Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Amatörradio
  New Posts New Posts RSS Feed - Störningsfritt!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Störningsfritt!!

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radiopiraten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Störningsfritt!!
    Posted: 04-April-2005 at 17:58

Jag måste bara få skriva av mig: Jag/ vi ska snart lämna stan bakom oss och flytta ut i skogen, så långt ut i från all redlighet som man bara kan komma.. Har hittat ett litet torp på 70 M2, med en inredningsbar vind där shacket ska vara,  2,5 mil från stan, som ligger högt beläget över landskapet, 300 meter över havet, med vidsträkta ytor runt om att kunna sätta upp så mycket antenner jag bara orkar, och det är störningsfritt, har redan provlyssnat på mellanvågen en kväll där ute..Att man äntligen ska kunna få sätta upp antenner precis som man vill utan att fråga någon grinig vicevärd om lov, det känns underbart, loopantenner och dipoler, rent av yagis för kortvågen, riktantenn för 2metern, bäverantenner för mellanvågen.. att fritt få kunna experimentera så mycket man orkar, utan att störa eller bli störd. Gör som jag: Slipp störningar, Flytta!

DX-are och före detta."Radiopirat",numera amatör..Icom IC 7000 och Icom IC 718 + loopantenn ,favokanal

Lite FM eller Light FM 101,1 MHz,300 Watt Trollhättan-Vänesborg!
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2005 at 18:07
Får bara säga grattis.. delar denna drömm att kunna flytta oxo.. :) men tyvärr kan man inte om man inte har pengar. :)
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Radiotjenst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiotjenst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2005 at 18:16
det är ju billigt bara man kommer från störiga sthlm....
C-602 C-52 ACD3 M12000 DECCA-AR1900
Back to Top
DXKungenII View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DXKungenII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2005 at 18:20
Grattis! Var blir ditt qth?
Back to Top
radiopiraten View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radiopiraten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2005 at 21:30

Originally posted by SM0YYQ SM0YYQ wrote:

Får bara säga grattis.. delar denna drömm att kunna flytta oxo.. :) men tyvärr kan man inte om man inte har pengar. :)
Hmm, gör som vi gjorde, sätt in en annons i lokaltidningen om att hus önskas hyras, gärna med avskilt läge, fick 5 svar efter annonsering över en helg..så det behöver inte kosta både skjortan och byxorna, vi får ge mindre varje månad än vad en tre:a hos det kommunala bostadsföretaget kostar, vedeldning som huvudvärmekälla, elvärme som backup.

DXKungenII
Stamgäst
Stamgäst

Postat: 04-April-2005 kl 18:20  

Grattis! Var blir ditt qth?

Tackar, mitt emellan  Borås och Ulricehamn i Västra Götalands län, när man åker dit ut, åker man "uppåt" hela tiden, på en bilfärd på en halvtimme...och när man till slut är framme så har man milsvid utsikt åt alla vädersträck, så nu lär det bli radiokörande med tillhörande antennuppsättande när man väl fått i ordning på allt annat. Trodde aldrig man kunde få tag på ett så bra QTH, med ett högt beläget hus och flackt landskap runtomkring, ingen kabel-TV och bredband som stör på kortvågen... Underbart!!

DX-are och före detta."Radiopirat",numera amatör..Icom IC 7000 och Icom IC 718 + loopantenn ,favokanal

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2005 at 21:59
En liten stuga på landet (om det inte är en skogsfastighet förstås) är nog det absolut billigaste boendet man kan tänka sig. Visserligen kan det tillkomma en del reskostnader, men det skiljer ju sig från fall till fall...

Grattis till det fina QTH:t. Det blir nog många trevliga kvällar i skalbelysningens sken.... (eller kanske i displayens sken?).

Edited by SM7TJC
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radiopiraten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2005 at 18:25
Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

En liten stuga på landet (om det inte är en skogsfastighet förstås) är nog det absolut billigaste boendet man kan tänka sig. Visserligen kan det tillkomma en del reskostnader, men det skiljer ju sig från fall till fall...

