Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - SL TETRA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

SL TETRA

Post Reply Post Reply Page  <1 9101112>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-April-2019 at 20:31
Originally posted by Tobed Tobed wrote:

Letat och letat hur man får ut meddelanden som skickas med info osv från främst TryggC?

Dom visas i realtid i fönstret Network Info / Calls
Samma info sparas i logfilen TETRA_sds_data

Nu kör jag med en gammal version av TTT och ser bara första 20 tecknen med text men jag tror att senare versioner visar hela textsträngarna.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 06:59
TTT finns det att få tag på längre??

Jag hittar det fasen inte på nätet.
Back to Top
Tobed View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 07:57
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

TTT finns det att få tag på längre??

Jag hittar det fasen inte på nätet.

Kolla på föregående sida :)
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Tobed View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 07:58
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Originally posted by Tobed Tobed wrote:

Letat och letat hur man får ut meddelanden som skickas med info osv från främst TryggC?

Dom visas i realtid i fönstret Network Info / Calls
Samma info sparas i logfilen TETRA_sds_data

Nu kör jag med en gammal version av TTT och ser bara första 20 tecknen med text men jag tror att senare versioner visar hela textsträngarna.

/DD

Tack! Att jag inte tänkt på det tidigare :D
Ibland är det mest uppenbara det svåraste att se ;)
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 08:04
Tack, det missade jag, söker man på google hittar man ju TTT men ingen fil finns för nedladdning.

Jag vill gärna koppla det till SDR sharp för test.

Den ryska tetra decodern begriper jag mig inte på alls, visst den gör ju nnting men kommer aldrig upp med nåt vettigt, per automatik alltså, inte har jag nån aning om hur SL och SJ har ställt in tetra själv det ska ju programmet kunna söka.

Edited by Agentumsilwer - 17-April-2019 at 08:08
Back to Top
Tobed View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 08:11
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Tack, det missade jag, söker man på google hittar man ju TTT men ingen fil finns för nedladdning.

Jag vill gärna koppla det till SDR sharp för test.

Den ryska tetra decodern begriper jag mig inte på alls, visst den gör ju nnting men kommer aldrig upp med nåt vettigt, per automatik alltså, inte har jag nån aning om hur SL och SJ har ställt in tetra själv det ska ju programmet kunna söka.

Är väldigt enkelt om man följer dokumenten som medföljer TTT!

Lycka till
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Tobed View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 08:43
Rullat igång TTT v.1.0.13 [D], va ett halvjobbigt ljud den ger ifrån sig vid anrop
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 09:43
Varje typ av ljud vid anrop, nedkoppling m.m. är en wav ljudfil i snd foldern du kan byta ut till ditt eget ljud eller flytta
eller döpa om så att det blir tyst. Jag använder bara nedkopplingsljudet och prioritetsljudet.

/DD
Back to Top
Tobed View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 10:20
Tack för det svaret DD
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Tobed View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tobed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2019 at 11:23
När dom säger att dom skickar till "Din tetra", går det att läsa av dessa meddelanden? Kan bara hitta en massa siffror och Smaklig måltid :D
Motorola MTP850s
Motorola DM4600
Icom F61
Hytera PD785G
Hytera PD685
Motorola DP4800
Motorola DP2400
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2019 at 20:06
Det beror på att meddelandet bara skickas till ett specifikt issi och inte en talgrupp, vilket innebär att du måste lyssna på just den basstationen
som det issi numret är ansluten till just då. Kanske en chans på 20 att du lyckas snappa upp ett sånt meddelande, om TryggC patrullen är ovan jord.
Är de nere i tunnelbanan är det i princip omöjligt att höra dom basstationerna och logga det meddelandet.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 12:05
Alltså sticka med rätt krets Sharp #, vad för plugin i Win 10 gäller?

TTT, kan jag inte ens hitta, vad den nu heter.

Kombineras den med nånting, jag la in den ryska decodern men den är obegriplig.
Surret hör jag men det blir inget av det

Om ni tycker det är jobbigt här i tråden vore jag tacksam för PM eller dylikt hur jag går till väga så ska vi se om jag nåt Tunnelbanan även nu när den har tetra.
Trunking finns inte va? Utan man måste lägga in alla frekvenserna?

