Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - SL TETRA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SL TETRA

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 22-Januari-2004
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-December-2017 at 18:25
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Det är normalt den lägsta frekvensen som har kontrollkanalen, så 426.900

/DD


Nja, tvärt om, detta är en fyrkanalig bas, för dessa har man lagt kontrollkanalen som högsta frekvens, dvs 428,100 för Högdalen. Undantaget är Kista där man nyligen gjort lite frekvensomläggning och skaffat en frekvens som inte delas med någon annan bas. Övriga frekvenser delas oftast av en eller två andra siter i länet.

På de tvåkanaliga baserna däremot finns det inget direkt mönster.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad
Avatar

Joined: 18-November-2004
Location: Nacka
Status: Offline
Points: 7124
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-December-2017 at 18:55
Det var konstigt, 426.900 verkar ju bara användas på Högdalen.
Du tänker inte på packet data kanalerna där bussarna skickar all sin fordonsdata och ska inte ligga på samma frekvens som kontrollkanalen eftersom databelastningen på en frekvens då kan bli för hög?

När en talgrupp aktiveras så ramlar alla radios på den TG ned på kontrollkanalen och börjar skicka data där tills de blir beodrade att återvända till sin packet data kanal, vilket kan ta ett tag om det är många bussar t.ex. Under tiden blir det väldigt segt att starta nya samtal eller sända textmeddelanden osv.

/DD
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 22-Januari-2004
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-December-2017 at 21:54
Jag tror inte att det SL har någon specialare (det ser i alla fall inte ut så när man tittar på trafiken).

Enligt Tetra-standarden (ETSI 300 392-2 §23.3.1.1) skall tidlucka 1 på 'main carrier frequency' vara 'common control channel'. Sedan kan systemet beroende på belastning tilldela ytterligare 'secondary control channel'.

Antalet 'secondary control channels' anges i SYSINFO PDU, och där är det bara möjligt att skapa dessa på timeslot 2 eller 2,3 eller 2,3,4 på 'main carrier'.

När samtalen kopplas upp på en annan tidlucka (på 'main carrier' eller någon annan frekvens), kan det också skapas en 'associated control channel'. Därför hör man också trafik-signalering även på andra frekvenser än 'main carrier'.

Men all relevant trafik-signalering går alltid ut på 'main carrier', annars skulle det inte fungera med 'sen ankomst', dvs mobilstationer skulle inte kunna hoppa in i pågående gruppsamtal om de byter talgrupp, och de skulle inte heller kunna fortsätta i befintligt samtal om de roamar.

Dvs, lyssnar man på 'main carrier' kan man vara säker på att SE alla samtal som pågår. Lyssnar man samtidigt på de övriga frekvenserna får man också allt tal. Men när samtalet kopplas ner går mobilstationerna över och lyssnar på 'main carrier' och kontrollkanalen där för att få info om till vilken frekvens och tidlucka de skall hoppa nästa gång.

För Högdalen är 428,1 'main carrier' vilket skickas ut i SYSINFO PDU'n.

Naturligt är det också mindre med taltrafik som går ut på 'main carrier' eftersom minst en tidlucka alltid går bort till 'control channel'.

Jämför tex med Rakel, där ligger enbart 'main carrier' igång med 'control channel' och trafik när det är låg belastning. Det är först när det blir flera samtidiga samtal på en site som övriga frekvenser startar upp med signal. SL däremot ligger alltid uppe med radioenergi även om det inte är någon trafik alls i nätet.

Vad inte Telive tar....
Det kan också nämnas att man i telive bara har implementerat den signaleringen som är relaterad till samtalen som går på 'control channel', tex uppstart och roaming. Det är alltså en hel del signalering som man missar med telive. Och implementeringen är egentligen inte heller så bra eftersom man helt missar att särskilja talgrupper (GSSI) från individernas anrop.

En sak man missar är tex om man tittar man på SL's site i Norsborg LA82 som är kofigurerad för tunnelbanan så kan man se att det hela tiden är bussar som försöker roama in mot denna site (eftersom den har vissa riktantenner utomhus), men bussarna får 'reject' eftersom systemet inte tillåter dessa på tunnelbanans dedikerade siter. Detta känns dock som en dålig konfigurering eftersom systemet ständigt måste 'rejecta' enheter som roamar, dvs det blir både belastning i nätet och fördröjningar för den mobilstation som måste söka en ny bas.

Man skulle istället ha använt sig olika sk 'subscriber class' för att särskilja vilka enheter som har tillstånd att koppla sig mot vilka siter. Så gör man tex i RAKEL med de sk. AGA-baserna (baser för flyg och helikoptrar). Dessa har en egen subscriber class vilket gör att även om en mobilstation ser dessa i den grannlista de har när de skall roama, så försöker de inte att koppla upp sig mot en site där inte suscriber class matchar.

I Rakel har man bara en sådan speciell subscriber class för AGA, men i exempelvis Danska motsvarigheten SINE finns det flera olika (dock okänt var man särskiljer med dessa baser)

Edited by kdst - 30-December-2017 at 21:59
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst


Joined: 26-Augusti-2007
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-December-2017 at 01:10
Däremot hör jag väldigt bra när bussarna går in på L96, jag hör vagn och LC. Dock kör de ju mer SDS. Däremot hör man en massa anrop från tuberna, både förare och LC. Det är väldigt lärorikt att höra hur mycket som måste klareras med LC, nästan vartenda växelbyte.

Sedan hör man givetvis TryggC och dess ordningsvakter. Egentligen vet jag inte om det är så jätte etiskt att TryggC kör ordning på öppen tetra, då det förekommer otroliga intima uppgifter (värre än det vi såg på ambulansens pocsag). De tänker inte heller på att övriga Sverige hör vad de snackar om :P.


