Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - SL TETRA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SL TETRA

Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 07:54
En fråga till er som lyssnar på tex "SL",vilken Khz ligger tetra frekvenserna på?.Är det 12.5,eller uppåt 20 Khz?

Edited by Janne-2017 - 28-Januari-2018 at 07:54
AR-DV1.
AR-DV10.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN EZI33XLT.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 11:26
Ingetdera, det är jämna steg med 25KHz typ 426,900MHz

/DD
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 11:37
Jag har provat lite igen och när det gäller frekvenserna mellan 380-390 så är det tyst,men mellan 390-400 så är det en massa oljud,eller det låter nästan som gamla NMT ljudet som man hörde förr i tiden.Men jag kanske hittar DMO kanal snart som kan vara intressant,med en stor portion tur.
AR-DV1.
AR-DV10.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN EZI33XLT.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 13:50
Rakel har 12,5KHz offset t.ex. 390.0125 och 390.0375 och går upp till ung 393MHz. DMO kan du nog glömma, det är extremt kort räckvidd och sällan som det används. Jag tror du har DMO frekvenserna på en annan plats i forumet.

Om du använder #SDRsharp metoden så ställ steglängd till 25KHz för SL och 12,5KHz för Rakel.

/DD
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 20:22
Visst var det väl så att telive för Linux visade Rakel nummer och talgrupp vid samtal?
Plugin till #SDRsharp verkar vara självcensurerad och visar inget sånt.
Det kan dyka upp något SDS meddelande med Rakelnummer men inget annat.

/DD

Edited by Dr Doktor - 28-Januari-2018 at 23:58
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 20:24
Vad är det för pluggin till sdr som ni använder?
Back to Top
faxe2110 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote faxe2110 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2018 at 21:33
http://forum.scanner.nu/forum_posts.asp?TID=28382&PID=186228&title=sl-tetra#186228
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januari-2018 at 11:49
Originally posted by Janne-2017 Janne-2017 wrote:

Men jag kanske hittar DMO kanal snart som kan vara intressant,med en stor portion tur.

I plugin:et till SDR# har man tagit koden från Telive, och denna kodar inte av DMO.

Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Visst var det väl så att telive för Linux visade Rakel nummer och talgrupp vid samtal?

I alla fall standard-varianten av Telive avkodar visar inga talgrupper vid krypterade samtal. Jag har inte heller hittat några andra okodade meddelanden som innehåller talgrupper.
Back to Top
Tobed View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 14:24
Har nu fått tetra plugin att fungera med SDR#...
Kan man scanna igenom kanalerna på något sätt?
Finns det nån färdig scanningsfil att lägga in?
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 14:41
Vilket plugg-in är det? Är det ryssens? Det är ju på ryska, så jag fattar ingenting!
Back to Top
Tobed View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 14:52
Originally posted by Pelletrospolos Pelletrospolos wrote:

Vilket plugg-in är det? Är det ryssens? Det är ju på ryska, så jag fattar ingenting!

https://www.rtl-sdr.com/tetra-decoder-plugin-for-sdr-now-available/
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
fillenu View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fillenu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2018 at 09:15
Hej,

jag försöker förstå uppbyggnaden av Tetra.

Men är det alltså möjligt att avlyssna Tetra från en handenhet? Eller måste det vara från dator?

Jag är ganska ny inom det här med radio och jag lär mig så mycket det går men jag behöver lite hjälp. Äger själv ett gäng TYT MD-390 som har funktioner som MotoTRBO TIER 1&2, Repeater Slot, CTC/DCS m.m. Dock kanske inte det hjälper om jag ska lyssna av?

Tacksam för hjälp!
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2018 at 13:08
TYT MD-390 är en DMR-radio.
Tetra är en helt annnan standard.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Mars-2018 at 14:12
Det är ett Linuxprogram som kodar av Tetra.
I Windows använder man en Linuxplugin.
RaspberryPi kör Linux och kan användas.
Normalt använder man en billig SDR sticka för radiomottagningen och eftersom man använder FM detektering
så kan det funka även med diskriminatorutgång från en scanner men vet inte om någon har testat.

/DD
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-April-2018 at 13:24
Nu behöver man inte längre starta det extra linuxfönstret.
Det är bara att byta ut de två dll filerna i SDR# foldern mot nya så visas tetrainformationen direkt i SDR#

Har man inte installerat Tetra sen tidigare så kopierar man in magic line raden i Plugins.xml filen på samma sätt som dom andra raderna i filen.

https://yadi.sk/d/f0SS97Rb3SoyNr

/DD
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 10:08
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Det är ett Linuxprogram som kodar av Tetra.
I Windows använder man en Linuxplugin.
RaspberryPi kör Linux och kan användas.
Normalt använder man en billig SDR sticka för radiomottagningen och eftersom man använder FM detektering
så kan det funka även med diskriminatorutgång från en scanner men vet inte om någon har testat.

/DD

Det är i stunden väldigt oklart om Telive och Rxx kan fånga upp en diskriminatorsignal då den mest är ute efter antingen UDP eller SOX från Osmocoms Telive block. Du har ju ett flertalet moduler du behöver ha uppe för att kunna köra Telive i linux.

Är inte diskiriminatorutgången dessutom helt analog? I sådana fall krockar vi med att signalen från scannern blir en helt annan än den I/Q som Telive behöver.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down