så eller har jag en bugg?

Annars har det bara kommit något litet 'OK' men inget annat och då antar jag att talgruppen används.
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Maj-2017 at 14:28
Jodå, det är då det krypterade talet låter
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Maj-2017 at 15:14
Aha, ja då så... Tack för ditt svar kdst.
Trodde inte det skulle komma genom något alls i och med krypteringen.

Har inte ännu hört något tal i klartext ännu på någon annat nät, men jag har bara använt telive i ett par dagar.
//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
raft3780 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raft3780 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juni-2017 at 23:40
Är väldigt ny till det här med radiohobbyn och sånt så jag undrar vad "radioburk" eller liknande betyder? är det själva datorn eller en handhållen radio`???
Back to Top
Plutten View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Plutten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juni-2017 at 17:31
"Burk" kan betyda vilken mottagare som helst, från SDR på en dator eller en avancerad spektrumanalysator till den enklaste handapparat.
Back to Top
raft3780 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raft3780 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juni-2017 at 00:13
Jaha Nice men om jag nu skulle vilja lyssna på Rakel skulle det kunna gå eller skulle man bara höra krypterat hela tiden??. Är rätt så intresserad i digitalt och radio grejer
Back to Top
Roobban View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roobban Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2017 at 00:12
Originally posted by raft3780 raft3780 wrote:

Jaha Nice men om jag nu skulle vilja lyssna på Rakel skulle det kunna gå eller skulle man bara höra krypterat hela tiden??. Är rätt så intresserad i digitalt och radio grejer

Om du lyckas pricka in rätt frekvens vid rätt tillfälle så skulle det vara krypterat och inte höra något tal.
Kina freak. Uniden UBC69XLT-2, Baofeng UV-82 (136-174 400-520), Baofeng BF-888S (400-470), TYT TH-9000D (136-174) 2st Swissphone DE-925, Alphapoc 602R
Back to Top
raft3780 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raft3780 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2017 at 14:04
Skulle man kunna höra krypterat snack eller inget alls?
Back to Top
Plutten View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Plutten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2017 at 14:22
Originally posted by raft3780 raft3780 wrote:

Skulle man kunna höra krypterat snack eller inget alls?
Här kan du provlyssna på Tetra: http://www.sigidwiki.com/wiki/TETRA
Back to Top
raft3780 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raft3780 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2017 at 20:30
Ja det va ju inget jag förvänta mig....
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down