Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Sommar
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Sommar

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommar
    Posted: 10-Juni-2019 at 20:26
Det märks att det är sommar, leksaken walkie talkie dvs de med 446mhz hörs med ungar en hel del.

Men även vuxna, diskussion om bilprovkörningar idag.

Hur är det där ni bor?, Det hör är ju bara ett litet sahälle ich så lång räckvidd har jag nig inte, men man kan tönka sig 1 till 1.5 kilometer janske då de ju givet har orgininalantennen.

Föresten gpr de väl inte att byta.

En van människa skulle jag triligen höra längre bort.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Juni-2019 at 23:53
det är klart det ökar trafiken på sommrarna när badjävlarna invaderar våra så annars fina kuster, kärringarna i tattarlådorna som står uppställda på kampingarna hela sommrarna , ropar på gubbarna att maten är klar så nog aktiveras pmr alltid, det som är konstigt med pmr är att ingen har testat eme ännu, 16x12el och ngn kW så funkar väl det med, tester körs ju mellan finland och estland har jag sett men inte eme... det kommer väl det också! sen blir det väl ngn repeater kan man tro, även 69Mhz blir väl uppväckt , ganska lugnt på 4M än så länge men det blir väl ändringar på det också vad det lider. dect telefoner ligget väl på 1800 mhz ngt.. är det ett fritt band att använde för komradio också? finns väl ingen direkt utrustning att köpa kanske men om man behöver en länkfrekvens så kanske man kan köra på dect-bandet?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Juni-2019 at 13:28
Eme är det sporadiskt E, dvs styds mod E jonosfärfältet, isf nej det har jag inte märkt i pr utan oftast är det Tropo, tom vanligen mot kvällningen och håller väl på natten och finns kvar på morgonen ett tag

Detta ger ju mest ökad räckvidd av mindre skala.

Fria band så högt uppe i frekvens, troligen inte antar jag då de inte avsats för ändamålet, tänkte du köra nån form av månstuds eller luknande?:-)

Och ja repeaters blir allt vanlugare ich hur enkla som helst att få tag som du säkert med sett, bara se till att de lägger sig där just ungen trafik förekommer.

Militären är ute mer nu med, jag hör nåt som är inskrivet som Livgardet skytte, militärt ör det iaf, mycket korta order, nyss var det "skjutning klar, vi ger oss hem" och just inget mer med det hehe.

Ligger på 151mhz där fanns i mina trakter mycket annat i form av markmilitär förr, även värnpliktiga i övning.

För mig hindrar inte löven på träden någonting öht.

Men visst betong betong och betong är grejen, jag försöker ta bort det som inte delar repeatrar med annat, det byggs enormt helt enkelt som vi väl alla sett, i Uppsala på gamla grönområden tex.

Säg du har bott intill i en kåk med parkutsikt, 3 vpningar, nu har dy ett fult betongkåkselände att glo in i på 5 våningar.

Beror väl på att kommunen äger marken redan, ge det 20 år så får vi som är kvar höra gnället hur fasen de kunde bygga och förfula på det sättet ala Stockholm 60-70tal.

Nåväl mer privat trafik är det nu, trots allt har det sålts en del sånna fria apparater, jakt hörs här med på 155.

69mhz är stendött men min antenn kan inte ta det miltals bort tror jag.

För stora antenner för att tests för mig, isf har jag annat jag vill prova först.

146mhz har många företag och där är den här antennen vass.

Även byggen hörs ibland, men ofta ryska, bara nåt aningen svenskt.

Edited by Agentumsilwer - 11-Juni-2019 at 13:34
Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2019 at 19:42
EME borde väl vara Earth - Moon – Earth eller på svenska månstuds.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juni-2019 at 09:34
Det har du ju helt rätt i , det är så ovanligt att ta upp att jag inte fattade det, du vet vilka anläggningar man behöver, oftast är det ju höga frekvenser elker uaf över de som kan studsa mot jonosfärerna eftersom det ju annars inte skulle fungera.

Missade vad Johan66h menade, effekten i en pmr är lite väl låg för månstuds även om det är en bra frekvens, vad jag förstår är förlusterna enorma så trots ett enormt stackad antenneri av rejäla riktantenner räcker inte, så visst på med nån kilowatt då så har man maximalt brytit mot lagarna, man får inte byta antenn eller öka effekt.

