Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Signalökning kväll?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Signalökning kväll?

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signalökning kväll?
    Posted: 12-Februari-2020 at 16:37
Någon som vet varför sårskilt långväga på dagen svaga signaler rätt mycket brusiga tar sig när mörkret börjar dra in nu på vintern?
Det märks inget på de som redan är relativt starka.

De går från svårlästa till fullt läsbara och ja även signalen stiger kan jag se.

Signaler på 400mhz särskilt menas här.
Visst det kan väl vara nåt tropofenomen ingen riktigt förstår som på sommaren men mycket mindre dramatiskt.

Jag har bu lång väg till nästan allt jag hör men många har ju antennlägen som är fantastiska.
Men inte alla men de ligger väl bra antar jag och bryter som sagt squelschen på dagen men så kommer kvällningen och i princip alltid om det i te är hällregn eller nåt spnt ökar signalen och får fullgod läsbarhet.

Som alla här vet krävs inte så höga sgnaler för god läsbarhet på högre frekvenser jämfört säg 27mhz på FM.

Jag tänkte om mörkrets framdragande i sig själv påverkar detta frekvensområde en aning bara,ofta lugnar sig ju vind lite och tja vad vet jag om luften renas.

Edited by Agentumsilwer - 12-Februari-2020 at 18:11
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 20:56
Inte alls säker på detta men jag tror solen har med det hela att göra.. Jag tycker te x civilflyget går in bättre kvällstid..
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2020 at 21:34
Jo stämmer för mig med, det är väl ett fenomen helt enkelt som ingen har utrett lika lite som troposföriska effekter som förekommer, främst sommertid men kan komma även andra tider.

Imo verkar det röra sig om värme på dagen och en avkylande tempratur iväll och natt som ger en ökad räckvidd.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Februari-2020 at 00:49
Det är en enorm skillnad beroende på väderlek. Högtryck och kallt på vintern är det bästa.
Högtryck och varmt fungerar bäst för mig på sommaren.

Jag har AIS positionsmottagning från båtar och ADS från flyg och det är totalt olika mottagning från en dag till nästa beroende på väderlek.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Februari-2020 at 01:04
För mig är signaler på det jag lyssnar på nu under höst-vinter uaf rött lika utom vissa väldigt ovanluga tillfällen när det varit sol och värme på dagen och med kvällen sjunker temperaturen.

Men detta är tex vanlugt på sommaren, man kan i princip förutse det, tropofenomen.

Det jag menar tycks ha nåt med att dag går till natt utan att tempen just ändras.
Och effekterna är betydlugt lägre.

Men röcker för att en station som liggee på gränsen blir fullt hörbar med mörkret, det märks kbapot pp de starka sändarna.

Visst det är kanske besläktat men tempraturen ändras just inte.

Detta hände öven vintertid ich då får jag tropofenomen en mycket kraftigare ökning.

Sommaren som var hönde inga sporadiska E från mn punkt de kan ge dg väldga röckvider men ör kända.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Februari-2020 at 15:47
Solstrålar i sig är ju mycket lika radiosignaler och dom stör.
Om sen solen går ned och bara belyser de övre luftlagren som värms upp och de lägre
kyls ned så kan man tänka sig att det även kan reflektera i luftlagren.
Om du har otur kan det kanske även vara att elektronik som stör stängs av när folk går hem från jobbet.
Men det kan ju lika gärna vara att grannen kommer hem och slår på sin plasma teve och LED lampor m.m. som kan störa
och blir motsatt effekt att du blir störd på kvällen. Nåja.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Februari-2020 at 06:13
Absolut, ändå stämmer det väl med soluppgång och solnedgång, men det gör ju vårt liv med om än att mörkret ju kommer tidigt nu och då borde de som kommer hem störa mej vid solnedgången.

Nåja att solen inverkar och som tropo de du nämner som man faktiskt inte känner till helt kalla och varma luftlager som ger ökad signal kortare sträckor.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down