Grattis till det fina QTH:t. Det blir nog många trevliga kvällar i skalbelysningens sken.... (eller kanske i displayens sken?).
Tackar, det ska bli en ren fröjd att äntligen få komma sig ut från stan, och kunna få utöva sina hobbys maximalt,att det tillkommer reskostander är betalningen man får lägga upp för att få livskvalitet!! Det var som du skrev här någonstans, "du anar inte hur många antenner du vill få ut efter att du fått certet"! Ja, på något sätt är det så, sitter redan och planerar hur jag ska sätta upp alla antenner, då kanske jag t.o.m. når Värnamorepeatern, om du finns att få tag på över 145,600, ser att Kinnekulle ligger på samma QRG, risken är väl att jag öppnar bägge två på en gång i och med att jag kommer att bo mitt emellan!// Radiopiraten.

Edited by radiopiraten

Back to Top
larsev View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote larsev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-April-2005 at 12:25

Originally posted by radiopiraten radiopiraten wrote:

Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

Tackar, det ska bli en ren fröjd att äntligen få komma sig ut från stan, och kunna få utöva sina hobbys maximalt,att det tillkommer reskostander är betalningen man får lägga upp för att få livskvalitet!! Det var som du skrev här någonstans, "du anar inte hur många antenner du vill få ut efter att du fått certet"! Ja, på något sätt är det så, sitter redan och planerar hur jag ska sätta upp alla antenner, då kanske jag t.o.m. når Värnamorepeatern, om du finns att få tag på över 145,600, ser att Kinnekulle ligger på samma QRG, risken är väl att jag öppnar bägge två på en gång i och med att jag kommer att bo mitt emellan!// Radiopiraten men numera SM6YOR 

Är det riktigt bra konditioner lär du även öppna SK6BA som också ligger på RV48.

Icom IC-E90, Icom IC-207H, KRACO 400, ICOM IC-F3GS (Prohunt V2), Puxing PX-777Plus VHF samt Motorola MT2100 VHF
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radiopiraten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-April-2005 at 16:56
Larsev: Ja det har du rätt i, det hade jag faktist missat.. det får med andra ord bli en yagi på taket, när man kommit i ordning... 3 ev. öppningsbara repeatrar på samma frekvens...Falköpings Närradio på 90,8 Mhz går finfint på bilradion här i stan så det finns nog fler repeatrar som är nåbara skulle jag tro..

Back to Top
artee View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote artee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-April-2005 at 19:28
Man får grattulera till torpet :)

Skönt att man inte behöver trängas som i stan ;)
kan 24/USB "Vittinge (Vargen)". QTH - Vittinge (mellan Sala och Uppsala)
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-April-2005 at 20:45
Originally posted by radiopiraten radiopiraten wrote:

Tackar, det ska bli en ren fröjd att äntligen få komma sig ut från stan, och kunna få utöva sina hobbys maximalt,att det tillkommer reskostander är betalningen man får lägga upp för att få livskvalitet!! Det var som du skrev här någonstans, "du anar inte hur många antenner du vill få ut efter att du fått certet"! Ja, på något sätt är det så, sitter redan och planerar hur jag ska sätta upp alla antenner, då kanske jag t.o.m. når Värnamorepeatern, om du finns att få tag på över 145,600, ser att Kinnekulle ligger på samma QRG, risken är väl att jag öppnar bägge två på en gång i och med att jag kommer att bo mitt emellan!// Radiopiraten.

Hmmm.... mitt emellan.... Då kanske vi kan träffas på Gnosjörepeatern, 145,6875 MHz.
Jag skall bara fixa en radio.....
Har en 160 MHz-burk liggande. Tror att den t.o.m. är trimmad för 2 meter. Behövs bara en logik, sen skall jag vara igång.
73 de Anders, SM7TJC (QTH: Anderstorp).
Back to Top
Hyena View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hyena Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2005 at 12:38
Göteborg, 145.650Mhz brukar funka bra ibland :).
Alingsås, 145.625Mhz brukar funka bra ibland :).

/Björn
SM6YVB! UBC60 XLT-2, HT800, Stornophone 4000, Storno CQM700 <-- APRS, FT60e, FT7800.
Radioaktiv Vinter
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Augusti-2018 at 15:34
Ny svensk MW-station på1593 kHz
En ny svensk MW-station har fått tillstånd att sända på 1593 kHz
med 200 W under perioden 17 augusti - 9 september.

http://www.sdxf.se/WP/?p=7273
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down