En dator med programvara som följer månen hela tiden automatiskt.
Vet inte om dopplereffekt tillkommer som på vissa extrema studserier av radivågor.

Och i början av allt det där en illGrön PMR plutteapparat hehe

Appropå sommar, folk kör igång idel maskiner ofta eldrivna, äkta made in China i plast, maxstöravstånd har används så kostnaden blev 1kr lägre i tillverkning.

Tyvärr får jag in dem på frekvenser där de vräker ut sig.

Blir ett jäkla massa Avoid som Skip kallas på Unidenspråk, som tur har den Avoid som bara är versamma tills man slår av scannern och de som blir permanenta tills man manuellt vill ha frekvensen igen.

430Mhz+ tycks vara populärt att störa på hejvillt.

Lustigt att sånt privata personer har som regler för att inte stöta, tex amatör eller företagsradio har stenhårda regler, men allt skräp från Kina och liknande inte tycks ha fler skyldigheter än att man inte direkt dör om man tar i dem.

Dels har vi ju den falska CE märkningen de kör med, det är aningen längre mellan bokstäverna bara för den falska.

Synd de inte stör mobiltelefoner eller nåt, den cirkusen vore intressant annars.

Kina borde bekämpas, en blokad, man måste inte ha all jävla skit, det mesta av engångstyp.
Själklart maximal gift och förorening på all tillverkning, det snackas om miljö, förlöjligande alltihop, i Sverige är det alltid bilar så man kan få in skatt till annat än miljö och vägar, löjecväckande men så är MP partiet ingen röstar på men som ändå har massor de får igenom genom att sitta som en vårta på sossarna.

Jag undviker kinatillverkade grejor så långt jag kan, men då bolag från väst och Japan sen länge tillverkar där med så kan man inte komma undan.

Det är inte bara kvaliteten jag är emot, det är mest kinesiskt styrda fabriker som har noll slutkontroll, de tycks alltid behöva väst för att få jämn kvalitet eller ens någon alls, nväl jag är emot slaveri, för det är vad det är för att främst amerikaner ska kunna ha allt.
Och slutligen är det en Kommunistisk stat där mängden är i det närmaste utan rättigheter, de visar en slags polerad yta för turister på typiskt kommunistiskt vis.
Folk glömmer när pengarna rullar, förr var det ju ett jävla liv om tex Sovjet, men ok de tillverkade ju inte en massa lustiga grejor för USA och då är det givet en helt annan sak.

Och det typiska förljugna, du får knalla en bit på deras 2000 åriga mur seru, jösses, den där delen bygdes på 1600 talet, och de har lagat upp skiten med en jävla massa kommunistbetong i modern tid, skulle folk få gå på den som bygdes för 2000 år sen kanske det finns några sandhögar kvar på nåt ökenställe.
Ok Nordkorea drar detta till max, nen stora liknelser finns, begränsningar ut från Kina för siter mm som befolkningen inte kan besöka ofta ersatta av egna men givet stadsvänliga alternativ.

Kopieringen är mest udda, ser bra ut utvändigt med jag vet i fasen vad det är inuti, Yeasu är ju särskilt utvändigt kopierat tex.

Vissa finns ju i 20 varianter alla med samma innehåll hehe, de saknar en massa vettigt, men som Baofeng går ju att använda, man får ta den för vad den är.

Inget squelsch vred eller frekvensvred, vad vill man helst ha om man får ett jäkla vred? Troligen en frekvensvred, volym är sust på min lista, då den lätt kan ställas digitalt.

Edited by Agentumsilwer - 14-Juni-2019 at 11:11
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juni-2019 at 09:46
Bra drag på pmr446 för det mesta som typ "pappa hör du meeeeej" "hallååååååå!!!!!!!"
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juni-2019 at 16:18
Jo roligast är de som sänder nåt underligt flertonigt rogerbeep, för då används bara det, mest hela tiden och inget annat.

Och det typiska för ungar att inte hålla in pttn ordentligt för de extremt korta saker de säger, dvs helt oläsligt.

Men de går att slå av, det enda andra jag får in är byggarbetare oftast ryssar, men svenskar har förekommit diskuterands bilar.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down