Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Störningar med RTL sticka?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Störningar med RTL sticka?

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Störningar med RTL sticka?
    Posted: 17-Maj-2017 at 13:34
Tjena,

Har en egenbyggd dipol uppsatt hyfsat högt, (mittledaren är över taket) med den har jag en vanlig RG58 coax som jag har satt in i en RTL SDR sticka. När jag har min stationära dator på blir det som en stor våg över hela frekvensbandet och så fort jag stänger av datorn försvinner allt och vågen minskar. Om jag t.ex viker ner bildskärmen på min bärbara dator där stickan är insatt så rör sig hela bandet.

Vad beror detta på?
Kan det vara så att det beror just på att jag kör coaxen direkt in i stickan utan någon kontakt? Funderar på om jag ska crimpa (BNC) coaxen in i min scanner eller kommer det inte spela någon roll rent mottagarmässigt dylikt?

Är hyfsat ny på detta, så all hjälp uppskattas!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2017 at 15:29
Originally posted by megaH megaH wrote:

Kan det vara så att det beror just på att jag kör coaxen direkt in i stickan utan någon kontakt?

Ja.

Försök att byta koax till RG6 för satellit och tv. Där skruvar man på kontakterna mycket enkelt. Det är F kontakter och behöver adapter till antenn och scanner.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/Antenn/Antennkabel-2000033383/

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/f-kontakter/f-kontakt-twist-on-6-5-mm-p39717

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/f-kontakter/adapter-f-hona-till-bnc-hane-p39710

/DD
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2017 at 22:41
Kan det också bli sämre mottagning på grund av detta?
Ska testa först med min BNC-kontakt ikväll och se om det blir bättre.

Tack för svaret!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2017 at 23:20
Är inte skärmen på koaxen jordad så fungerar den som en dålig antenn istället för dipolen.
RG58 är en kass kabel som släpper igenom mycket störningar från din dator och nätverk.

Håller man på med radiomottagning så bör man använda cat6 eller cat7 nätverkskablar eller använda WiFi.
Vissa spänningsklumpar som ger 12v till diverse grejor kan också spruta ur sig störningar på diverse frekvenser.
Man hittar lätt sådana störningskällor genom att dra ur nätsladden och stänga av LCD skärmar/tv.

/DD
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2017 at 09:47
Hur viktigt är det att jordsprötet är över taket?
Är osäker på hur mycket av det nedersta sprötet påverkar när själva mittledaren är över taket.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2017 at 10:57
Har du kopplat jordsprötet till skärmen så är det ingen dipol utan bara en
elektromagnetisk motvikt till 1/4 våg toppsprötet och tar inte emot någon signal.
Du kan alltså ha jordsprötet i radioskugga utan att det påverkar mottagningen.

/DD
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2017 at 15:30
Hur bär jag mig åt om jag vill använda båda spröten?
Tar jag bort joden ifrån kontakten ser jag ju hur
frekvensbandet förändras..
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2017 at 18:06
Du måste använda en balun för att det ska bli en dipol och förhoppningsvis
få några dB mer signal från antennen och den brukar även bli mer bredbandig.
Men oftast nöjer man sig med det enklare att tillverka 1/4 vågs sprötet med olika typer av jordplan.

/DD
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2017 at 19:36
Ska testa RG6 och se om det blir bättre.
Antar att det är mindre störningar jämfört med RG58?

Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 08:02
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Du måste använda en balun för att det ska bli en dipol och förhoppningsvis
få några dB mer signal från antennen och den brukar även bli mer bredbandig.
Men oftast nöjer man sig med det enklare att tillverka 1/4 vågs sprötet med olika typer av jordplan.

/DD

Måste man ha balun till en vanlig dipol??
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 09:26
Originally posted by Odin Odin wrote:

Måste man ha balun till en vanlig dipol??

Ja, annars blir det ett 1/4 vågs spröt med dåligt jordplan. Kopplar man någonting till skärmjord så blir det kortslutet till jord och gör ingen nytta förutom som jordplan.

Man kan använda balunen från en gammal teveantenn.

/DD

Edited by Dr Doktor - 19-Maj-2017 at 09:26
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 10:38
Men skillnaden på dipol och gp antenn är att gpn har bättre jordplan bara då? Behövs ingen balun till gp?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 16:53
En öppen 1/2 vågs dipol, alltså ett spröt upp och ett ner, har en impedans på ca 75 Ohm, och kan matas direkt med en 50 eller 75 Ohms koaxialkabel. Om dipolen däremot är omvikt, som TV-antenner brukar vara, så har den en impedans på ca 200 - 300 Ohm i matningspunkten, och då behövs en balun för att få 50 Ohm för koax-anslutning.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 18:13
En dipol är en balanserad antenn, bägge spröt tar emot signal. Då kan man inte koppla den till en obalanserad koax.
Man behöver en transformator som omvandlar balanserat till obalanserat, alltså balun.

1/4 vågs spröt med jordplan är en obalanserad antenn och funkar fint att koppla direkt till koax.

/DD
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 18:30
Nja, i praktiken funkar det att koppla en koax direkt till en öppen 1/2 vågs dipol, eftersom impedansen i matningspunkten är så låg som 75 Ohm, men om man ska vara petig, så ska man koppla in en balun för att omvandla 75 Ohm till 50 Ohm, men jag tvivlar på att man märker någon skillnad i verkningsgrad om man kopplar antennen till en halvdålig mottagare.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2017 at 21:42
Balun har egentligen inget med impedans att göra, men man passar på att anpassa den om man har impedans skillnader
eftersom det är enkelt att göra med transformatorns lindningar. Men det går att göra impedansanpassning utan balun.

Om man på kortvåg kopplar en tråd till innerledaren på en koax får man en long wire eller random wire och trådar på koaxskärmen gör inte att det blir en dipol.
Har man en dipol behöver man ha en balun någonstans. Kortvågsmottagare brukar ha balunen inne i mottagaren och har både en balanserad,
som fordrar en balanserad bandkabel, och en obalanserad antenn kontakt, för koax, att ansluta till en antenn.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down