Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Selektivt reservsystemet RC-mitt / norr
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Selektivt reservsystemet RC-mitt / norr

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selektivt reservsystemet RC-mitt / norr
    Posted: 20-September-2008 at 13:07

Har hört ett för mig okänt selektiv de sista dagarna på K35 i Stockholm. Idag också på K23 då RC-norr körde provlarm via reservsystemet. Hade ingen avkodning igång, men det lät mer som en liten melodi än de vanliga CCIR tonerna. Betydligt långsammare och längre toner. Tänkte inte på att räkna, men det var kanske inte mer än 4 toner.

Någon som har koll på detta system, och vad det är för tonstandard (CCIR bara att de körs i annan hastighet?)

Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 13:53

Dessa melodier är vad man kallar för CCIR-modifierad. Då är varje ton 200 ms istället för 100 ms som är det normala.

Anropen används som ersättning för de sk. Ann-koderna (A02 för litet larm, A03 för stort larm osv) som SOS/RC använder när de ringer upp en LMK och skickar DTMF-toner. Numera ligger många LMK:er via ISDN, men larmkoderna namnges fortfarande på samma sätt.

De vanliga LMK:erna har larmkoder från A01 till A40 vilka i CCIR-modifierad representeras av kombinationer av siffrorna 1, 3 5, 7 och 9. Dvs man hoppar över var annan ton.

17999 (A99) används för att verkställa

00000 motsvarar # på telefonen, vilket betyder nedkoppling

Angående LMK och tonlängden verkar det dock fungera bra att skicka motsvarande siffror med vanlig CCIR också (100 ms). RC syd har i bland lekt och testat detta, gissningsvis för att snabba upp utlarmningen (1 sekund snabbare totalt, haha) via reservväg.

SOS-D använder dessutom ibland CCIR-modifierad när de repeterar anropet vid ambulanslarm. Dvs först kommer anropet till bilen med vanlig CCIR, sedan sänds samma siffror med CCIR-modifierad. Varför de gör så vet jag inte, men gissningsvis är det bara för att det skall bli en lite extra uppmärksamhets-medodi för ambulanspersonalen eftersom radion borde öppna på första anropet.

Edited by kdst
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 13:59

Och förresten, det okända selektivet på kanal 35 är säkert 50102 eller 50103 vilket är ett anrop som LMK:n på Johannes brandstation (A100) skickar ut efter att talanropet gått ut på stationen. Tyvärr är det bara CCIR-anropet som går ut via radio, det hade varit intressant om även utropet hördes.

Dessa CCIR-anrop har gått ut i flera år, men jag har märkt att sändingen är starkare numera, samt att det gissningsvis har blivit mer av den varan nu när man både har dagstyrka och när A108 och A118 även har mer uppdrag i samband med sammarbetet med de norra delarna av länet.

Förresten... bland de övriga innerstads-LMK:erna hör man ju inte heller några talutrop via radion, men på samma sätt som det går ut ett CCIR-anrop från Johannes-stationen kan man också höra när det går larm i Solna. På 79.0875 MHz kan man höra två olika anrop beroende på åt vilket håll bilarna skall åka på Ekenbergsvägen; mot Solna eller mot Sundbyberg.

Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 16:55
Tusen tack för utförlig info!
Ska lyssna lite på kanal 6 då för skojs skull!
Back to Top
ils26 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ils26 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 20:06

78.8625 är (förvisso sedan urminnes tider) listad som Solna Sundbyberg i frekvenslistorna. Är det 79.0875 som gäller nu istället?

Apropå innerstads-LMK:erna. Jag har förmånen att spela innebandy i en innerstadsbrandsstation varje vecka. Före samlokaliseringen av RC Mitt och RC Norr var det ingen larmtrudelutt (t.ex. de välkända fem fallande tonerna för stort larm) i stationshögtalaren. Det var det däremot på RC Norrs stationer (möjligen med undantag för Täby, där jag inte varit och som av någon outgrundlig anledning inte har tonerna via radio som alla andra RC Norr stationer). Efter samlokaliseringen har även innerstadstationerna de fem fallande tonerna för stort larm i stationshögtalaren.

kdst:
Känner du till om/varför man ändrat systemet med larmtrudelutten för innerstadsstationerna, men inte ändrat till radioutlarmning som i RC Norr?

Har du någon aning om varför Täby inte har larmtrudelutten via radio, men alla andra RC Norr stationer har det?

BCT15, Commander 193, Handic 0080, Realistic Pro-2020, UBC3300, Icom IC-R1 (pensionerad), Icom IC-R10
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 22:07

Helt rätt, när man tidigare hörde Solnas LMK via radion så låg den på 78.8625, samma som de olika LMK:erna ute i Ekerö kommun. Men det var ju ett tag sedan, numera verkar 78.8625 mest användas som slask-prat-kanal av Solnabilarna (inte så ofta man hör något där dock).

