Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Storm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Storm

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Storm
    Posted: 09-Februari-2020 at 18:04
Ja kanske inte full men sydväst kommer det väldiga kraftiga vindar.

Lite småintressat att se hur lite det behövs i luftnung för att signalen ska minska.

Eller öka då min antenn lutar några grader åt syd.

Min antenn är en enda 2.5m plaströr, lustigt nog tycks det vara bra för skitväder.
Vissa menar även att just gamla Daimond antenner var betydligt bättre bygda, inte just bättre känslighet utan just att de höll.

Nu görs de säkert på en fabrik som spar väldigt på allt.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 18:28
Blåser och regnär rätt bra här nu.. Ännu ser det ut som min lilla antenn sitter som vanligt
Har den suttit där i 5 år vore det väl fan om en skulle ramla ner nu
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:00
blåser gör det, men storm ... nja kommer inte ihåg vad gränserna går för storm men räknar man på medelvind så ska det nog vara bra jävla blåsigt innan man kan kalla det storm, kom just hem från uppsala och bilen for som fan på vägen så kastvindarna är ganska starka! inga träd har åkt net i backen men det kanske ökar i natt så vedhuggarna får lite och göra! synd att tågen inte gillar skitväder, tror banverket hat ett helvete nu när det stannar hela tiden för skit på rälsen och elbortfall, varenda ställverk har väl läst ut och dieselloken kan inte köra för signalfel så vi är sårbara, utan dl hemma funkar ett tag här hos mej, men efter nga dagar så blir det nog jobbigt! hoppas elnätet kan leverera så alla blir nöjda! så silwer, håll i hatten om du drar iväg ut och ska meka antenn.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:02
sos, 112- appen larmade men går ej att öppna... överbelastat antagligen! märkligt om dom skickar info om vädret och det går ej att läsa....
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:09
Ja fy fasen, k55 är det fullt pådrag på, träd åker över 288an bla och nån ledning hade gått åt skogen.

Förvånad att gamla egentligen avpolleterade åkeririks används så mycket.

Det bara knakar i grejorna för mig, 3m fristående rör på montaget och så 2.5m antenn på det.
Jag sköt på ett 70cm rör i botten mest för att kunna dra ner det undre fästet så inte rlret oendlar, men drog då upp 3m röret lite mer typ 50cm.

Ja jösses, räknar med att strömmen kommer gå.

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 19:10
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:27
Wow just nu rutorna knakar, nu är det iaf i byarna storm, det är hejdlöst.

Lite skraj är jag.

Jag bor öppet väldigt mot syd så vinden får en jäkla fart över fälten.
Visserligen böjer sig nog röret först hopoas jag, fast jag har inga på lager längre tyvärr.

Det knakar i franskbalkongen rejält, tror åndå att nedflyttningen av undre fästet som egentligen är för att det övre sja oendla då så mycket fritt rör finns ovanför.

En förhopning i eländet ör att röret blir rakare, det lutar söderut men nu kanske det blir rakt.

Gammalt hus med ventilationskanaler enbart upp på taket, det blåser så hårt att dörrarna slår här inne.
Fy fan

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 19:28
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:33
konstigt vi bor ganska nära varandra och här är det inte så farligt... ännu. men masten står kvar, förvisso bara 18m men staglinorna får nog göra rätt för sej! lika bra att hålla sej inne kanske, förbereda sej på elbortfall, eld i kamin och äta middag medans det går att värma käket!
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:37
Det blåser från sydväst, kan du kanske hamnat i kanten av det hela.

Här har jag sagt "jises" 4-5 ggr redan när det drar på.

Staglinor ör bra, men jag får inte ha sånt.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 19:49
Här blåser det på också! Jisses. Kommer i ca 15 sekunder perioder.
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 20:09
Här i Dalarna blåser det inte så farligt alls, kanske tilltar eller så är vi skyddade av Norskarnas fjäll :)
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 20:30
Jo det kan vara så, det liknar ovädret här nyårsdagen 2019.

