Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Securitas?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Securitas?

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Securitas?
    Posted: 08-Mars-2019 at 08:12
Var tog deras talkanaler vägen?

Frekvenserna här i Uppsala och Stockholm norrort används men enbart för selektivsignaler, ibland kombinerat med "Du är saknad" eller "Felaktig kod" i automatsvar.

Kör de allt säg digitalt och krypterat eller via enbart datatext till varandra?

Det verkar ju udda om Uppsala inte har väktare, ok G4S finns men jag får erkänna att jag inte vet om de angivna frekvenserna på frekvens.se är rätt där heller, jag hör egentligen bara Stockholms vaktbolag, detta grundat på adresser osv som ges ut, det är aldrig Uppsala.

Edited by Agentumsilwer - 08-Mars-2019 at 08:13
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2019 at 15:40
De kör fortfarande analogt! Dock används radiosystemet i väldigt skiftande omfattning beroende på i vilken stad man befinner sig i. Här i Västerås används det väldigt flitigt. Stockholm vet jag inte. Uppsala väldigt sällan. De kör aldrig larmanrop via radio, det är bara kommunikation mellan bilarna och bara någon enstaka gång kopplar de upp sig mot centralen.
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2019 at 16:23
i city har jag hört dom på 411, någonting
har inte listan här ...
Electronic S 250i
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2019 at 16:32
Mobilerna sänder på 412MHz men basstationerna sänder på 422MHz bandet.
Det är i stort sett bara kontaktanrop och larm på kanalerna. Någon enstaka gång
kan man höra att det pratas om ett uppdrag. Väktarna använder istället paddor och mobiltelefon förstås.

/DD
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2019 at 17:57

nu har jag hittat mina anteckningar

411,86875 fick jag på Closecall på Slottsbacken,
utfrekvens på repeatern + 10 MHz, 421,86875, precis som DD skriver
Prat om rastavlösningar, salar och "skattkammaren"
Min anteckning var "kanske Securitas livrustkammaren."

Har inte ängnat någon tid att lyssna på trafiken men gör man det borde man raskt kunna lista ut vilket område det används i.

Rattade in utfrekvensen nu och fick några "du är saknad" och något om en Tavla?
Electronic S 250i
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2019 at 18:20
kollade på frekvenslista.com, verkade inte stämma där, någon mer i Stockholmstrakten kanske kan verifiera
Electronic S 250i
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Mars-2019 at 19:41
Finns i denna listan från 2014. http://forum.scanner.nu/analog-bandscan-stockholm-januari-2014_topic27240.html.
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN UBCD-3600XLT.
WHISTLER TRX-2.
YAESU FT2DE C4FM/FDMA 144/430MHZ.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2019 at 15:03
I mitt område hör jag nget från dem utom som sagt selektivtoner och de nämnda automatiska meddelandena.

För bara några år sen användes de för vanligt tal och utrop.

422 mhz ligger mest DMR, har de hyrt in sig där alltså?, Men varför aldrig Uppsala?

460mhz har ju ett område med analoga repeatrar och vaktbolag inhyrda med, samtliga jag hör är Stockholm de med.

411-412mhz har jag förstått är infrekvenser eller direkt, sånt hör jag inget av då det är för långt avstånd.

Jag har sett Orbigo Uppsala nämnas på nån lista jag hittade, jag la in dem och de ligger som sagt 921-922mhz nånstans, jag hör ju på adresser som det snackas om ifall det är Uppsala.
Man kan egentligen ta bort de analoga Securitas frekvenserna, de ger inget att avlyssna i mitt område iaf, men det har skett inom ett par år max.

Nåväl jag la till de oåstpdda dmr orbigo uppsala repeatrarna så får jag se om jag hör nåt, och ja jag har kontrollerat att de inte är frekvenser Stockholm län använder tex.

Nyheter och fel rapporteras till: Kristoffer Stålhammar sm4wii@gmail.com SM4WII's Frekvenslista 2018-10-21 Kanal Mode Frekvens - ...
PDF privat.bahnhof.se › frekvenslista

Där finns den lista jag studerat och ibland avviker från frekvenslistan.se tex, bla då dessa C län frekvenser, och säkert fler då jag ju bara kollade mitt tänkbara område.

Edited by Agentumsilwer - 10-Mars-2019 at 15:33
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 01:08
Lördag kväll började Securitas Uppsala använda sina analoga repeatrar för tal, oftast kortfattat, en del bil via rptr till bil tex.

Det lät nästan som att de hade nåt problem med sin vanliga kommunikation, även Stockholm norrort användes.

Detta efter jag inte hört dem på månader, ok att jag inte j
Klistrat mig vid scanners men detta var udda.

Det var en kväll med konditioner dems med, före ovädret som nu ska komma, räckvidden var säkert dubbel av och till på VHF, hörde en del stockholms väktare från mässaor jag inte kan höra annars och parkeringsvakter.

Man brukar märka det på att 2m amatör repeatrarna som öppnas med 1750hz öppnar flera i rad, de har samma frekvens men når vanligen inte varandra.

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 01:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down