Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Ständig sändning på Marin VHF
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ständig sändning på Marin VHF

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 18:43
De läste bara engelska när jag hörde, men inte med svensk brytning.
Så jag misstänkte att det var ett annat land, Åland är troligast även om mitt hus blockerar det hållet för antennen, det är inte långt dit för mig och det mesta över vatten då jag ju bor ut mot kusten från Uppsala.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-April-2019 at 06:53
hur går det med bärvågen? hittad eller tystnad? har ngn pejlat den?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-April-2019 at 08:53
Det var uppehåll i 4-5 dagar så jag trodde att ägaren fått styr på det men nu är det igång igen på K73.

/DD
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-April-2019 at 13:59
ut o leta och ta ägare i örat! det är ganska kul att pejla synd att jag bor för långt bort, ska till sthlm på tisdag, tar med lite bra o ha grejor så om det finns ngt kvar!
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 00:09
Du får ta med hagelbössan och skjuta ner antennen hehe.

Ärligt talat om det här inte är på pin kuv måste ju personen vara skapligt mosig i huvet som inget märker, han lär liksom inte ha nån mottagning heller.

Det hela hörs inte till mig då jag hör de kanaler han blockerar tex anrop K16.

Edited by Agentumsilwer - 30-April-2019 at 00:11
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-April-2019 at 02:33
Det är på gatan bredvid, Stiltjevägen. En mindre båt på en trailer på tomten.
Överlämnat till PTS som får kolla om tillstånd finns och att radion är godkänd för VHF trafik.

/DD
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 04:45
vad bra! var det du som hittade den så grattis!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 09:46
Det som är konstigt är att det inte finns något informationsutbyte mellan myndigheter. Polishelikoptern hade cirklat exakt över platsen
men sjöräddningen skickade efter det ut båtar på Nämdöfjärden för att pejla och PTS fick aldrig någon störningsanmälan.

Det är en del skattemiljoner som har byggt upp en avancerat pejlutrustning åt PTS som ögonblickligen ser var en sändare är placerad.
Men PTS vägrar använda den för att t.ex. hitta gummitummar på amatörfrekvenserna och menar att det får amatörerna sköta själva.
I fallet med fritidsbåten så var kommentaren att det löser sig nog när båten sjösätts och det upptäcks att radion inte fungerar.

Pejlutrustningen kan fjärrmanövreras hemmifrån men ingen på PTS har någon form av jourpersonal som vid behov kan sättas sig
5 minuter vid datorn hemma och hjälpa till. Istället ska helikoptrar och sjöräddningsbåtar försöka göra det expertisjobb som PTS
ursprungligen har fått regeringens uppdrag att utföra.

/DD
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 12:13
jo det är ingen smidig organisation tydligen, att privata springer ute och gör deras jobb borde störa dom som jobbar där men det är väl som alla andra arbetsplatser idag, inga tar ansvar för någonting, som har ju sin lön iaf så varför göra något extra öht! men problemet är löst till nästa gång!
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 17:09
Jo gummitummarna har gjort att de på de högre frekvenserna som ledsnar flyttar till en digital motsvarighet där ju ID visas om nån är amatör och där folk som inte är det ellr tex i FRO inte ens har tillgång att kunna komma in på talgrupperna.
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 22:21
Lånar tråden

Läste att för bara ett par år sedan riskerade dom som använde olagliga hundpeljsändare "Livstids Fängelse" enligt PTS.
så då var ju PTS aktiva.

https://www.svd.se/hundpejlutrustning-stor-militarradio

Edited by Rtty - 01-Maj-2019 at 22:23
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Maj-2019 at 22:31
Livstids fängelse, knappast troligt att det skulle utdömts nånsin.

Finns gott om sånt där dör de övre regionerna aldrig kommer på fråga som straff utom för planerade mord och liknande då, och det är sällsynt då med.
finns väl en ch annan fullständig dåre som sitter på sk livstid dvs utan tidsbestömt straff, det är inga trevliga småpojkar direkt utan ska just vara där de är.

Antar att de där pejlsändarna syftar på folk som spårade märkta vargar och dylikt själva för att skjuta dem.

Men dag gäller nog gps och inget annat iaf, men visst PTS beslagtog och förverkade olaglig utrustning vad jag mins ända in på 90talet.

Sen blev ju all sån form av uttrustning tillåten att ägas av alla bara den inte användes och där nån gång föll nog tänderna ur PTS till stor del.

Jag mins anläggningen i Enköpingstrakten de sades ju övervaka allt då.

Edited by Agentumsilwer - 01-Maj-2019 at 22:37
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Maj-2019 at 22:31
Är det tyst på eländet nu föresten?

Just nu är vädret bedrövligt men snart kommer ju mycket båttrafik vara igång och då kan man ju inte ha den där ligga och blockera anrop K16 tex.

Måste vara nån äldre person tror jag som senilt inte förstår vad han gör och då tycker jag nån annan borde ta tag i det.

Ok VHF marin är väl inte det enda som existerar idag iaf inte inne i skärgården, men jag hör K16 användas då och då, så dött är det inte.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 10:20
Finlandsfärjan Cinderella tröttnade på störningarna och pratade med VTS på K13 i måndags vad de kan göra och de hade anmält eller skulle anmäla till PTS.

Det visade sig vara svårt att pejla med scanner, det var reflektioner jag fick in men PTS använde sin pejlbil och hittade en radioamatör
som var bortrest några veckor som hade en radio som fastnat i sändning i två veckors tid. Flickvännen fick tillkallas för att släppa in PTS.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Maj-2019 at 11:52
Pinsamt, radioamatör minsan, har vhs burken påslagen i sändning i veckor.

Men då är eländet borta då iaf.

Det är bra nog nor färjorna börjar klaga haha, men det är väl 25w så, den hade ju 100% sändningstidsmöjligheter utan överhettning iaf.

Edited by Agentumsilwer - 09-Maj-2019 at 11:53
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down