Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Squelch Ericsson C700
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Squelch Ericsson C700

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Squelch Ericsson C700
    Posted: 24-September-2017 at 21:19
Jag har en Ericsson C700 som är väldigt sen med att stänga squelchen när den väl har öppnat, det blir alltid en svans av brus när någon släppt PTT. Är det bara en enda potentiometer som går att justera för själva squelch-tröskeln, eller finns det en för hysteresen också?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-September-2017 at 21:58
Nej, det finns aldrig någon justering för hysteres på någon scanner/radio.
Det får man ändra själv genom att byta ut motståndet (mot en pot om man vill)
i själva squelch kretsen som återkopplar en del av utgångens styrsignal till nivåavkänningen.
Fick koppla in en sån lösning på min DLS200 scanner som saknade hysteres helt och hållet.

/DD
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-September-2017 at 22:12
Ok, då gäller det bara att tajta åt squelchen lite granna då. Jag ser på SM7GYT:s fina hemsida vilken pot det är.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-September-2017 at 22:12
Squelchen på en C700 är signal/brus-avkännande, till skillnad från många andra mottagare som känner av RSSI. Nivån ställs med R353 så att squelchen öppnar vid 20 dB Sinad.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-September-2017 at 23:35
Dom allra flesta scannermottagare och komradios har brusavkännande squelch.
Men t.ex. vissa Icom mottagare kan välja att ha signalstyrd squelch,
liksom alla kortvågsmottagare som har squelch.

Jag vet inte vilka som är flest, kortvågsmottagare eller yrkesradios/scanners men jag gissar på det senare.

/DD
Back to Top
Stand-by View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stand-by Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Oktober-2017 at 19:42
Min AOR 3000A har en irriterande lång brus kvast eller vad det kallas dessutom oavsett hur jag ställer Squelch, vilket är ovanligt enligt min uppfattning, någon som vet vart jag kan koppla in potentiometer på den?
Yeasu FT450/ Aor3000A/ Aor8200mk3/ Niros C52/ m.m
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Oktober-2017 at 23:01
Om squelchen stänger långsamt så kan det vara ett fel någonstans, om den inte är konstruerad på det viset.

Vanligtvis så fungerar squelchen genom att filtrera ut höga frekvenser 4-5KHz och likrikta
signalen och sen jämna ut den med en kondensator som sen får styra en krets som stänger av ljudet.

Kondensatorer är ålderskänsliga och till gamla kortvågsmottagare brukar det
finnas en kondensatorsats att köpa för att byta ut kondensatorerna.

En gammal scanner som AR3000 kan ha kondensatorproblem. Man behöver schema för att lättare kunna se
vilken kondensator som är inblandad i squelchen och sen byta ut den.

Är konstruktionen gjord att squelchen fungerar långsamt så kan man byta till en mindre kondensator.
Squelchen börjar då bluddra och hacka så att man får öka på, eller sätta dit en hysteres om den saknas.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down