Men startade senare då blev det trafikproblem, bussar ställdes in mm och min dåvarande mast rör lutade 20grader åt söder efteråt.

Förhoppningsvis fpr det blåsa ur sig lite och sent som det ör lugna sig
Det ör inte så att husen far bort, men folk som haft master och dylikt vet hur man känner.
Sja det hålla eller ska de falka, själv har jag tre st på mig där allt vek sg i marken bla ch till slut tom krökte mittdelen på fackverket i galvat stål.

Fick sälja den i somras till FRO gubbar som kunde fixa den.

Men även nu är det ovanför övre fästet 3m är fristående rör liksom hehe med antennen på., men väggen skyddar ju en del.
Det hade varit så lätt att få fästa en stagning i takkanten på kåken, men neeeej fy.

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 20:31
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 21:10
jo dom där belysningsmasterna känner jag till, 12m hissbar, haft en, knäckte den i översta delen, lyckades rikta den så den blev bra men jäklar vad mjuka dom är i godset, fan inget att ha som permanentmast, tillfälligt är dom ok , nu har jag 90cm sida och den står där i ur o skur så det funkar!
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 22:20
Hoff låter som att vi får jobba i morgon med en del träd på ledning mm om det fortsätter blåsa där. Här i Rö är det rätt lugnt men knakar till i huset ibland av byvinden.
Nä lika bra att gå å krama kudden nu så jag är pigg i morgon.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2020 at 22:28
Jo jag riktade den jag hade, den hade fallit omkull typ.

Men hade inte tillgång till riktbänk längre, i övrigt höll de mycket bra om man bara körde ner dem vid just riktigt ovöder.

Alyminiummaster är rena skiten i jämförelse imo.

Masterna går inte att få tag på längre heller, förr försvann nån hos vägverket eller liknande, det är inte så nu.

Jag hade masten 12m med först två riktantenner en vertikal 4el ch en horisontal eå3el, 17 m till översta antennen då, körde flera år.

Sen blev det dock en Antron A99 på 19m och så typ 79mhz antenn och en för högre frekvenser till slut samma antenn jag har hör nu.

Så att påstå att de var mjuka isv är nonsens, hårda som as kan jag säga hade min fungerande hel i 20år.

Eat that aluminiummastfåne :-)

Betänk att man bara vägde ner dem i botten inte hade stagvires, för då skulle man typ kommit in på andras gårdar.

Den stod mao på plattor bara, man fick inte gjuta betong för mast, det krävds bygglov.

Jag slarvade och hade den upphissad då den aldrig verkade ta skada, utan alltid rören gav sig, xenna gången hade jag fel.

Som sagt betänk istagat 18m och så a99 an på det i en halv ecåvighet.

Kort sagt hpller inte med dig ett skit.

Lossa staglinorna isf, så får vi se.

Edited by Agentumsilwer - 09-Februari-2020 at 22:36
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2020 at 05:20
Tur hade jag eller om det var hyfsat bygt, röret kvar och antennen med, vilken jäklans storm det var några timmar.

Ska glo idag m jag haf lite tur så röret med antennen står helt rakt nu, lutade säg 4-5grader söderut förr och vinden kom ju därifrån.

Det gör mer än man tror, ok 4-5grader är lite men säg att det drar iväg 10-15grader signalen sjunker klart kan jag säga, särskilt på de här höga frekvenserna iaf.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Februari-2020 at 11:12
Låter som att vi får det blåsigt på söndag-tisdag. Dennis som drar in om prognoserna stämmer men varierande uppgifter på styrkan. Rejält lågtryck ser det då ut att bli.
Hade det varit lättare att sänka antennen så skulle jag tagit ned den en bit.
En höj och sänkbar fackverksmast hade nog inte varit så dumt i alla fall.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down