Larmtrudelutterna hårdkodas med de olika typerna av larm (Ann-koderna) av Rescue som tillverkar och programmerar LMK:erna. Så det är säkert i samband med att man beställt en programmeringsändring som man antingen har valt till detta eller så har det av misstag blivit aktiverat. De flesta har ju valt att ha larmtoner, så han som satt på kontoret i Gävle och programmerat 'promet' till LMK:n kan ju helt enkelt ha missat att tonerna inte skulle vara aktiva.

När det gäller Täby så hade de faktiskt larmtonerna aktiva för några år sedan, men då lät det också som att man drog larmen direkt i den sk. vagnhallsapparaten för LMK:n - A700 sitter ju på plats. Men sedan de började köra vi telefonvägen mot LMK:n som med alla andra stationer (dvs man hör DTMF-toner efter pratet) så verkar man också tagit bort larmtonerna. Men exakt varför, ja det kan man ju fundera på.

Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 22:12

Och... om någon vill skapa lite ljud, detta är standardspecen för hur larmtonerna låter:

Stort larm (A03)
1000 Hz 300 ms
900 Hz 300 ms
800 Hz 300 ms
700 Hz 300 ms
600 Hz 300 ms
x3 (inga pauser)

Litet larm (A02)
1200 Hz 143 ms - paus 214 ms
x14

Befälslarm (A06)
1200 Hz 757 ms - paus 214 ms
x 5

Ambulanslarm - Göken:
800 Hz - 143 ms
600 Hz - 143 ms
paus 428 ms
x7

Det finns också diverse specialare, men de ovan är de vanligaste.

Back to Top
SA6AUR View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA6AUR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 22:25
Originally posted by kdst kdst wrote:

Och... om någon vill skapa lite ljud, detta är standardspecen för hur larmtonerna låter:

Stort larm (A03)
1000 Hz 300 ms
900 Hz 300 ms
800 Hz 300 ms
700 Hz 300 ms
600 Hz 300 ms
x3 (inga pauser)

Litet larm (A02)
x14

Befälslarm (A06)
x 5

Ambulanslarm - Göken:
800 Hz - 143 ms
600 Hz - 143 ms
paus 428 ms
x7

För den som inte vill eller orkar skapa sina ljud så har jag dom i .wav format!

Men tack kdst, nu kan man labba ihop egna roliga
signaler =)

/AL

På den gamla goda tiden så karvade vi våra egna IC-kretsar i trä.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-September-2008 at 22:30

Och på tal om larm i RC Mitt, idag åkte Solna ut på 'larm från reservsystemet' utan att A100 hade någon aning om vem som larmat dem. Båda tyckte att det var ett mysterium och skyller på 'nya tekniken. 

I själv verket var det dock ambulans A918 som strax innan råkat skicka ett anrop till Solnas basradio vilket måste misstolkats som ett larm.

Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 09:26
Intressant tråd detta blev....
På tal om larmtoner och just Solna så är jag nyfiken på en sak. I Livräddarna så hörde man en larmsignal som mer lät som ett amerikanskt flyglarm.... Alltså en stigande lite brölande sirén.
Detta kanske kan vara pålagd ljudeffekt i programmet, men jag uppfattade det som om det faktiskt låter (lät) så....

Någon som har koll på det? 
Back to Top
Olof 17 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Olof 17 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 10:03
Originally posted by SA6AUR SA6AUR wrote:

Jag har stort larm som ringsignal men den har lite taskig kvalitet, länkar till ovanstående vore trevligt :-)

//A
Back to Top
Qvintus View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Qvintus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 11:10
Originally posted by kdst kdst wrote:

Stort larm (A03)
1000 Hz 300 ms
900 Hz 300 ms
800 Hz 300 ms
700 Hz 300 ms
600 Hz 300 ms
x3 (inga pauser)

Litet larm (A02)
x14

Befälslarm (A06)
x 5

Ambulanslarm - Göken:
800 Hz - 143 ms
600 Hz - 143 ms
paus 428 ms
x7

Du har inga fler specar för övriga ambulanstoner vid radioutlamning?

Edited by Qvintus
Back to Top
JNES View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JNES Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 11:59

Isörmlands fall vet jag att man dels har "vanligt" selektiv men man har även stationslarm vilket kan förklara längden på CCIR tonen.

/JNES

Uniden UBC 60XLT-2, UBC 780 XLT. Icom IC-R10
Back to Top
SA6AUR View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA6AUR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 12:34
Originally posted by Olof 17 Olof 17 wrote:

Originally posted by SA6AUR SA6AUR wrote:

Jag har stort larm som ringsignal men den har lite taskig kvalitet, länkar till ovanstående vore trevligt :-)

//A

Ok, ska tanka upp dom någonstans..
Tips på bra sida någon? =)

Har lite ambulanslarm och så med.

/AL

På den gamla goda tiden så karvade vi våra egna IC-kretsar i trä.
Back to Top
Olof 17 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Olof 17 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 12:36
Back to Top
Gummipinnen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gummipinnen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-September-2008 at 16:04

Jag har nu skapat dom larm som "kdst" radade upp här ovanför,
mycket rena och fina toner, helt utan brus....! :D
Tack för frekvenserna...!

Icom IC-R20
Bor: EDSBYN
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down