Om man ändå kom åt Unidens programvara och nån kunde modifiera den att avläsa tetra, bah.

Jag vill se om jag kan lyckas och om det är värt att splitta upp antennen för det hela.

När de körde analogt hörde jag dem jämt, oftast kördes samma kanaler så man behövde inte trunkingen särskilt ofta, jag hade ingen sån scanner ens.

Men som sagt se på mig som helt nybörjare men en fungerande Sharp # och SDR sticka med rätt usb drivrutin då ju win tvngar på porten en som inte funkar, men som sagt det har jag iaf begripit.
Som vanlig lyssnarmoj är stickan inget kul, men just Tetra är jag nyfiken nog på.

Så hur gör jag efter 11 sidor förvirring?

Edited by Agentumsilwer - 16-Juli-2019 at 12:07
Back to Top
Vacco24 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vacco24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 12:42
Gå in på länken:
https://forums.radioreference.com/threads/tetra-demodulator-trunk-tracking-demonstration.370639/page-54#post-3153529

Han som har skrivit TTT har alias thewraith2008. Han har skrivit installationsguide som jag har
använt mig av med lyckat resultat. Guiden följer med när du laddar ner filen med TTT.

Lycka till! :)
SM0ZEY, QTH Upplands Väsby
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2019 at 01:09
Sen igår (tror jag) sänds det ut kryptonycklar till TryggC personalens tetraburkar.
Så snart, förmodligen efter sommaren, kan det vara slutlyssnat på annat än tunnelbanans förseningar.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2019 at 20:24
Oj, hwmlug tunnelbana vad hejdlöst vktigt.

Och det kan srar bara xx antal mljoner som vanligt när nåt säljs in även om det är hur sumpelt som helst.

Folket som bstämmer har ingen aning om nånting fyngerar de är bara svågeranställda idioter med papper på nån fullständigt värdelös utbildning om ens det.
( Fast jag hade gärna varit den som sålde in allt digitalt skit,nåt ska man ju ha för att bo här)

Sverige i ett nötskal idag.

Politikerna tar kollektivt självmord kan nan säga genom att alla sluta upp bakom tja sicualdemokrati? Eller nä mer utalanden av en idiot utan npgon frpga om hur saker ska lösas, vad planen är.

Tyvärr är vi svenskar mycket fega och inklusive indoktrinerade av media som enbart är vänsterstyrt dvs alla inblandade tycker lika, ingen ifrågasätter.

Jag tycker TV och Radio sänt från Sverige kan krypteras utan nycklar, jag har redan slutat se och lyssna på skiten men det vore en välgärning.

Kan ju vara farlugt m nån verkligen får reda på vad som verklugen händer kring dem, i stället fan lite mord och rpn och skit ör väl ingen fara flr att folk inte omedelbart bevripit att du inte kan dra runt på stan med kompisarna längre ens i civiliserade trakter.

De rånar tom folk på deras kläder numera, ni vet folk drar runt med märkeskläder, ör väl tur kopior finns nu då.

Leve Sverige!!!

Fast var förbi päronen och råkade se förutom en helt ointressant sk rap artist( idioten hette ASAP dvs as soon as possible) från USA som åkt dit här (och retat hela usas gangsgsta niggers och presidenten), att små lustiga hus får byggas hemmna på gården nymera uran bygnadslov pga att unga svenskar fullt utbildade och allt inte kan få en lägenhet och måste bo hemma, så ska de bo i lådorna, på gården. Nybygnader är lyx eller för våra fantastiska nyanlända utan språk, utbildning eller ett skit.

Sraten pröjsar, TACK Svetige som jag hörde nån sa, ja hahahahaha det ska det väl vara värt.

Edited by Agentumsilwer - 26-Juli-2019 at 20:34
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juli-2019 at 21:51
sov du dåligt i natt silwer? haha, värmen ställer till det men goda konds idag på 70cm, bärbart och drygt 500km till repeatern är inte så illa! hann inte kolla hur det var på vhf-bandet men troligen öppnade det väl upp där också så något i svergie är iallafall bra silwer! ,
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 9101112>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down