Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Större Händelser
  New Posts New Posts RSS Feed - Stockholm Marathon 1 juni 2019
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Stockholm Marathon 1 juni 2019

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stockholm Marathon 1 juni 2019
    Posted: 30-Maj-2019 at 12:24
448.375 TV produktion

460.800 OB?
461.450 Mobile Links
461.500 Mobile Links
461.725 Mobile Links
462.100 Mobile Links

460.550 Samband Koordinator
460.875 Samband Marathonledningen

469.700 TG1 TG2 RAN1 NXDN/IDAS
469.825 TG1 RAN1 NXDN/IDAS

Edited by Dr Doktor - 01-Juni-2019 at 10:38
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Maj-2019 at 21:28
Det är nog nåt mer, ett jäkla körande till och från stadion, nån form av friidrottsevenemang gissar jag är på gång.
Back to Top
joakim95 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote joakim95 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Maj-2019 at 22:13
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Det är nog nåt mer, ett jäkla körande till och från stadion, nån form av friidrottsevenemang gissar jag är på gång.
Det är Diamond League från Stockholms stadion ikväll.
Uniden UBC125XLT
Wouxun KG-UV6D
Wouxun KG-UV9D Plus
Baofeng UV-5R
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 07:00
Tydligen samma sambandsfrekvens då, jag råkade ha den sen förr bara för att jag hört en del korta samtal där förr utan att veta var det var så jag la den i minnet så länge.

Kanske används den vid sportevenemang av större storlek i Stockholm helt enkelt.

Är det enbart sambandet som går över repeater? Vet inte vad OB är
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 11:37
Jag var lite för snabb med den där 460.550 frekvensen. Hörde bara att den testades och visste inte att det fanns annat stort evenemang på gång.
Men den används så gott som alltid vid evenemang tillsammans med en del andra för sjukvård osv som återkommer vid åtm löpartävlingar.
Just Stockholm Marathon använder Icoms IDAS digitala system sen några år tillbaks för själva banfunktionärerna och har portabla repeatrar
som är så svaga att jag inte lycktas höra dom. Icom apparaterna klarar 400MHz-470MHz så någonstans i det området ska dom finnas.

OB = Outside Broadcasting, alltså sändningskontroll i stora bussar.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2019 at 15:55
Nån sambandslänk bör de ju ha för just täckning vid säg skador och annat även om jag förstår att mycket är lokalt enbart.

Du får rapportera, om det nu inte blir samma repeater de använder.

Trots allt måste nåt så stort evenemang ha ett samband alla kan höra för vissa saker.

Sambandet i går var ju mest att se till att bilar och minibussar var på plats för att skjutsa de som tävlade.
Men öndå, utan det hade det varit svårt att styra upp saker så alla kan höra och säga vad de ser och var de är.
En fördel med radio än så länge.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2019 at 10:36
Jag kollade lite på vad IDAS är för något och det är en variant av NXDN, så det innebär att det indikeras som NXDN när det kodas av.
Så då är IDAS systemet vid Marathon och Tjejmilen på 469.700 och 469.825 som jag har skrivit in som NXDN på
frekvenslista.com

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juni-2019 at 03:42
Ok första gången jag verkligen hört att det används här, det finns upptaget på en del frekvenser i Stockholm, men inget sänds där alls.

Jag hörde inte dessa själv, jag hörde bara sambanden och en del som hade med TV sändningen att göra, men inte allt konstigt nog, vet iofs inte hur mycket som sänds från det, kommentatorer läggs kanske in på annat sätt.

Det jag hörde var personen eller personerna som i direktsändning så att säga kollar mickar innan det ska sändas från dem, eller kameror, mao det tekniska som ju nån måste ordna i direktsändning så det fungerar.
Back to Top
a_mike View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote a_mike Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juni-2019 at 23:46
För info om det är intressant..

För TV produktionen användes 4 kanaler

Kanal 1 - Helikopter koordination samt bildprod generalkanal
Kanal 2 - General Bildprod
Kanal 3 - Ljudtekniker koordination
Kanal 4 - Teknik kanal

Dessa var temporära full duplex kanaler vars repeaters sattes upp på hög höj med separata TX / RX antenner (fyrstack för RX och singel dipol för TX) Sedan trasportrerades ljudet via IP ner till OOB bussarna på stadion.

//Micke
Back to Top
a_mike View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote a_mike Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Juni-2019 at 23:49
--- För bilden från Helkopterns Cineflexkamera så sändes det med LMS-t modulering på 2GHz med mottagning i hög mast, och sedan gick det via ett fibernät ner till Stadion. Kameror på stan utmed banan gick på svartfiber där man kopplade in sig i kabelbrunnar i gatan.

/M
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down