KD, har du fått ordning på XMLPC? Jag får igång hela apparaten, men jag får inte frekvenserna att synka med Telive och den verkar inte hitta rätt frekvenssteg med 12,5kHz.


Oh, justja: Måste inte flyg köra öppen AM? Tornen har ju knappast RAKEL.


Edited by Tekyu - 31-December-2017 at 01:12
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 26-November-2004
Location: Skövde
Status: Offline
Points: 1243
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-December-2017 at 01:31
Originally posted by Tekyu Tekyu wrote:


Oh, justja: Måste inte flyg köra öppen AM? Tornen har ju knappast RAKEL.


Civil flygradio använder AM = analog radio.

Ovan så handlar det om hur Rakel fungerar för flygplan och helikoptrar.

Blanda inte ihop civil flygradio och Rakel.
Dom använder givetvis flygradio för kommunikationen med flygledning och torn etc.
Och Rakel för övrig kommunikation.

Edited by scannerman - 31-December-2017 at 02:04
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad
Avatar

Joined: 18-November-2004
Location: Nacka
Status: Offline
Points: 7124
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-December-2017 at 15:07
Originally posted by kdst kdst wrote:

Jag tror inte att det SL har någon specialare

Det är lite special eftersom bussarna använder väldigt mycket datatrafik över tetrasystemet som skulle slå ut kontrollkanalen.
Det är i princip en telemetrilänk till alla bussar så att trafikledarna har full kontroll i realtid.
Det är konfigurerat packetdata kanaler på olika tidsluckor dit bussradion kan beodras och används som extra kontrollkanaler
och info är dubblerad från den ordinarie kontrollkanalen angående samtal, textmeddelanden m.m.

Att byta från en basstation till en annan när ingen trafik pågår kallas roaming och det bestämmer tetraradion själv hur och när det ska ske.
Handover är en överlämning från en basstation till en annan när samtal pågår och då skickas all info i förväg till den nya basstationen
så att registrering, tilldela tidslucka m.m. inte behövs och samtal flyttas över helt obemärkt utan att behöva skicka data över kontrollkanalen.

I SL systemet kan det alltså vara mer trafik på andra tidsluckor än kontrollkanalens.

Dom bussar som gör registreringsförsök på tunnelbanans kanaler har i princip hamnat i radioskugga och trevar efter ett sista halmstrå
som har en stark signalstyrka innan de väljer sämre alternativ med "brusig" signal med bitfel.
Det borde inte vara en datamängd som belastar systemet.

AGA basstationer som används för helikoptrar har en enorm radiotäckning och behöver "skyddas" från övriga användare med subcriber class.
Annars har en sån funktion nackdelar som gör att t.ex. Rakel inte använder sig av det det för att hindra polisbilarna
att registrera sig på Rakelbasarna i tunnelbanan när de åker förbi en biljetthall.

Att enbart starta upp frekvenser i basarna när det blir mycket trafik kan straffa sig.
Det är först när det blir mycket trafik vid en incident som det upptäcks att när alla frekvenser blir aktiva
så börjar störningar uppträda på mottagarna och hela basen slås ut.
Det har hänt ett flertal gånger att när trafiken är normal så fungerar det som tänkt men vid en incident när alla frekvenser
aktiveras och all kapacitet behövs så slås systemet ut helt i Rakel.

Originally posted by kdst kdst wrote:

För Högdalen är 428,1 'main carrier' vilket skickas ut i SYSINFO PDU'n.

Ja, det borde synas i info fälten när man ligger på en kontrollkanal.
Om man har flyttat på Högdalens kontrollkanal så kan det indikera att det är störningsproblem på ordinarie frekvensen
och den har blivit tilldelad en lägre status att bara användas i sista hand när andra tidsluckor är upptagna.
Annars finns det ingen anledning att frångå "standard" att använda första tidsluckan på lägsta frekvensen i basstationen som kontrollkanal.

/DD
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst


Joined: 26-Augusti-2007
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Januari-2018 at 01:48
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Originally posted by Tekyu Tekyu wrote:


Oh, justja: Måste inte flyg köra öppen AM? Tornen har ju knappast RAKEL.


Civil flygradio använder AM = analog radio.

Ovan så handlar det om hur Rakel fungerar för flygplan och helikoptrar.

Blanda inte ihop civil flygradio och Rakel.
Dom använder givetvis flygradio för kommunikationen med flygledning och torn etc.
Och Rakel för övrig kommunikation.


Jag är mycket väl medveten om att flyget kör öppen AM (dvs "flygradio") därav min fråga.

Jag blandar inte ihop flygradio med RAKEL.
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem


Joined: 14-Januari-2017
Location: Västerås
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2018 at 18:07
Inom vilka frekvensområden ligger TETRA?
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst
Avatar

Joined: 17-Mars-2017
Status: Offline
Points: 100
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2018 at 18:58
Bland annat mellan 380-400 mhz.
AOR AR-DV1.
TYTERA MD-2017.
UBCD-3600XLT.
UNIDEN BCT-15X.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
Tobed View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Joined: 26-Maj-2008
Location: Västerås
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 hours 35 minutes ago at 08:17
Finns det någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig igång med att lyssna på SLs tetra? Följt olika guider hit o dit men får det inte att fungera :(
Icom 4002
Icom F61
Motorola GP380
Hytera PD 785G
Hytera 565
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem


Joined: 14-Januari-2017
Location: Västerås
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 hours 6 minutes ago at 12:46
Skulle vara kanon om någon vill slänga ihop en lathund för dummies om detta! Tycker det verkar väldigt krångligt att få till det
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down